מחאת עובדי האוטובוסים: ההסתדרות הודיעה אתמול (ד') על סכסוך עבודה גם בחברת "אגד" וגם בחברת "דן" – שתי החברות המובילות בישראל בתחבורה ציבורית באוטובוסים. בחלוף 14 ימים מהכרזת סכסוך עבודה כדין, העובדים יוכלו אף לפתוח בעיצומים אם לא ייענו לדרישותיהם.
בכל אחת משתי החברות, הסיבה להכרזת סכסוך העבודה היא שונה. באגד, חל סכסוך עבודה בשל כוונת החברה לחלק דיבידנד בגובה של כחצי מיליארד שקל לבעלי המניות שלה. בעלי המניות של אגד הינן: שותפות של קרן קיסטון וקרן המורים והגננות, שרכשו לפני שנה 60% ממניות אגד, תמורת כ-2.961 מיליארד שקלים. בתוך השותפות המדוברת, קרן קיסטון מחזיקה בכ-80%, ובשאר המניות מחזיקים כ-1,300 חברי אגד. במכירה עצמה קיבל כל חבר אגד כ-2 מיליון שקלים, עובדי אגד (כ-12 אלף אז) התחלקו ב-3.5% מהסכום.
עם חלוקת הדיבידנד, השותפות תקבל 300 מיליון שקלים כדיבידנד, וחברי אגד שהם גם בעלי מניות כאמור, יקבלו 200 מיליון שקלים – חלקם בדיבידנד.
העובדים דורשים לשתף אותם בדיבידנד
מההסתדרות נמסר, כי הכרזת סכסוך העבודה אתמול "מגיעה בעקבות סירוב הנהלת החברה לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים, על דרישתם להיות שותפים ברווחי החברה. זאת, לאור כוונת הנהלת החברה לחלק דיבידנד לבעלי המניות".
הסכסוך חל על כ-6,000 עובדי אגד הדורשים לנהל משא ומתן עם ההנהלה, כדי להשתתף ברווחי החברה. בנוסף, גם גימלאי אגד דורשים לשתף אותם בדיבידנד.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, עו"ד אייל ידין, טוען: "אלפי עובדי אגד, המבצעים את עבודתם במסירות לאורך עשרות שנים, הם הבסיס וחלק בלתי נפרד מתוצאותיה הכלכליות של החברה. העובדים אשר נשאו על גבם את החברה בתקופות פחות טובות של אגד, תוך פגיעה בשכרם ובתנאי העסקתם, זכאים בתקופות טובות יותר ליהנות מפירות עמלם רב השנים. איגוד עובדי התחבורה לא ייתן להשאיר אותם מאחור בהקשר זה. ההסתדרות קוראת להנהלה לשוב לשולחן המשא ומתן, ותמשיך לנקוט באחריות כלפי ציבור הנוסעים, ככל שיידרשו צעדים ארגוניים".
יעקב ואחניש, יו"ר ועד ארצי אגד הוסיף: "רווחי אגד מקורם בעובדים, שנותנים שירות למיליוני ישראלים מדי יום. לכן, יש לשתף אותם בתהליך חלוקת הדיבידנד. זה המהלך הצודק והנכון לעשות".
נהגי חברת דן דורשים העלאת שכר
במקביל למהלך של עובדי אגד, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה גם בחברת האוטובוסים דן, וזאת "בעקבות מבוי סתום במשא ומתן להעלאת שכר נהגי החברה. בחודשים האחרונים עלה שכר נהגי התחבורה הציבורית בענף. זאת, בין היתר בשל הצמדה לאינפלציה (מדד המחירים לצרכן) של השכר לנהגים חדשים בענף, בהתאם למתווה ממשרד התחבורה לקליטת נהגי תחבורה ציבורית למען שיפור השירות. המשרד מעביר למפעילות התחבורה הציבורית שיפוי על העלייה באינפלציה. עם זאת, למרות ההתחייבות להעלות את השכר - הנהלת חברת דן טרם עשתה זאת", טוענת ההסתדרות.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, עו"ד אייל ידין, מסביר: "ההסתדרות לא תסכים שעובדי דן יישארו מאחור. משרד התחבורה עדכן את השכר, ועם זאת שכר הנהגים נשחק. תמוה בעיני שהעלאה זו לא מגיעה לנהגי דן. אנחנו מקווים שההנהלה תתעשת ותמשיך להוביל את הענף בתנאים ובשכר, לטובת העובדים והחברה כאחד. נמשיך לפעול באחריות כלפי ציבור הנוסעים, אם וכאשר יידרשו צעדים ארגוניים".