טויוטה מוכרת יותר מכוניות בכל שנה מכל חברה אחרת, אבל זה לא מספיק לה. בפגישה פנימית של החברה ב-2020, מייסד טויוטה, סאקיצ'י טויודה עודד את עובדי החברה להתחיל לחלום בגדול. באותה שנה הכריזה החברה על הקמת חברה בת בשם Woven Planet, שתעזור לטויוטה לנווט "שינוי עמוק של פעם במאה" שבו מכוניות הופכות לחשמליות, מחוברות לאינטרנט, אוטונומיות ונשענות במידה רבה על תוכנה. מאז החברה שינתה את שמה ל־Woven by Toyota, כדי לשמור על שם המותג.

Woven by Toyota השאפתני התמודד עם כישלונות, אך הפרויקט העתידני הבולט ביותר של החברה היה בניית עיר חכמה בהיקף של מיליארד דולרים שמותגה כ"ניסוי אנושי המוני", וכ"יוזמה מרכזית של טויוטה להפוך את עצמה לחברת ניידות". כיום, כבר לא לגמרי ברור מה נותר מהרעיון הגרנדיוזי המקורי, והעיר טרם נפתחה. ה"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי התוכנית של טויוטה להפצה מלאה של ​​תוכנה שתאפשר לנהגים לשדרג את מכוניותיהם באופן אלחוטי, שהייתה חלק מרכזי בחזון החברה, נדחקה.

בין מעבדה לקהילה

ב־2021 החלה הבנייה של עיר העתיד האוטופית של טויוטה. העיר, המכונה "וובן סיטי" (Woven City), או בעברית, "העיר השזורה", נועדה להוות קהילה כמו גם מעבדה עבור יצרנית הרכב לביצוע מחקרי שוק על טכנולוגיה חדשה, כמו רכבים אוטונומיים, בתים חכמים ובינה מלאכותית.

העיר מוקמה בסמוך למרגלות הר פוג'י, בסוסונו סיטי, ליד החוף האוקיינוס ​​השקט במרכז האי הושו. העיר ניבנת סביב מפעל הייצור של חברת הדגל Higashi Fuji, שנסגר לפני כמה שנים. ב־2021, אמר מנכ"ל טויוטה דאז אקיו טויודה שהמטרה היא "לחבר את ההיסטוריה של מפעל היגאשי פוג'י לעתיד העיר הזו". העיר צפויה להתפרש על 175 דונם שנועדו לבחון טכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטומטית, רובוטיקה ובינה מלאכותית (AI) בסביבה אמיתית.

העיר השזורה

עמוד הפייסבוק של הפרויקט חושף כי המילה "שזורה" קשורה באופן הדוק לסיפור ההקמה של טויוטה. סאקיצ'י טויודה, מייסד טויוטה, המציא את הנול האוטומטי כדי להקל על האריגה של אמו, מתוך רצון לעשות משהו 'למען אחרים'.

העיר בנויה על אמונתו ומשמשת כביטוי לשזירת העקרונות המכוננים במרקם החיים העתידי שיהיה העיר השזורה שלו. 'וובן סיטי' לוקחת את שמה גם מהעיצוב שלה, עם שלושה סוגי רחובות 'שזורים' זה בזה במפלס הקרקע, אחד מוקדש לנהיגה אוטומטית, אחד להולכי רגל ואחד לכלי ניידות אישיים. כמו כן, יהיה כביש תת קרקעי המשמש להובלת סחורות. MSN דווח כי העלות לבניית 'וובן סיטי' נעה סביב 10 מיליארד דולר. הנתון המדויק אינו ידוע.

מנכ"ל טויוטה וארכיטקט העיר החכמה  (צילום: getty images)
מנכ"ל טויוטה וארכיטקט העיר החכמה מציגים את הפרויקט | צילום: getty images

2,000 תושבים צפויים לעבור לעיר עד סוף השנה, כולל עובדי טויוטה. בין תושביה היא עתידה לאכלס סטארט־אפים, יזמים, קמעונאים ומדענים, כולם מיועדים לבדוק ולפתח את הטכנולוגיות שלשמן הוקמה העיר, כגון אוטונומיה, רובוטיקה, ניידות אישית, בתים חכמים ובינה מלאכותית במציאות סביבת העולם.

