שבוע הפעילות המלא הראשון לרכבת הקלה יצא לדרך הבוקר ובחברת נת"ע, שמפעילה את הרכבת, נערכים לכמות נוסעים שתלך ותגדל. אודי קפלנסקי, סמנכ"ל הפעלה ושירות בחברת נת"ע, התייחס לתקלות התיקוף שהתגלו ביום שישי, עת עשתה הרכבת הקלה את נסיעותיה הראשונות בקו האדום.
"תקלת התיקוף תוקנה. יש לנו עדיין מספר תקלות בודדות ואנחנו מטפלים בכולן", אמר קפלנסקי, "יש מחלות ילדות. קו כזה מורכב מביא איתו אלפי מערכות, אם לא עשרות אלפי מערכות, שמשתלבות אחת בשנייה ומתוזמנות אחת עם השנייה. אנחנו מטפלים בכל אחת מהן על מנת לנקות את השולחן מהדברים שאנחנו מגלים".
באשר לשעות ההפעלה המצומצמות בצאת השבת, אמר קפלנסקי: "בכל מה שקשור בעבודה בשבת, אנחנו פועלים על בסיס מדיניות שמוכתבת על ידי ממשלת ישראל. במדיניות הזו מטפלים בערוצים אחרים, אני לא שותף לאזורים האלה. מצד שני, צריכים לראות איך נותנים את המענה לנצל את השעות בצורה הטובה ביותר".
"אסור לחלל שבת, אבל צריכים להקדים את תחילת ההפעלה לנקודה המוקדמת ביותר, שזה סדר גודל של שעה מיציאת שבת. צריכים לזכור שיש גם הנחיות של גורמים רגולטוריים, כמו המשטרה, שמנחה אותנו במה שקשור לסריקת הקו ובדיקת מכשולים או כל מיני מרעין-בישין כאלה ואחרים".
בשעות ההפעלה הנוכחיות, הרכבת הקלה בקושי נוסעת בשבת.
"פתחנו בשעות הקיץ, כשהשבת יוצאת מאוחר. ככל שניכנס לחורף, נצטרך לשפר את הדבר הזה ולהוסיף יותר שעות. כבר היום אנחנו יושבים לעבוד על לוחות זמנים יותר מדוקדקים, עם יותר רגישות לכל מיני פרטים קטנים, מתוך כוונה לפרוס את השעות בצורה הטובה ביותר".
נכון לשעה זו, אין נהירה המונית לרכבת הקלה. זה מפתיע אותך?
"אנחנו מחכים וערוכים להרבה מאוד אנשים. אני לא יודע לתת מספרים, נדע רק בסוף היום אחרי שנראה כמה תיקופים היו לנו. יש פה תהליך למידה של ציבור הנוסעים, זה לא תהליך שקורה ביום אחד. זה לוקח זמן, זה בילד-אפ. פתיחת קו זה אירוע מאוד מורכב, גם מצד המפעילים וגם מצד הציבור. כל אחד צריך להבין מה מתאים לו ומה לא מתאים לו. אנחנו גם בתקופה יחסית ריקה. כיוונו להפעיל כמה שניתן במהלך אוגוסט, בידיעה שתהיה פחות נסועה בהתחלה. אני מאמין שנמצא את עצמנו מהר מאוד עם הרבה מאוד אנשים. מאמין שבקרוב נהיה מאוד עמוסים".
אחת התלונות זה שבחלק העילי, הרכבת איטית מאוד. נסיעה מבת ים לרמת גן לוקחת 55 דקות.
"תהליך כיול רכבת קלה זה תהליך מאוד מורכב. הקו האדום ייחודי מאוד במונחים בינלאומיים. זה קו שמורכב ממקטע תת-קרקעי שנמצא בין שני מקטעים עיליים, המקטע הדרומי והמקטע המזרחי, פתח תקווה ובת ים ויפו. תהליך כיול של צמתים הוא תהליך מאוד ארוך. עד היום נסענו למעשה בלי נוסעים וכיילנו את עצמנו הכי טוב במסגרת מה שידענו עד לרגע זה. אנחנו מתחילים היום תהליך חדש. הנוסעים פתאום מעכבים, פתאום רצים אל הרכבת ומחכים להם, וכן הלאה. זה תהליך שנצטרך לכייל אותו עוד ועוד. ישבתי עם מנהלי התפעולה של פריז, בריסל ופורטו. אלה תהליכים שלוקחים הרבה מאוד זמן".
כמה זמן זה ייקח?
"מדובר על בערך שנתיים עד שנכייל את הרכבת בצורה שתעבוד חלק. זה לא אומר ששנתיים זה יהיה ככה. נסיעה מבת ים לאזור רמת גן צריכה לקחת סדר גודל של 35-40 דקות מקסימום. צריכים לזכור שעיקר הנסועה היא לא מצד אחד אל הצד השני, אלא מהקצוות למקומות העבודה, שזה מרכז תל אביב וגם רמת גן. יש לנו עדיין תהליכי כיול, בעיקר בכל מה שקשור להגעת הרכבים לצמתים וקבלת עדיפות. זה הנושא המורכב ביותר, ואנחנו לגמרי על זה".
האם אותו כוח עבודה גדול שעבד על הקו האדום, מופנה כעת לקו הירוק והקו הסגול כדי לזרז אותם?
"נת"ע צברה המון ידע ואנחנו מנצילים את הידע אצלנו בבית בצורה מלאה. צוותי החטיבה שלי, חטיבת ההפעלה והשירות, שותפים כבר היום בכל מה שקשור בקווים ירוק וסגול וגם במטרו. יש מלא לקחים שלמדנו. יצא שהקו הראשון, הקו האדום, הוא הקו המורכב ביותר מבין הקווים בהיבטים תפעוליים. יש בקווים הירוק והסגול הרבה מאוד אתגרים הנדסיים, אבל באתגרים התפעוליים הקו האדום המורכב ביותר".
האם תצליחו לעמוד בזמנים, או אפילו לקצר אותם?
"אנחנו עושים כל מה שניתן כדי לעמוד בזמנים, גם בירוק וגם בסגול. פרויקטים מהסוג הזה יותר מורכבים ממה שמבינים. אנחנו מנצלים את הידע שנצבר בנת"ע, בעיקר בקו האדום, ומקישים אותו גם על הירוק, הסגול ואזור המטרו, כדי שנוכל לא רק לקצר את הזמן, אלא גם לעשות את הדברים נכון וטוב ביותר בהיבט השירות".