השתקת שוק ביטוחי הבריאות: מי שמעוניין לקנות ביטוח בריאות פרטי, מתקשה מאוד לעשות זאת בימים אלה - וקשה גם לצרף תינוק או תינוקת שנולדו, לביטוח שכבר קיים. זאת, מאחר שבתחילת החודש נכנסה לתוקפה רפורמה חדשה של רשות שוק ההון.
מזה חודשים שכל חברות הביטוח היו אמורות להעביר פוליסות ביטוחי בריאות לרשות, כדי שזו תאשר אותן למכירה. עם זאת, הרשות אישרה רק לחברת AIG את הפוליסה החדשה שלה, לפני כחודשיים. בסוף ספטמבר הרשות אישרה פוליסות גם לכלל ביטוח, לאיילון ולהכשרה, אך החברות המובילות הראל, מגדל והפניקס - טרם קיבלו אישור. לעומתן, איילון כבר החלה לשווק את הפוליסות שלה בתחילת אוקטובר, כלל רק לפני כשבוע, והכשרה קצת קודם לכן.
התעריפים (לפרמיה החודשית) שהציגו החברות בפוליסות החדשות שלהן, יקרים ביותר ב-20% בממוצע מהפוליסות הישנות. אך בינתיים, למרות הבקשות שהוגשו אליה, רשות שוק ההון לא מאשרת לעוד חברות לשווק את פוליסות הבריאות שלהן, ואי אפשר למכור פוליסות מהדור הישן. הרפורמה מבטלת גם את מנגנון ההנחות הקיים, ומחייבת את החברות במתן הנחה קבועה למשך 10 שנים – לכן חברות הביטוח ביטלו את כל ההנחות שניתנו עד היום גם על פוליסות קיימות.
רבים ממיליוני האנשים שמחזיקים בביטוח בריאות פרטי, כלל אינם מודעים לרפורמה שנכנסה ב-1 באוקטובר 2023. מדובר ברפורמה שאמורה להיטיב עם המבוטחים, אשר יכולים כעת לקנות פוליסה בסיסית אחידה, הכוללת השתלות וטיפולים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל, ניתוחים וטיפולים בחו"ל. בנוסף, לאחר רכישת פוליסה בסיסית, אפשר לקנות רבדים נוספים של ביטוח גם מחברה אחרת, שלא נקנה בה הרובד הבסיסי.
לצד זאת, בחודש ספטמבר, החברות הודיעו לסוכנים שלהן כי מ-1 באוקטובר ניתן יהיה לשווק רק פוליסות למחלות קשות/חשוכות מרפא בתנאים ובמחירים הקיימים, וללא כתבי שירות. כמו כן, הודיעו חברות הביטוח כי החל מאותו תאריך ניתן יהיה לשווק פוליסות עם הנחה בשיעור קבוע בלבד, ולתקופה של עשר שנים לפחות.
"זו חזירות - זה לא תקין"
נשיא לשכת סוכני הביטוח, שלמה אייזיק, מסביר את המצב שאליו נקלע השוק: "משפחה שמבוטחת למשל במגדל או בחברת הפניקס, ונולד לה תינוק בימים אלה, לא יכולה לצרף אותו לפוליסה המשפחתית שלה, משום שחברות אלו לא מוכרות החל מ-1 באוקטובר. פוליסות חדשות מאושרות".
לדבריו: "רשות שוק ההון הבטיחה שמדובר ברפורמה שתיטיב עם המבוטחים, וכבר בתעריפונים החדשים שפרסמו החברות, עלו מחירי הפרמיה החודשית ב-20-22% בממוצע. זה תמיד חוזר על עצמו: בכל רפורמה, הציבור מקבל פחות, ומשלם יותר".
בנוסף, לקראת הרפורמה, ביטלו חברות הביטוח את כל ההנחות שניתנו גם לבעלי פוליסות וותיקות. לדבריו, "מדובר בהתייקרות נוספת של 30-40%. זו חזירות וזה לא תקין. רשות שוק ההון והביטוח תמיד טוענות שציבור המבוטחים הוא בראש מעייניה ולטובתו היא פועלת, אבל הרפורמה שלה פוגעת בציבור המבוטחים".
לדברי אייזיק, יש בישראל כ-3.5 מיליון מבוטחים פרטיים, ויחד עם ביטוחי בריאות קולקטיביים (למשל דרך מקום העבודה), יש ל-75% מהציבור בישראל ביטוח בריאות פרטי.
לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", שלח נשיא לשכת סוכני הביטוח בקשה לרשות שוק ההון לדחיית הרפורמה, גם מאחר ואין מספיק פוליסות המאושרות לשיווק - וגם כי סוכני ביטוח רבים גויסו או פונו ממשרדיהם ומבתיהם, ולא יכולים לשרת את הלקוחות או להסביר להם לגבי השינויים בפוליסות הבריאות. הרשות סירבה לבקשה, והלשכה שלחה מיד בקשה נוספת: "בהמשך לתשובתכם, הנני להשיבכם: למעט החברות: איילון, הכשרה ביטוח וכלל ביטוח, לא ידוע לנו על חברות נוספות שהחלו בשיווק מוצרי בריאות חדשים. כל זה מתלווה לסיטואציה המלחמתית שבה אנו נמצאים. אנחנו מצפים מרשות שוק ההון, דווקא בעת הזו, לגלות גמישות ורגישות. לא מעט חברות וחברי לשכה הינם בשטחי העימות, והם ועובדיהם כלל אינם מתפקדים, בחלקם נשארו אף ללא בתים. אני מאוד מבקש שתשקלו את עמדתכם מחדש", כתב אייזיק.
למכתב נשיא הלשכה צורפה פנייה, אחת מני רבות, של סוכן ביטוח אשר פונה מהיישוב תקומה שבעוטף עזה אל צפון הארץ, ויש לו רק מחשב נייד, לכן אינו מסוגל לטפל בהצעות בריאות על מנת שאנשים לא ייפגעו מהמצב החדש. "אני קורא לממשלה להתעשת. זה לא מאבק פרטי שלי, אלא מאבק לטובת הציבור", אומר אייזיק.
אי-אפשר להחזיר את המצב לאחור?
מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, נמסר בתגובה: הרפורמה בביטוחי הבריאות נכנסה לתוקף בתחילת חודש אוקטובר. מדובר ברפורמה חשובה שנועד להגביר את השקיפות ולשפר את המוצר הביטוחי המוצע לציבור המבוטחים. כניסתה של הרפורמה לתוקף מתואמת עם מועד כניסתה לתוקף של הרפורמה של משרד האוצר בבריאות, מכוח החוק שאושר זה מכבר בכנסת. כאמור, הרפורמה כבר נכנסה לתוקף ואין אפשרות להחזיר זאת לאחור. חברות נוספות צפויות לשווק בקרוב פוליסות ביטוח בריאות, התואמות את ההוראות החדשות".