"כל מי שמתגורר בעיר הוא חלק ממאמץ משותף לעזור לממש חידושים שיועילו לכל האנשים. התשתית נועדה לייצר סביבה שבה ניתן ליצור המצאות בעלות פוטנציאל לפתור בעיות חברתיות בזמן", נכתב באתר הפרויקט.

תושביה יגורו בבתים חכמים עם מערכות רובוטיקה ביתיות שמטרתן לסייע בחיי היום יום ובינה מלאכותית מבוססת חיישנים לניטור הבריאות ולדאגה לצרכים בסיסיים אחרים. כך, העיר מיועדת להיות מקום שבו "נערוך ניסויים וחידושים שיניעו את החברה קדימה", נכתב באתר הפרויקט, המרבה להתייחס אליה כאל "מעבדה חיה" ו"דרך מחוברת לחיות".

מיזוג אסתטי

ביפן כמו ביפן, העיר מבקשת למזג אסתטיקה מסורתית עם טכנולוגיה וטכניקות חדשניות. רוב הבניינים בעיר ייבנו מעץ בסגנון יפני מסורתי. עם זאת, אפילו הטכניקות המסורתיות הללו יבוצעו על ידי רובוטים שתוכנתו במיוחד לבצע את העבודה הכבדה הכרוכה בכך.

אינגלס (Bjarke Ingels), האדריכל הדני המפורסם העומד מאחורי פרויקטים בעלי פרופיל גבוה כמו 2 World Trade Center בניו יורק והמטות של ​​גוגל בקליפורניה ובלונדון, אחראי לעיצוב העיר. היא תכלול שלושה סוגי רחובות: להולכי רגל, למכוניות אוטונומיות, ולרכבים אישיים. שלושת סוגי הרחובות יהוו "תבנית רשת אורגנית" שמתוכה החברה תאסוף נתונים מהשימוש במכוניות אוטומטיות, ותוכל להבין טוב יותר דפוסים בתנועת רכבים והולכי רגל. כמו כן, יהיה כביש תת קרקעי אחד המשמש להובלת סחורות. צי רכבים חשמליים לנהיגה עצמית של טויוטה, הנקראים e־Palettes, ישמש להובלה, משלוחים וקמעונאות ניידת ברחבי העיר.

"בניית עיר שלמה מהיסוד, אפילו בקנה מידה קטן כמו זה, היא הזדמנות ייחודית לפתח טכנולוגיות עתידיות, כולל מערכת הפעלה דיגיטלית לתשתית העיר", אומר טויודה. "עם אנשים, בניינים וכלי רכב מחוברים כולם ומתקשרים זה עם זה באמצעות נתונים וחיישנים, נוכל לבחון טכנולוגיית AI הן בתחום הווירטואלי והן בתחום הפיזי, ולמקסם את הפוטנציאל שלה". 

העיר החכמה של טויוטה, הדמיה (צילום: יחסי ציבור)
העיר החכמה של טויוטה, הדמיה | צילום: יחסי ציבור
 

העיר צפויה להיות בת קיימא לחלוטין, מונעת על ידי תאי דלק מימן, עם אפס פליטה, כולל מנשאי הסוללות החשמליים של טויוטה הנקראים "פלטות אלקטרוניות", שתושבי העיר יבדקו עבור תחבורה ציבורית, משלוחים וקמעונאות ניידת. גגות הבתים מכוסים בפאנלים פוטו־וולטאיים כדי לייצר אנרגיה סולארית וכוח תאי דלק מימן. טויוטה אומרת שהיא מתכננת לשלב את הטבע ברחבי העיר עם צמחייה מקומית והידרופוניקה, שיטה לגידול צמחים ללא אדמה.

החזון של טויוטה לחברה ניידת ו'קונספט הניידות של טויוטה' מתמקדים בהרחבת ערך המכונית, הרחבת הניידות למחוזות חדשים ושילוב ניידות עם מערכות חברתיות. דרך העיר החכמה, טויוטה שואפת "להגשים חברת ניידות שבה כולם יכולים לנוע בחופשיות, בשמחה ובבטחה. אנחנו משפרים את הדרכים הרבות שבהן אנשים, סחורות ומידע נעים על פני כדור הארץ. על ידי שיפור הבטיחות והיעילות של חוויות יומיומיות כמו להגיע לאן שאנחנו צריכים להגיע וחיבור וירטואלי עם אחרים, המטרה שלנו היא לאפשר הרמוניה גלובלית גדולה יותר", נכתב באתר החברה.

הכתבה המקורית התפרסמה באתר גלובס