זה קורה כמעט לכל מי שמשתמש בשרות "גט טקסי" (Gett). מזמינים מונית, עוקבים אחרי בואה ומגלים שחמש דקות הגעה שנרשמו על המפה הופכות באופן מפתיע להרבה יותר, מתקשרים לנהג ואין מענה. בשלב מסוים אין ברירה אלא לבטל. מה זה אומר? אם לא ידעתם, זה אומר לשלם 12 שקל על ביטול. הנהג עצמו לא יבטל כמובן. אפשר לקבל את הכסף בחזרה, אבל זה דורש מאמץ וזמן. רוב האנשים פשוט נשברים. מי שזה קרה לה שוב ושוב והחליטה להרים את הכפפה היא אדוה זנו, כותבת תוכן ומשפיענית, שנמאס לה, ומארגנת תביעה יצוגית. לא רק על תרבות הביטולים, אלא על דברים נוספים.
"זה הרבה מעבר לתביעה ייצוגית. יש פה מערב פרוע ומונופול ואני לא אתן לזה להימשך", היא אומרת. "אנחנו זורקים אוכלוסייה שלמה מתחת לגלגלים, יש פה שיטה. אנחנו עוברים התעללות והסיפור האמיתי פה הוא לא אנשים כמוני אלא חסרי הישע, כמו אבא שלי, שנהג מונית מוריד אותו באמצע כביש מהיר עם הליכון כי הוא ביקש שיעצור לו כדי שיוכל ללכת להשתין. הגיעו לפתחי סיפורים שממש קשה לי להכיל. אני זרקתי גפרור, סיפרתי את הסיפור, ומאז הכל נפתח", היא מוסיפה. "אני גרה באזור שמוניות לא רוצות להגיע אליו לנסיעות קצרות, לא משתלם להן. אז הן עושות את התרגיל של הביטול. כל החיובי ויזה שלי זה ביטולים. ניסיתי לגבות את הכסף של ביטולים, אבל לכי תתמודדי 40 דקות עם הבוט שלהם".
הם בעצם גורמים לך בכוונה לבטל?
"נכון. אני ממש תיעדתי בלייב את כל הקטע שאני מחכה למונית, רואה באפליקציה שהוא במרחק 5 דקות ואני רואה שהוא נוסע לכיוון השני. אני מחייגת לנהג והוא לא עונה. הוא מסנן אותי. הזמן עובר. ואין לי ברירה אלא לבטל. יש נהגים שעונים ודורשים שאני אבטל בטענה שהם בכלל לא באזור. יש דברים שהנהגים עושים שהם ממש בגדר עבריינות".

כמו מה למשל?
"הם נועלים אנשים במונית ולא נותנים להם לרדת עד שהם ידרגו אותם באפליקציה ויתנו להם חמישה כוכבים. יש לי מאות עדויות של אנשים. התחילו להגיע המון תגובות מאנשים שעוברים על בסיס יומי את ההתעללות של גט טקסי."
התביעה הייצוגית כבר יצאה לפועל?
"יש לי עורך דין שמטפל בזה. אני רוצה מישהו שזאת תהיה משימה חברתית עבורו. השליחות פה היא מאד חשובה. זה זורם בעורקיי. אני לא עושה את זה בשביל כסף. אני חושבת על האנשים חסרי הישע שתלויים במוניות. הם לא יכולים לנסוע באוטובוס. גט הוא תאגיד שמנצל גם אותנו וגם את נהגי המוניות. לא כולם נוכלים, אבל יש שהפכו לכאלה בגלל הנסיבות".
Watch on TikTokניסית תחנה אחרת?
"אין כבר תחנת מוניות כמעט בכלל, כשמנסים לעצור מונית ברחוב הם קודם כל שואלים לאן את צריכה ורק אז מחליטים אם לקחת אותך או לא. ממש מפקירים אותנו. שאלתי את אותו נהג מונית שעצרתי ברחוב אם יש חוקים למקצוע ואם זה חוקי לשאול אותי קודם לאן אני רוצה ואז להחליט. הוא אמר לי בעצמו 'לא אין חוק, הכל הפקר'".
אדוה, שמגדירה את עצמה כאקטיביסטית בנשמה מהבית, לא עומדת לוותר. היא פתחה קבוצה בפייסבוק בשם "לא שותקים לעוול בכבישים", יש לה קהילת עוקבים גדולה באינסטגרם ובטיקטוק, אנשים מגיבים ומספרים את סיפוריהם. "אני רואה פוטנציאל לשנות את התמונה. לא יכול להיות שבריונים מנהלים את זה. בשבילי התביעה הייצוגית היא עוד נדבך במערכה הרבה יותר גדולה. אני רואה פה שינוי חברתי. אני רוצה ששולה מהשיכון בבאר שבע תוכל להזמין מונית לבקר את החברה שלה בבית אבות ולא יעשו לה פרסה בגלל שהיא עם הליכון".
מחברת Gett נמסר: "השימוש באפליקציית Gett הוא ללא תשלום, למעט מקרים של ביטולי הזמנות המוגדרים כשימוש לרעה באפליקציה בהתאם למדיניות השירות. מנגנון זה פותח במטרה לצמצם ביטולים מיותרים הפוגעים בנהגים ובזמינות המוניות לכלל הציבור. כשהנהג הוא זה שמבטל את ההזמנה, הלקוח אינו מחויב בתשלום כלשהו. חשוב לציין כי אנו רואים בחומרה התנהגויות פסולות מצד נהגים, כמו אי-הגעה ללא הודעה או סירוב להסיע אנשים עם מוגבלויות - התנהגויות המנוגדות להתחייבויות הנהג כלפי Gett. לקוחותינו יכולים לפנות בקלות לשירות הלקוחות דרך הצ'אט באפליקציה לטיפול מיידי בתלונות ולקבלת זיכוי במקרים המתאימים, ובמקביל ניתן לפנות גם למשרד התחבורה, הגוף המפקח על נהגי המוניות בישראל."
תגובות