לא למדו לקח? ביוני 2023, הסעיר את העולם הסיפור של טיטאן - צוללת פרטית קטנה של חברת OceanGate, שנשלחה לצלול לעבר שרידי הטיטאניק. החברה החליטה שהצוללת יכולה להגיע לעומק של 4,000 מטרים, ואל המעמקים האלה ירדו חמישה אנשים שהתנדבו לעשות את זה, ארבעה מהם שילמו 250 אלף דולר כל אחד עבור התענוג המפוקפק. 

את הסוף כולנו זוכרים באימה: הצוללת לא ממש הגיעה לשרידי הספינה, ונעלמה די מהר. עשרה ימים לאחר שנותק עימה הקשר, הודיע משמר החופים האמריקאי כי נמצאו הריסות של הצוללת שהתפוצצה, ושייתכן שיש בהם שרידי אדם.

ואולם הסיפור המבעית הזה לא עוצר אנשים מלרדת למצולות שוב בכלי רעוע. מיליארדר מאוהיו מתכנן לנסות לעשות בעצמו את המסע אל הריסות הטיטניק בצוללת חדשה. פטריק לאהי, המייסד והמנכ"ל של Triton Submarines, מהיצרניות המובילות של צוללות אישיות, סיפר לוול סטריט ג'ורנל שאחד מלקוחותיו, משקיע נדל"ן באוהיו ושמו לארי קונור, התקשר אליו כמה ימים לאחר התקרית הקטלנית וביקש ממנו ליצור צוללת שיכולה להגיע לטיטאניק. "הוא אמר לי 'אתם צריכים להוכיח לעולם שאתם יכולים לעשות את זה, ושטיטאן הייתה טעות'" אמר לאהי.

לאהי בנה צוללת המיועדת לשני בני אדם בשם Triton 4000. לפי הג'ורנל, הצוללת נועדה לנסיעות חוזרות ונשנות אל עומק האוקיינוס בעומק של כ-4,000 מטר. הריסות ספינת הפאר נמצאות בעומק של 3,800 מטר. קונור, שאמור לצלול לעומק הזה, הסביר שהכלי מורכב מחומרים וטכנולוגיה חדשים שלא היו זמינים בעבר ואמר: "פטריק חשב על זה ותכנן את זה כבר למעלה מעשור, אבל לא היו לנו את החומרים והטכנולוגיה. לא יכולת לבנות את הצוללת הזו לפני חמש שנים".

צוללת טיטן טיטניק (צילום: Leefuji, shutterstock)
הריסות הטיטאניק. מה כל כך מושך אותם לשם? | צילום: Leefuji, shutterstock

עוד אמר קונור שהוא לא מפחד מהאוקיינוס העמוק. הוא צלל בעבר גם לשקע מריאנה, הנקודה העמוקה ביותר הידועה והנגישה בקרום כדור הארץ, ושיתף שהוא ולאהי מתכננים לצלול בצוללת החדשה עד לטיטאניק כדי להראות ש"ניתן לעשות זאת בבטחה". "אני רוצה להראות לאנשים ברחבי העולם שהאוקיינוס יכול להיות נפלא ומהנה ומשנה חיים אם תנהגו בו בדרך הנכונה", אמר.

גם לאהי מנסה לחדד שהצוללת החדשה היא בטוחה לשימוש. טיטאן, כך נטען, נבנתה מחומרים ניסיוניים. באימיילים שכתב רוב מקאלום, יועץ של חברת OceanGate שבנתה את טיטאן, הוא אמר לבעלים והמפעיל של הצוללת, סטוקטון רוש, שהוא מסכן את חיי לקוחותיו ושהצוללת שלו לא תאושר על ידי ארגון חיצוני. "אני מפציר בכם לנקוט משנה זהירות בבדיקות ובניסויי הים שלכם", כתב. "עד כמה שאני מעריך יזמות וחדשנות, אתה עלול לסכן תעשייה שלמה".

רוש סירב להקשיב למקאלום, והמיזם המשיך מבלי שקיבל סיווג או הסמכה על ידי סוכנות חיצונית. רוש מצא את מותו בהתפוצצות הצוללת יחד עם ארבעת הנוסעים, בעומק של כ-5,500 רגל בצפון האוקיינוס האטלנטי - פחות משעתיים לתוך הצלילה שלה.

הדמייה של קריסת הצוללת טיטאן (צילום: יוטיוב AiTelly@)
הדמייה של קריסת הצוללת טיטאן. קשה לדמיין את האימה | צילום: יוטיוב AiTelly@

כעת משפחתו של אחד הקורבנות, פול-אנרי נרג'ולט, הגישה תביעה בסך 50 מיליון דולר נגד חברת אושן גייט.  נרג'ולט היה מנהל המחקר התת-ימי של הטיטאניק, וערך עשרות נסיעות לאתר, יותר משני קילומטרים מתחת לפני האוקיינוס. התביעה טוענת שהוא לא היה עולה על הטיטאן אילו אושן גייט הייתה חושפת מידע חיוני על בעיות טכניות בכלי השיט.

"אף על פי שהגורם המדויק לכישלון לעולם לא ייקבע, מומחים מסכימים שהצוות של הטיטאן היה מודע היטב במשך מספר דקות לכך שהם הולכים למות, וחוו אימה וייסורים לפני מותם", נכתב בתביעה. 

טוני בוזבי, עורך הדין של משפחתו של נרג'ולט, אמר שהמשפחה מקווה שהתביעה תאפשר להם ללמוד "בדיוק איך זה קרה, מי היו מעורבים וכיצד המעורבים יכלו לאפשר לזה לקרות". בנוסף לתביעה זו, מועצת הבטיחות בתחבורה של קנדה, הרשות הצרפתית לחקירות נפגעים ימיים, משמר החופים והמועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה עורכות חקירות מקבילות לגבי נסיבות המקרה.