עבור רוב האנשים, קרוז על ספינת תענוגות נחשב לפינוק יוקרתי למדי. אמנם לא כל חברות השיט והספינות הן בחוד החנית של התעשייה, אבל אלה שכן בהחלט מציעות אירוח ברמה גבוהה. אבל מי שרוצה לקחת את החלום שלו כמה רמות מעל, מוזמן להכיר את ספינות הקרוז למגורים – למעשה בניין מגורים שט שמציע סגנון חיים של חופשה תמידית. לאחרונה פרסמה חברת ספינות בשם Storylines, הצעה חדשה לרכישת יחידות דיור על ספינת התענוגות שלהם, והן למעשה מציעות לרוכשים קהילת מגורים, אולי בסגנון דיור מוגן יוקרתי, אלא שכל העסק הזה מתרחש על מי האוקיינוס.

מאז מגפת הקורונה, ירד קרנן של ספינות התענוגות. האימה של להיתקע במשך שבועות בספינה מוכת קוביד כנראה עשתה את שלה. אבל לא לקח הרבה זמן עד שהציבור שכח, וספינות הקרוז חזרו למסלולן. כבר בסוף 2021 הודיעה חברת רויאל קריביאן שהיא מציעה את שיט התענוגות הארוך ביותר – טיול מסביב לעולם של תשעה חודשים. הנוסעים התנפלו בהמוניהם, על אף המחירים האסטרונומיים. הקונספט של מגורים על הים דומה לשיט הארוך של רויאל קריביאן, אלא שבמקום תשעה חודשים, הדיירים יכולים להתגורר על הספינה לתקופות זמן ארוכות יותר, או לתמיד. ובניגוד למחירי חברות הקרוז, סטורליין מנסה לשווק את יחידות המגורים שלה במחירים נוחים שמאפשרים לקהל רחב ככל שניתן להגשים סוג של חלום.

הספינה MV Narrative של סטוריליין, שנמצאת כעת בבנייה בקרואטיה ותושק עוד השנה, מציעה יחידות מגורים בגדלים שונים לקהלים שונים – החל מחדר אחד, כלומר סטודיו, ועד דירות ארבעה חדרים שיכולות להתאים למשפחות. היחידה הגדולה ביותר על הספינה היא פנטהאוז בן שתי קומות. המחירים ליחידות הדיור מתחילים מ-400 אלף דולר ויכולים לטפס עד שמונה מיליון ליחידת הדיור הכי מפוארת. מיותר לציין שיש נוף לים. ייתכן שהחברה תציע גם אפשרות לשכור את הנכס לשנה עד שנתיים. מלבד העלות של רכישת הדירה, הדיירים ישלמו דמי מגורים, שיכסו את כל ההוצאות האחרות, מאוכל ועד תחזוקה. הסכומים האלה ינועו בין 65 אלף דולר, ועד 200 אלף.

כמה אנחנו מוכנים לשלם על דירות עם נוף לים?

אלה בהחלט לא סכומים ידידותיים לכל כיס, אבל בחברה טוענים שהם נמוכים הרבה יותר מאשר בספינות מגורים אחרות. על ספינת המגורים The World, משלמים על דירות החל משני מיליון דולר, ועד 15 מיליון, מה שהופך אותה לתענוג למיליונרים בלבד.

מייסד סטורליין והמנכ"ל שלה, אליסטר פאנטון, טוען שלא מעט יחידות מתוך 547 הדירות שעל הספינה החדשה MV Narrative כבר נמכרו, אבל לא מוכן לחשוף את מספרן. אלה שרכשו כבר דירות בספינה, יקבלו לייפסטייל של הכל כלול עבור המחיר ששילמו. בספינה יהיו 20 מתחמי אוכל בקונספטים שונים, וכן כמה וכמה ברים. בחברה טוענים שתהיה שם אפילו מזקקת בירה קטנה. הדיירים ייהנו משלוש בריכות שחייה, ספרייה עם 10 אלפים ספרים, אולם קולנוע, מרכז וולנס חדשני ומפנק, מתחם באולינג ואפילו חווה הידרופונית סולרית שתספק גם מזון וגם עיסוק למי שמעוניין בתחביב.

