בגלל התנגדות הרפובליקנים, הסנאט האמריקני דחה הלילה (ה') את תוכנית החילוץ למגזר הרכב בארה"ב שהיקפה 14 מיליארד דולר. למרות שבית-הנבחרים בוושינגטון אישר שלשום (ד') את התוכנית, פרי פשרה שגובשה בין הבית הלבן לבין הדמוקרטים בקונגרס. בלי אישור הסנאט, לא ניתן אפשר לנסח הצעת חוק שתקציב את הכספים הדרושים למימון החבילה.
המאבק סביב הסיוע יצר מקבילית כוחות מוזרה: מצד אחד קואליציה של תומכי הסיוע ליצרנים, שמורכבת מהממשל היוצא, בשליטת הרפובליקנים, מהממשל הנכנס, בשליטת הדמוקרטים ומהסיעות הדמוקרטיות בשני בתי הקונגרס; ומהצד האחר, סיעות המיעוט הרפובליקניות בשני בתי הקונגרס, שמתנגדות לסיוע. המחוקקים הרפובליקניים בסנאט, בניגוד לעמיתיהם בבית-הנבחרים, מחזיקים בנשק הפיליבאסטר, שמאפשר להם להכשיל יזמות של הרוב הדמוקרטי.
ההתנצחויות בין שני המחנות משקפות לא רק חילוקי דעות על הדרך הטובה ביותר להציל את יצרני המכוניות אלא גם מחלוקות אידיאולוגיות עמוקות. הרפובליקנים טוענים, כי מתן סיוע לתעשיות הרכב שקול לשפיכת כספים לבור ללא תחתית. הם טוענים, כי דרך הטובה ביותר להציל את הענף היא לאלץ את שלוש היצרניות הגדולות לפתוח בהליכי פשיטת רגל, כלומר ארגון מחדש, שממנו הן יגיחו רזות ויעילות יותר.
אבל נראה שהרפובליקנים ניצלו את ההזדמנות כדי לסגור חשבון ארוך עם האיגודים המקצועיים של פועלי הרכב ועם האיגודים המקצועיים בכלל, אויבים מרים מזה עשרות שנים. הליך של פשיטת הרגל יאפשר לבית-משפט לשחרר את החברות מהתחייבויות של מאות מיליוני דולר לביטוחי בריאות ותשלומי פנסיה לעובדים בהווה ובעבר. שהעובדים יהיו כמו נושים אחרים של יצרני הרכב; למה מגיע להם יחס מיוחד? טוענים הרפובליקנים.
לדברי המחוקקים הרפובליקניים, האיגודים המקצועיים שמייצגים את עובדי תעשיות הרכב ניצלו את השפעתם בממשל הנכנס של ברק אובמה ודחפו אותו לתמוך בחבילת סיוע שתשמר את המצב הקיים ואת עוצמתם של האיגודים. סנאטור רפובליקני הרחיק לכת ואמר, כי בארה"ב יפרצו מהומות אם חבילת הסיוע תאושר במתכונתה הדמוקרטית.
לעומת זאת, אומרים הדמוקרטים ובראשם הנשיא הנבחר, כי תעשיות הרכב הן עמוד השדרה של המגזר התעשייתי וכי פשיטות רגל תוביל לפיטורים המוניים לא רק בפורד, בג'נרל מוטורס ובקרייזלר, אלא גם במאות חברות ברחבי ארה"ב שמשמשות כקבלני משנה לשלוש הגדולות. לפי הערכות, מספר המפוטרים יכול לעבור את רף המיליון, ואלה יתווספו, כמובן, למצבת המובטלים הנוכחית שהולכת וגדלה מיום ליום.
הבית הלבן קיבל טיעונים אלה. הפשרה שהושגה בין הממשל היוצא לבין הדמוקרטים הולידה את תכנית הסיוע שאושרה, כאמור, בבית-נבחרים.
אבל מיץ' מקונל, מנהיג הסיעה הרפובליקנית בסנאט, טוען כי התכנית "אינה קשוחה דיה". הוא קורא לתכנית שתאלץ את יצרניות הרכב לקצץ במידה דרמטית את שכר עובדיהן ואת ההטבות שלהם כדי להעמידם ברמת התגמולים של העובדים במפעלים האמריקניים של יצרניות הרכב היפניות טויוטה והונדה. רק אז יתמכו הרפובליקנים במתן סיוע פדרלי ליצרניות הרכב.
ברור שיזמה כזו לא תעבור אפילו את המפתן במשרדי המחוקקים הדמוקרטיים ובמשרדו של אובמה, שהאיגודים המקצועים נמנים עם תומכיהם הגדולים ביותר.
בשלב זה קשה לדעת מי ימצמץ ראשון, אם בכלל, אך כל יום נוסף ללא חקיקה שתתקצב סיוע פדרלי לשלוש היצרניות הגדולות מגדיל את סיכוייהן לפגוש את צ'פטר 11 בעתיד הלא רחוק.