השנה החולפת הייתה כזו שבה ייזכרו יבואני הרכב בערגה עוד שנים ארוכות. ב־2022 התרחשה בשוק המכוניות המקומי אנומליה כלכלית שמתרחשת רק לעיתים רחוקות מאוד - ירידה במכירות שתורגמה לזינוק חד ברווחים.
מבדיקת הדוחות הכספיים של שלוש יבואניות רכב בולטות, שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה (דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - יו.אם.איי), עולה כי בשנה החולפת הן מכרו בסך הכול 47 אלף כלי רכב - ירידה מצרפית של 11% ביחס לשנת 2021. עם זאת ההכנסות ממכירות נשחקו ב־3% בלבד והסתכמו בכ־7.5 מיליארד שקל. הרווח המצרפי שהניב מגזר הרכב לשלוש החברות עמד על 1.85 מיליארד שקל - זינוק של 36%. הרווח הממוצע שלהן על כל רכב שנמכר הגיע ל־35 אלף שקל (עלייה של כמעט 50%).
הגורמים העיקריים שהשפיעו לחיוב על יבואניות הרכב ב־2022 היו מצד אחד מחסור ברכבים חדשים למכירה, בעיקר בשל עיכובים ושיבושים בשרשרת האספקה העולמית, שבחלקם התרחשו בעקבות המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. מהצד השני הביקוש למכוניות בשוק המקומי נותר חזק ואפשר ליבואניות לגבות מחירים גבוהים, ללא הנחות שניתנו בעבר.
אחד הבכירים בענף מציין כי "זו היתה שנה שבה ייבאנו פחות מכוניות, בשל בעיות במכסת הרכבים שקיבלנו מהיצרנים, אבל מהצד השני הרווחיות השתפרה. זאת גם בזכות שערי מטבע ששיחקו לטובתנו, וגם הודות לביקושים חזקים למכוניות שאפשרו לנו לחתוך הנחות לציי רכב ואף לצמצם את פעילויות השיווק והמכירות".
מגמה נוספת שאיש עדיין אינו יודע לומר לאן היא תיקח את הענף, נוגעת ל"פלישה הסינית". כפי שחשפנו בגלובס בתחילת השבוע, ישראל הפכה בחודשים ינואר־פברואר 2023, לפי נתוני המכס הסיני, ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מהמדינה. ניצנים של פעילות היבוא המשגשגת מסין ניכרים כבר בדוחות חברות הרכב הבורסאיות בשנה החולפת.
בבורסה בת"א נסחרות מניותיהן של שתיים מהיבואניות - דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, המייבאת לארץ בעיקר את מותגי מאזדה, פורד ו־BMW, הנסחרת בשווי שוק של 3.3 מיליארד שקל; וקרסו מוטורס, שבשליטת בני משפחת קרסו, המייבאת את רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי וצ'רי הסינית, ושווי השוק שלה עומד על 1.75 מיליארד שקל.
פרט להן ישנן עוד שתי חברות רכב הנסחרות באמצעות אג"ח שהנפיקו: יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי), שבשליטת חיים דנון ודוד עיני, המייבאת לארץ את רכבי שברולט, קאדילק, איסוזו וג'י.אם.סי; וחברת הליסינג אלדן, שבשליטת משפחת דהן, שעוסקת גם במכירת רכבים משומשים "יד שנייה", ולעתים ברכבים חדשים מהיבואן עם "אפס קילומטרים".
כל החברות הללו מחזיקות, בנוסף לפעילויות של מכירת רכבים, בשורה של עסקים נוספים, שלא כולם קשורים לתחום הרכב. ובכל זאת המגמה בכל הקשור לעסקי המכוניות היתה דומה בסיכום השנה החולפת - עלייה של עשרות אחוזים בשיעורי הרווח.
בדלק רכב: רווח של 50 אלף שקל לכל רכב
הדוחות הכספיים של דלק רכב מלמדים על עלייה של 12% בהכנסות ממכירת מכוניות בסיכום 2022, לכ־3.9 מיליארד שקל. הרווח המגזרי ממכירת כלי הרכב זינק לעומת זאת ב־57% והסתכם ב־1.2 מיליארד שקל. בחברה הסבירו את השיפור ברווחיות הגולמית הכוללת בהיחלשות מטבעות היבוא ביחס לשנה הקודמת. לדלק רכב יש פעילויות מגוונות נוספות מעבר למכירת המכוניות שהיא מייבאת, הכוללות בין היתר שליטה (55%) בענקית התשתיות ורידיס.
בניגוד לחברות האחרות, שהתקשו להגדיל את כמות המכוניות המיובאות אשתקד, דלק רכב בניהולו של בעל השליטה אגמון הצליחה לרשום זינוק של 25% במספר המכוניות שמכרה מתוצרת מאזדה, ל־18.8 אלף (בסך הכול הגדילה החברה את מספר המכוניות שמכרה ב־12% לעומת 2021).
גורמים הפעילים בענף העריכו כי חולשה של מכירות המותג היפני הוותיק באירופה בשנים האחרונות, הייתה אחד הגורמים ששיחקו לטובת דלק רכב ואפשרו לה היצע גדול יותר של רכבים למכירה. בסיכומו של דבר הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה החברה אשתקד קפץ ב־40% בתוך שנה ל־49.1 אלף שקל.
תמונה שונה לחלוטין מציגים הדוחות של קרסו מוטורס, המנוהלת בידי איציק וייץ, ופועלת גם בתחומי הליסינג מעבר לפעילות היבוא ומתן השירותים לרכב. בסיכום השנה שחלפה היא רשמה קיטון של 27% במספר הרכבים שמכרה ללקוחותיה - 14 אלף.
