העוינות של יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני להנהלתה, עוררה תהיות רבות בענף התחבורה.

לאחר שנים שלרכבת לא הייתה הנהלה מקצועית, משרדי הממשלה איבדו בה אמון, והממשלה עצמה קיבלה החלטה שפרויקטים חדשים ינוהלו בכלל על ידי חברת נתיבי ישראל, היה נראה שהמינוי של מיכאל מייקסנר למנכ"ל באמצע 2019 מביא לשינוי חיובי.

מייקסנר החליף את שחר איילון, שהתפטר בסוף 2018 לאחר עיכובים בהקמת הקו המהיר לירושלים וביקורת מצד שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ. מייקסנר סיים את הקו המהיר חודשים לאחר מינויו, ופרויקט חשמול המסילות האסטרטגי הוקדם בעקבות סיכומים שהשיג מול הקבלנית הספרדית. הישג נוסף שלו היה לאפשר לרכבת להוביל פרויקטי תשתיות חדשים עם תוכנית פיתוח בהיקף של 50 מיליארד שקל, ובמקביל היא מציגה שיפור גם בתחום התפעול שבו חתמה הסכם חדש מול המדינה וכן הסכם קיבוצי מול העובדים.

לכן לא היה ברור מדוע כמעט מיומו הראשון היו"ר, שמונה לתפקיד על ידי רגב בסוף 2020, הפגין עוינות כלפי המנכ"ל המוערך. אפשרות סבירה לכך, אומרים בענף, קשורה למערכות הקשרים של שמעוני עם אנשיה של שרת התחבורה והאינטרסים שהם מייצגים.

למה ראש המטה של רגב התערב כדי להדיח את מנכ"ל הרכבת?

הציר המרכזי הוא משה בן זקן, פעיל ליכוד שצמח באשדוד והיה ממארגני הליכודיאדה. הוא החל את דרכו הפוליטית בליכוד כיועץ לשר הביטחון משה בוגי יעלון ומאוחר יותר כראש המטה של שרת התחבורה רגב בקדנציה הקודמת שלה מאמצע 2020 לאמצע 2021. בן זקן הוא גם מקורבו ובן טיפוחיו של איש הליכוד לשעבר האשדודי גבי כנפו, ממלא מקום ראש העירייה. בעבר פורסם כי על רקע תמיכתו של כנפו בגדעון סער בליכוד כוונתה של רגב למנותו ליו"ר רשות שדות התעופה נבלמה. בהמשך הוא ערק למפלגתו של סער.

לידי גלובס הגיעו מידע ועדויות לכך שעוד מהקדנציה הראשונה שלו במשרד, כאשר בן זקן שימש כראש מטה שרת התחבורה, הוא החל להתערב באופן עמוק בניסיונות להדיח את מנכ"ל רכבת ישראל מייקסנר.

מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

לאחר הקמת ממשלת בנט-לפיד, בן זקן עמד מאחורי קמפיין הבחירות של ראול סרוגו לתפקיד יושב ראש ארגון הקבלנים. לאחר שהקמפיין הסתיים בהצלחה וסרוגו נבחר, הוא מינה את בן זקן לתפקיד מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בשכר של כ-473 אלף שקל בשנה.

עם כניסתה לתפקיד מחדש בחודש ינואר האחרון, רגב קידמה את מועמדותו של בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. זאת אף שוועדת המינויים בנציבות שירות המדינה סברה כי אין לו די ניסיון כדי לעמוד בראשותו של משרד החולש על כ-30 מיליארד שקל בשנה, 7 חברות ממשלתיות ומאות עובדים. בסופו של דבר, רגב מינתה אותו למ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה ולאחר חצי שנה בתפקיד בכוונתה להביא את מינויו לתפקיד המנכ"ל מחדש, בטענה כי צבר מספיק ניסיון. בינתיים, ממלא את תפקיד מ"מ המנכ"ל אבנר פלור, כאשר גורמים המעורים בעבודת המשרד מצביעים על כך שפלור הועמד ב'פרונט', בעוד בן זקן מנהל את ענייני המשרד בפועל.

הביקור של שמעוני אצל הפטרון הפוליטי

העבודה באיגוד הקבלנים לא הייתה ההתנסות היחידה של בן זקן עם תחום הנדל"ן. למשך כמה חודשים הוא שימש כיועץ לחברת אאורה. בעל השליטה ומנכ"ל החברה הוא יעקב אטרקצ'י דמות חזקה בליכוד ומזוהה כמקורבו של רה"מ בנימין נתניהו. אחד הדירקטורים בחברה הזו הוא שמעוני. באופן תמוה, שמעוני מחזיק בתפקידו באאורה גם היום, במקביל לתפקידו כיו"ר הרכבת.

לאחר מינויו של שמעוני ליו"ר הרכבת הוא הגיע לסיורים שונים ובהם גם לנמלים באזור אשדוד ופגש שם חברה בשם "קבוצה 207", שעוסקת בפתרונות לוגיסטיים שכוללים לפי האתר שלה "הובלה, אחסון וטיפול במטענים ובמכולות". בראש הקבוצה שפועלת ממרכז לוגיסטי בפארק נמלי ישראל באשדוד עומד המנכ"ל הפעיל גבי כנפו, שנחשב כאמור לפטרונו של בן זקן.

