החל מהיום (1.7), מתייקרת התחבורה הציבורית בישראל בשיעור של כ-5 אחוזים. נסיעה בודדת באוטובוס תעלה בחצי שקל ותעלה שישה שקלים לנסיעה. את השינוי במחיר, שעליו דיווחנו בשבוע שעבר, חוו כבר משתמשי האפליקציות, כששילמו את המחיר החדש עוד לפני כולם. מהיום גם משתמשי הרב-קו וכל השאר יפגשו את עליית המחירים. במקביל, מסתמן כי בקרוב גם נסיעות בין-עירוניות במוניות יתייקרו ב-20 אחוז.

רק לפני מספר חודשים הציגה שרת התחבורה מירי רגב את רפורמת "צדק תחבורתי", שהייתה מיועדת להוריד את עלויות השימוש בתחבורה ציבורית לציבור הישראלי. ולמרות שיש חלקים בציבור שאכן זכאים להנחה בתחבורה ציבורית במסגרת הרפורמה, הציבור הכללי יספוג את העלאת המחירים.

ההעלאה הזו היא חלק מעדכון שנתי של מחירי התחבורה הציבורית. החל משנת 2022 נקבע שהעלאה כזאת תתקיים באופן אוטומטי בכל אחד ביולי, בהתאם למחירי התשומות במשק – מחיר הדלק, שכר הנהגים וביטוח. התעריפים אמורים לעלות על ידי ועדת המחירים, המורכבת מנציגי האוצר והתחבורה, בחתימת השרים, וזו למעשה הסיבה של ההתייקרות הנוכחית.

התחבורה הציבורית בישראל מסובסדת כיום בשיעור של כ-85 אחוז, שיעור גבוה ביחס לשאר מדינות ה-OECD. בשנים קודמות לקח על עצמו משרד התחבורה את עליות המחירים ומימן את ההתייקרות, ואילו השנה ניכר כי אין מקור תקציבי לסבסוד העלייה בתעריפים.

אז כמה תעלה נסיעה באוטובוס וברכבת, איך מושפעים מחירי כרטיס יומי וכרטיס חודשי, ומי זכאי להנחה? הנה רשימת התעריפים והזכאויות המלאה. 

כמה זה עולה מעכשיו?

נסיעה בודדת באוטובוס:

בטווח של עד 15 ק"מ: מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים.

בטווח של עד 40 ק"מ: מ-12 שקלים ל-12.5 שקלים.

בטווח של עד 120 ק"מ: מ-16 ל-17 שקלים.

בטווח נסיעה של עד 225 ק"מ: מ-27 שקלים ל-28.5 שקלים.

מעל 225 ק"מ: מ-80.1 שקלים ל-84.24 שקלים.

 נסיעה בודדת ברכבת:

בטווח של עד 15 ק"מ: מ-9 ל-9.5 שקלים.

בטווח של עד 40 ק"מ: מ-18 ל-19 שקלים.

בטווח של עד 75 ק"מ: מ-24 ל-25 שקלים.

בטווח של עד 120 ק"מ: מ-27 ל-28.5 שקלים.

בטווח של עד 225 ק"מ: מ-48 ל-50.5 שקלים.

נסיעה ברכבת הקלה (גוש דן וירושלים):

6 שקלים (עלייה נוספת אמורה להתבצע ב-1 בינואר 2025)

רכבת נתב"ג (צילום: Markus Mainka, shutterstock)
רכבת. התייקרות של חמישה אחוזים בערך | צילום: Markus Mainka, shutterstock

כרטיס "חופשי יומי" (כולל רכבת):

בטווח של עד 15 ק"מ: מ-18 ל-19 שקלים.

בטווח של עד 40 ק"מ: מ-28 ל-29.5 שקלים.

בטווח של עד 75 ק"מ: מ-37 ל-39 שקלים.

בטווח של עד 120 ק"מ: מ-42 ל-44 שקלים.

בטווח של עד 225 ק"מ: מ-74 ל-77.5 שקלים.

כרטיס "חופשי חודשי" (כולל רכבת):

בטווח של עד 40 ק"מ: מ-255 שקלים ל-267 שקלים.

בטווח של עד 75 ק"מ: מ-410 שקלים ל-430 שקלים.

בטווח גדול יותר: מ-610 שקלים ל-639 שקלים.

מי זכאים להנחה?

עליית המחירים הנוכחית מגיעה אחרי שרפורמת "צדק תחבורתי" נכנסה לתוקף בחודש מרץ האחרון, ולפי הודעת משרד התחבורה צפויה להיטיב עם כ-2.8 מיליון ישראלים. הרפורמה כוללת נסיעה חינם למשך שנה לחיילים משוחררים, 50 אחוז הנחה לתושבי הפריפריה ו-33 אחוז הנחה במחירי הנסיעה לצעירים עד גיל 26, ומגדילה את גובה ההנחה לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי. ההנחות הן על חופשי חודשי בלבד. מחיר הנסיעות הבודדות נשאר אותו דבר וכעת, כאמור, מתייקר בכל הארץ. ללא קשר לרפורמה, אלא על רקע המלחמה, המפונים מהדרום ומהצפון זכאים לחופשי ארצי חינם.

הפעימה השנייה בתוכנית, שתיכנס לתוקף לקראת סוף השנה, תכלול הורדת גיל הזכאות לנסיעות בחינם עבור אזרחים ותיקים מגיל 75 לגיל הפנסיה (67 לגברים ו-62 לנשים), והנחות נוספות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי.

גם הציבור החרדי ייהנה מהרפורמה, המחולקת לשני פעימות. בפעימה הראשונה כלל בחורי הישיבות בגילאי 18-26 זכו להנחה של 33 אחוז לכרטיס חופשי חודשי (מה שבעבר הייתה נתונה רק לסטודנטים במוסדות רשמיים), ובנוסף, כ-19 ריכוזים חרדים נהנים מהנחה של 50 אחוז על כרטיסי החופשי חודשי (תושבי הערים: ביתר עילית, רכסים, עמנואל, תפרח, מירון, קוממיות, קרית גת, נתיבות, אופקים, צפת, כרמיאל, זיכרון יעקב, חריש, טבריה, נוף הגליל, ירוחם, קריית אתא, יבנאל). בפעימה השנייה, שתיכנס לתוקף במהלך חודשי הקיץ, יתווספו להנחה גם ערים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך, ביניהן כלל הערים החרדיות בארץ.

לכל הפרטים על הרפורמה