הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה היום (שני) את המקטע האחרון בפרויקט המטרו של גוש דן. האישור משלים את התכנון של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. עם השלמתה צפויה מערכת המטרו לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום ולייצר כ-450 מיליון נסיעות בשנה.

האישור שהעניקה הוות"ל בראשות נתן אלנתן עסק במקטע M1 צפון, שיחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות, והוא צפוי לאפשר גישה מהירה ונוחה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן, ובכך להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור.

עם אישור המקטע האחרון, יחל שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו. חברת נת"ע תתחיל בתיאום עם רשות הרישוי הארצית במנהל התכנון עבור הוצאת היתרים, הן עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות והן לטובת העתקת תשתיות.

מערכת המטרו תצטרף למערכת הרכבת הקלה בגוש דן, הכוללת את הקו האדום שכבר פועל בהצלחה, ואת קווי הרכבת הקלה הנוספים הנמצאים כעת בשלבי ביצוע. מדובר בנדבך חשוב בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, שיצרף את המדינה לשאר מדינות המערב בהן קיימות מערכות מטרו מתקדמות.

הוועדה, שבחנה את התוכנית ואת ההשגות שהוגשו לה, קיבלה החלטה לאשר את התוואי המוצע, תוך ביצוע מספר עדכונים, לרבות צמצום הריסת מבנים, צמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בקניין.

השינויים שהוכנסו טרם האישור בוות"ל:

  • מיקום תחנת רעננה מערב: לאחר שהוועדה בחנה חלופות שונות למיקום התחנה, תוך התייחסות להשגות שהוגשו על ידי עיריית רעננה ותושבים, החליטה הוועדה כי היא תוסט במעט, כדי לתת מענה הן לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה הקיימת וכן לבית החולים לוינשטיין.
  • מיקום הדפו: בדיון בדצמבר 2023 הכריעה הות"ל בסוגיית הדפו, וקבעה כי יש להשאירו במיקום הנוכחי סמוך לכפר סבא, ולא למקמו סמוך לטירה, וזאת כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוני של המטרו.
  • חיבור למסילת הרכבת המזרחית: הוועדה שמעה מנציגת שר התחבורה את תוכנית העבודה לבחינת קידום התוכנית ביחס להארכת הקו המטרו לכיוון מזרח עד למסילה המזרחית, כולל החיבור בין רעננה לכפר סבא. הוועדה רשמה בפניה כי הצפי להצגת תכנון ראשוני של התוואי הינו לחודש דצמבר 2025.
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (צילום: ניב קנטור)
מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח | צילום: ניב קנטור

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הוות"ל, הרב נתן אלנתן: "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות עם מערכת הסעת המונים איכותית. מערכת המטרו של גוש דן תשנה את פני המטרופולין ותשפר משמעותית את חיי מיליוני תושבים. תוכניות המטרו מהוות את הבסיס לפיתוח אורבני במטרופולין תל אביב".

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "אנו מאשרים היום נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים - המטרו. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב ותשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".

איתמר בן מאיר מנכל נת"ע: "אישור תכנית המטרו עפ"י התכנון של נת"ע הוא מהלך חשוב, המוביל את עתידו התחבורתי של מטרופולין תל אביב אל העתיד. אנחנו בנת"ע השלמנו את ההכנות לקראת האתגר, וכבר בשנה הבאה נתחיל בעבודות ההקמה של השלב הראשון והדרומי".