הזמנתם בשירות עצמי בבית הקפה, חשבתם שחסכתם קצת כסף ובסוף אתם מגלים שבעצם אתם מתבקשים גם לעבוד וגם לשלם. בסיום ההזמנה, המסוף ישאל אתכם אם תרצו להוסיף טיפ, ואם כן - כמה כסף תרצו להוסיף, כשהסכום נע בין שקל לארבעה שקלים.
"מימיי לא לחצתי כל כך מהר על 'ללא טיפ'", צחק אופיר ארבל, שהעלה פוסט ויראלי, וזכה למבול של תגובות בהתאם. חלק גדול מאוד כתבו שזאת שיטה שנהוגה בארה"ב כבר כמה שנים ואחרים התפלאו למה אנשים מתרגשים ממסופון שדורש כסף על שירות עצמי: "אני גם ככה חושבת שתרבות הטיפים בארץ היא חירפון מוחלט בשלב הזה אבל התוספת הזאת היא הדבר הכי מכעיס שיש", כתבה גולשת אחת ואחרת הסכימה: אנחנו ממש לא מנרמלים טיפ על לשים את העוגיה על מפית ולהביא לי את הכוס קפה. זה ליטרלי בטווח הגדרות התפקיד".
אחרים הובילו את הדיון לעובדה שלא משלמים מראש למלצרים ולעובדי הקפה כמו שצריך, וזו עוד דרך לשלם להם משכורת ראויה. "זה באמת אבסורד לבקש טיפ על שירות עצמי, כשאין בכלל עובד שנתן שירות. זו דרך של חברות להעביר את העלויות שלהן לצרכנים בצורה מניפולטיבית", כתב גולש נוסף.
השיטה קיימת בארץ בשמות אחרים
אומנם "טיפ למסוף בבית הקפה" הוא חדש, אבל בארץ הוא כבר התקיים בעבר בצורת "עמלת אינטרנט" בקניית כרטיס לקולנוע דרך האתר. בשנת 2018 אף עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק שתבטל את העמלה הזו, שגבתה 4 שקלים ממי שהזמין את הכרטיסים לקולנוע מראש באינטרנט, אולם ההצעה ירדה מסדר היום לאחר הסדר שהגיעו עם בתי הקולנוע, כאשר בסופו של דבר הותר להם לגבות עמלה כחלק מהתשלום ולציין זאת.
עמלה נוספת שמזכירה מאוד את העמלה החדשה היא עמלת שירותים אוטומטיים (או עמלת פעולות באינטרנט) שגובים הבנקים. גם שם, בעקבות התערבות המחוקק, נקבעו מינימום עמלות שניתן לגבות מחשבון בנק במסלולים השונים.
בניגוד לשתי העמלות המוזכרות כאן, תוספת הטיפ היא רשות לחלוטין ולא כחלק חובה כחלק מהתשלום הסופי כמו במקרים המוזכרים, אבל העיקרון ברור: אנחנו בעידן שבו אנחנו נדרשים לצ'פר מכונות שמייעלות את התהליך וחוסכות לעובדים זמן ולהנהלה - כוח אדם.