אפשרויות חינוך עבור הילדים על הסיפון

הפלגת הבכורה של הנרטיב, שצפויה להיות בסוף 2024, תהיה הפלגה של 1,000 יום על פני כל היבשות, כשהיא עוצרת למשך שלושה עד חמישה ימים בכל נמל. "מה שספינת תענוגות טיפוסית תעשה בחודש או שלושה שבועות, הנרטיב תעשה בשלושה עד ארבעה חודשים", אמר פאנטון ל-CNN. "אנחנו מאריכים את החוויה בכל מקום, ולדיירים יש גם הזדמנות לבחור לאן הספינה תשוט הלאה". זה בנוסף לעצירות המתוכננות, הוא מסביר.

הרוכשים יכולים לקנות דירה לחוזה תמידי או לתקופה. זכויות הדיור יינתנו על פי החוזה. האפשרויות שמציעה החברה הן זכויות ל-12, 24 או 60 שנה. אלה שרכשו זכויות מגורים מלאות, יוכלו להוריש או להעביר את הזכות על הדירה שלהם על הספינה או על ספינה עתידית, ללא תשלום נוסף. "זאת השקעה לטווח ארוך", מבהיר פאנטון, ומוסיף שהרוכשים יכולים גם להשכיר את הנכס שלהם, בדיוק כמו בכל השקעה אחרת בנדל"ן. "ברגע שהדיירים משלמים את דמי הניהול והמגורים, הם פשוט יכולים להניח את הארנק שלהם בצד ולשכוח ממנו", מבטיח פאנטון.

אמנם קרוזים מזוהים יותר עם כאלה שיצאו לפנסיה, אבל בשנים האחרונות חל שינוי בדמוגרפיה של הנוסעים. יותר ויותר צעירים בוחרים בקרוזים בתור החופשה שלהם, וגם בסטורליין מודיעים שטווח הגילים של אלה שכבר שמו מקדמה על דירה הוא מאוד רחב, ושדירות במחירים נמוכים וגבוהים יותר נמכרות באותו הקצב. "יש לנו אנשים שפרשו מהעבודה וגם ילדים וכל מה שבאמצע, כולל נוודים דיגיטליים", אומר פאנטון. "הרבה משפחות בוחרות לבוא לגור על ספינה, אנשים בשנות ה-30 וה-40 עם ילדים קטנים". על הספינה תהיה תוכנית חינוך מלאה ומתקדמת עבור הילדים. יהיה גם צוות רפואי הכולל, רופאות ואחיות, פיזיותרפיסטים, בית מרקחת וגם דואר. הדיירים גם יכולים להזמין אורחים לספינה, כשהיא עוצרת באחד הנמלים כמובן.

קרוז מונטנגרו (צילום: Elizaveta Galitckaia, shutterstock)
הדיירים יוכלו להצביע ולבחור איפה יהיה יעד העצירה הבא | צילום: Elizaveta Galitckaia, shutterstock

"סטורליין היא קהילה אמיתית, וקהילה צריכה את כולם", מסביר פאנטון. החברה, אגב, עורכת ראיונות קבלה עבור מי שמתעניין ברכישת נכס, על מנת להבין אם הם "מתאימים לקהילה שלנו", אבל מבהיר שאין איזה דיירים טיפוסיים שהם מחפשים. לסטוריליין יש כבר קהילה חזקה של תומכים, ואלה שהתלהבו מהרעיון עוד בתחילת הדרך, כשנולד הרעיון ב-2016, נחשבים למעגל המייסדים. אלה זוכים לקבל דיווחים ישירים על התקדמות הבנייה, והצוות אף מתייעץ איתם בנוגע לשינויים בעיצוב הפנים של הספינה, כמו הרחבת המרפסות בחלק מהדירות, והקמת משרדים לאלה שצריכים לעבוד. "זה מרכיב מאוד חשוב עבורינו", מסביר פאנטון, "כי בסוף היום, הספינה הזאת היא בעצם שלהם. הם אלה שיגורו בה, היא צריכה להיות בנויה עבורם".