לרכבת יש נגיעה משמעותית בתחומי הנדל"ן והמטענים. מדוחותיה הכספיים עולה כי שאיפתה האסטרטגית היא להוביל 20% מהמטענים בישראל ברכבות והקמת מסופי מטענים וכי היא מקדמת תוכניות לבנייה מעל ובסביבת תחנות רכבת רבות בישראל. לכן ברור שלחברות מהמגזר הפרטי עניין רב בתוכניותיה של הרכבת. 

"הרכבת היא החברה הממשלתית שהכי משתלם להשתלט עליה", טוען גורם בענף. "מעבר למאות ג'ובים, אפשר לשלוט במיליארדי שקלים ובהתקשרויות שונות ולכן היא מאוד חשובה לגורמים שעוסקים במטענים ובנדל"ן", הוא מוסיף. 

הדחת המנכ"ל מתקרבת לישורת האחרונה

בינתיים, הניסיונות להדיח את מנכ"ל הרכבת, שהחלו כאמור עוד בקדנציה הראשונה של רגב, מגיעים בימים אלו לישורת האחרונה. הדירקטוריון כבר התכנס לדיון על מינוי ייעוץ משפטי חיצוני כדי להתחיל בהדחה. השתתפותם של אנשי משרד האוצר בדיון לא אושרה על ידי היו"ר, ומנהלת רשות החברות נכחה בו. בסופו של דבר, הדיון הסתיים ללא הכרעה והמשכו אמור להתקיים בימים הקרובים.

למרות מעורבותו של בן זקן בעניין המנכ"ל, היו"ר שמעוני טוען כי מדובר באי הסכמות מקצועיים שלו מול מייקסנר, הכוללים פערים לגבי רכש קרונות הרכבת, דיבור לא מכבד לחברי דירקטוריון, וגם: קידום לא מספק של מיזמי נדל"ן ותחום המטענים.

העובדה שבן זקן התערב באופן פעיל בהדחת המנכ"ל, שהיא הפעולה המשמעותית ביותר שמצויה בידי דירקטוריון הרכבת (שאמור לקבלת החלטות ללא משוא פנים ובאופן שמשקף חובת אמון כלפי החברה), מעלה לכל הפחות תהיות. זאת גם על רקע רשת הקשרים והדמויות המקורבות למי שעומדים מאחורי ההדחה, שצפויה להתחדש לאחר חג העצמאות ומעבר רשות החברות לידיו של השר דודי אמסלם. שמעוני אגב, מונה על ידי רגב ועל ידי השר אמסלם, כשהחזיק ברשות החברות בממשלת נתניהו-גנץ.

זו לא הפעם הראשונה שנעשים ניסיונות לעקוף את הדירקטוריון בחברה בקבלת החלטות מהותיות. בגלובס נחשף כי ברקע ניסיון ההדחה של המנכ"ל, העמיד לו היו"ר אולטימטום ובו הפציר שיעזוב שכן יש רוב בדירקטוריון להדחה. האולטימטום מעלה את השאלה האם ההצבעה בדירקטוריון היא לא הליך סרק ובהחלטה שכבר התקבלה. על פי גורמים משפטיים, חברי דירקטוריון יכולים לקיים שיחות מסדרון, להתייעץ, להחליף עמדות. אך האולטימטום מעלה את השאלה אם ההחלטה כבר לא נקבעה, האם עמדותיהם של הדירקטורים אכן עצמאיות אם מראש כבר קיים "בלוק", והאם ההליך נעשה בתום לב.


תגובת יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני: "דירקטוריון החברה פועל אך ורק לטובת החברה ובהתאם לכללי הממשל התאגידי ואכן בעקבות קשיים מקצועיים וניהוליים שהתעוררו אכן עלה נושא המשך כהונת המנכל בדירקטוריון החברה ויש דיונים על כך.

כול שאר הטענות אינן רלוונטיות להליך המקצועי שהתנהל ומתנהל במקצועיות. אני דירקטור באאורה, אין לי שום קשר לניהול השוטף ואין לי מידע לגבי היועצים בחברה ואין לי שום מידע האם מר בן זקן הועסק באאורה. השאלות מראות שוב לצערי מגמה ברורה של הכפשה ודיבה ואין להם קשר למציאות".

תגובת רכבת ישראל: "סיורים מקצועיים של הדירקטוריון והעומד בראשו נערכים מעת לעת במתקני הרכבת ברחבי הארץ. מאז כניסתו לתפקיד, ערך היו"ר סיורים מקצועיים בשלוחות הרכבת השונות ברחבי הארץ (צפון, מרכז ודרום) בליווי אנשי מקצוע של הרכבת. רכבת ישראל אינה עוסקת בענייני יו״ר הדירקטוריון וסדר היום שלו בתקשורת".

ממשה בן זקן לא נמסרה תגובה.

הידיעה פורסמה במקור בגלובס.