כמו הרבה עיריות נוספות, גם עיריית בת ים עברה לתווי חנייה וירטואליים בתקופת הקורונה. במקום להדביק תו חנייה על שמשת הרכב כמו שהיינו עושים פעם – התבקשו כל תושב ותושבת לבקש מהעירייה תו שמתחדש אוטומטית, בלי שצריך לכתת רגליים לעירייה ולהנפיק מדבקה.

גם אביו של אריק לוי, תושב בת ים מאז ומתמיד, הוציא כך תו חנייה לרכבו. זה לא הספיק לו, והוא היה מתקשר לעירייה לוודא שאכן הרכב שלו מכוסה. "אבא שלי היה שנים היה עם תו חנייה של העירייה. כשהם הודיעו לפני כמה זמן שהתו מתחדש אוטומטית, הוא היה מתקשר אליהם בכל זאת כי הוא לא היה רגוע. אבא שלי היה איש פדנט, של פעם. היו אומרים לו כל פעם 'זה מתחדש אוטומטית, אל תבוא אל תבוא'. הוא גם מעולם לא קיבל דוחות על הרכב".

אביו של לוי נפטר לפני 11 חודשים, והמשפחה החליטה להוציא את הרכב שלו מחניית הבניין. הם העמידו אותו למכירה והעדיפו שלא לתפוס חנייה לאחד השכנים. "שמנו אותו ברחוב ליד, וכל יומיים הייתי מזיז אותו, מתחזק אותו ושוטף אותו, כך עד שהוא יימכר", מספר לוי. "יום אחד הגיע דוח על חנייה. התקשרתי לעירייה, ואמרתי להם שזה לא הגיוני כי לאבא שלי יש תו חנייה. הנציג בטלפון אמר לי שהוא רואה שלא חידשו את התו".

הנציג אז הסביר ללוי שמתברר שלעירייה הייתה תקלת מחשוב, ולא כל התושבים קיבלו חידוש אוטומטי לתו החנייה שלהם. איך הם היו אמורים לדעת מזה, תשאלו? ובכן, לעיריית בת ים אין ממש תשובות. "שאלתי אותו 'למה לא הוצאתם הודעה לתושבים שיבדקו למי התחדש ולמי לא?', אז הנציג אמר 'אתה צודק, אל תשלם את הקנס, שלח ערעור, תצרף מכתב פטירה, זה בטוח יתקבל'".

באותה שיחה עם הנציג, התברר ללוי שיש על הרכב של אביו דוח חנייה נוסף, אך זה מעולם לא הגיע אליו. "הוא עדכן אותי על הדוח השני ואמר לא לשלם בינתיים כי זה בערעור אז זה לא יגיע לכפל קנס".

אפשר כבר להתרגז מכך שהעירייה מבקשת מתושב להגיש ערעור, ולא מיד מבטלת את הדוח באופן אוטומטי עקב הטעות שלה, אבל לוי לא התווכח ומיד הגיש ערעור על הדוח שקיבל. הערעור מוגש לחברה חיצונית בשם מטרופארק. "יש צילום של הפקח שצילם את האוטו כשהוא נתן את הדוח. בצילום רואים על השמשה של הרכב שיש לו תו חנייה של העירייה. אז מה, אי אפשר לבדוק את זה? למה לא לבטל את הדוח במקרה כזה?". את הערעור על דוחות בבת ים מגישים לחברה פרטית, לא לעירייה, מסביר לוי, "הגשתי ושכחתי מזה".

דוח חנייה תושב בת ים
צילום הרכב על ידי הפקח. בפינה למעלה יש תו חנייה ישן שלא חודש בשל תקלה של העירייה

כעבור עשרה חודשים מאז שהוגש, קיבל לוי תגובה לקונית בזו הלשון: בקשתך הועברה להכרעה על ידי התובע העירוני אשר מונה על ידי, אך לא מצא סיבה מוצדקת לביטול הדוח. "כשקיבלתי את התשובה הזאת, שלחתי הודעה לעירייה כדי לשאול אם אני צריך להוציא את אבא שלי מהקבר שיערער על התשובה הזו?", אומר לוי בכעס. "אבל אין שם עם מי לדבר, אף אחד לא עונה ואף אחד לא יודע לתת תשובות".

אין מענה בעירייה?
"בדוח אך אחד לא יודע לתת תשובות אין את מי להשיג אף אחד לא עונה. שעות העבודה שלהם הן אולי ארבע שעות ביום, וכשאת מתקשרת את מחכה במענה קולי שעה ואז בסוף מנתקים אותך".

לוי המודאג ניסה שוב ושוב, ואין מענה. הוא החליט לנסות בפייסבוק. "אם את רוצה להיות מעודכנת במה שקורה בעיר, את צריכה להיות חברה שלו בפייסבוק. אז שלחתי במסנג'ר הודעה לראש העיר, ומנהל הדף ענה וכתב לי שהוא לא אחראי על זה וזה לא התפקיד שלו, כלומר של ראש העיר. מה זאת אומרת זה לא התפקיד שלו? אז מה התפקיד שלו? על מה הוא אחראי? הוא לא אחראי על אגף החנייה בעיר?", הוא אומר בזעם מוצדק.

מתישהו הצליח לקבל מענה במחלקת החנייה על מנת להבין מה עם הדוח השני שסיפרו לו שיש על הרכב, אבל הוא מעולם לא קיבל. "הנציגה בעירייה אמרה לי שהדוח עוד לא יצא אלינו. עברו עשרה חודשים. יש להם זמן, הכל בסדר".

לוי לא מוותר. "השלב הבא אחרי הערעור שנדחה זה להגיש בקשה להישפט, וזה מה שעשיתי. זה ייקח עוד שנה להישפט, וכמה כפל קנס יהיה עד אז?".

על כמה הדוח היום?
"זה 100 שקל על כל דוח, זה שיש לנו וזה שעוד לא קיבלנו אחרי עשרה חודשים. בסך הכל 200 שקל. אבל זה לא הכסף. זו האטימות. שלחתי לכם תעודת פטירה, אבא שלי נפטר ב-2023, מה אתם רוצים שאני אעשה עם הטעות שלכם? אני בינתיים לא משלם. זה פשוט גזל. אנשים אומרים 'אין לנו כוח להילחם אז נשלם', זו שיטת מצליח. לאבא שלי יש חמישה אחים, הגדול נפטר תשעה חודשים לפניו. אבא שלי ישב שבעה בבית שלו בתל אביב וקיבל דוח. הוא הגיש ערעור לתל אביב ותוך שבועיים ביטלו את הדוח. בעיריית בת ים אפשר לעשות עם אבא שלי מה שהם רוצים. אנחנו צריכים לשלם שני דוחות חנייה בגלל אוזלת היד של העירייה, בגלל האטימות של התובע וכל מי שמעורב באגף?".

למרות פניית mako, מעירית בת ים טרם התקבלה תגובה.