עיקר הירידה הייתה ברכבי ניסאן, והיא מיוחסת בעיקר לשיבושים בזמינות רכבים מצד היצרן, לנוכח העיכובים בשרשרת האספקה. קרסו מוטורס מכרה 3,521 מכוניות כאלה בשנה שעברה, נפילה של 65% ביחס ל־2021. מכירות רכבי רנו רשמו ירידה כמותית קלה ורכבי דאצ'יה עלו. התחלת מכירות המותג צ'רי הסיני שיחקה לידי החברה ועזרה לבלום את עוצמת ירידת מכירות הרכבים.
אך נפילה של יותר מרבע במספר מכוניות שמכרה קרסו, לא השפיעה לרעה על הרווחיות שרק השתפרה. בעוד שההכנסות ממכירת מכוניות ירדו ב־16% לכ־2 מיליארד שקל, הרווח המגזרי עלה ב־10% והסתכם ב־422 מיליון שקל. בחברה ציינו כי השיפור נרשם על רקע עלייה ברווחיות ממכירת רכב חדש ומשומש ביחס לשנה הקודמת. הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה קרסו מוטורס אשתקד זינק ב־49% ל־29.9 אלף שקל.
השחקנית השלישית בתחום יבוא הרכבים היא יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי). גם לה יש מגוון רחב של פעילויות שכוללות גם יבוא כלי הנדסה לצד פעילות השכרת רכב (אוויס), ווגם היא מסכמת את 2022 עם ירידה חדה של 31% במכירות כלי הרכבים שהסתכמו ב־8,263 מכוניות. הסיבה לירידה החדה נבעה בעיקר מ"הניצוץ שכבה" - שברולט הפסיקה לייצר את רכבי המיני מדגם ספארק, שהיו פופולריים ואהודים בארץ.
ההכנסות של יוניברסל נשחקו ב־13% ל־1.6 מיליארד שקל, כשבחברה מסבירים זאת במחסור בכלי רכב. אך הרווח המגזרי ממכירת הרכבים עלה ב־6% והסתכם ב־209 מיליון שקל, לדברי החברה "עקב עלייה ברווחיות במכירת כלי רכב בשל שינוי בתמהיל המכירות". הרווח המגזרי הממוצע לכלי רכב קפץ אשתקד ב־53% ועמד על 25.2 אלף שקל.
התפתחות מעניינת שנוגעת ליוניברסל מוטורס קשורה ישירות במלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. החברה מפעילה בשנים אחרונות את אוויס אוקראינה, פעילות השכרת רכב במדינה מוכת הצרות. עם זאת, ההכנסות מפעילות זו נשחקו בשיעור קל בלבד של 3% בסיכום השנה ועמדו על 70 מיליון שקל. הרווחיות של מגזר זה נחתכה ב־35%, בשל הפחתת ערך שבוצעה. אולם ניצולת הצי של הרכבים המושכרים במדינה עלתה, וגם צי הרכב עצמו גדל.
לצד שלוש היבואניות, מדווחת את תוצאותיה כאמור גם חברת אלדן תחבורה, שבשליטת וניהול בני משפחת דהן. החברה אמנם עוסקת בעיקר בפעילויות ליסינג והשכרת כלי רכב, אבל גם לה יש פעילות שוטפת של מכירת מכוניות משומשות - חלקן מצי הליסינג, ואחרות מכוניות מפעילות ההשכרה. ובנוסף הייתה לאלדן פעילות בשנים האחרונות של מכירת מכוניות "אפס קילומטרים", כלומר עם הניילונים הישר מהיבואנים, אך זו הצטמצמה אשתקד בשל המחסור בכלי רכב חדשים.
כלל פעילות מכירות הרכבים של אלדן ירדה ב־34% אשתקד לסך של 426 מיליון שקל, אולם הרווח מהמכירות זינק ב־50% והגיע ל־134 מיליון שקל. זה "סידר" לחברת הליסינג את שורת הרווח הגולמי, תוך שבהנהלה מציינים כי השיפור בכלל הרווח הגולמי של החברה הושפע בעיקר מגידול ברווחיות מכירת כלי רכב.
השנה החלומית של יבואניות הרכב עשתה טוב גם לחשבונות הבנק של בכירי החברות, כאשר השיאן בענף הוא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, שנהנה מעלות שכר חלומית של 17 מיליון שקל ב־2022, רובה (12.4 מיליון שקל) מבונוס הנגזר מרווחי החברה. וייץ (70) הוא אחד מוותיקי הענף בארץ עם ותק של עשרות שנים, ולתפקידו כמנכ"ל קרסו נכנס לפני כמעט 20 שנה (2005).
אליו מצטרפים בצמרת הטבלה גם מנכ"ל החברה הבת של דלק רכב, דלק מוטורס, שחר שמש, שעלות העסקתו הסתכמה ב־6.9 מיליון שקל, וכללה בונוס של 3.1 מיליון שקל. סוגר את השלישיה המובילה המשנה למנכ"ל קרסו מוטורס, אבי תמיר, שעלות העסקתו הסתכמה בכ־6.7 מיליון שקל ב־2022, סכום הכולל בונוס של 2.9 מיליון שקל.
שורה של מנהלים בכירים נוספים בענף זכו אשתקד לשכר אסטרונומי בעלות שנתית של 5־6 מיליון שקל כ"א: אילן בן סימון, בני בראון וערן ספיר בדלק רכב, בני גבאי ועמית רון, המנכ"לים המשותפים של יו.אם.איי, ואורן אלעזרא בקרסו.