אם יש משהו שכל המדינה דיברה עליו בחג שבועות האחרון, זה הפקקים המטורפים שהיו בדרך לארוחות החג. "יצאנו מהצפון הישן של תל אביב ביום חמישי בשעה 14:15 לכיוון קיבוץ שער הגולן. ווייז הראה לנו שזמן ההגעה הוא סביב ה-3 שעות (הגעה ב-17:05). הנחנו שזה בגלל שיש פקקים, כי בדרך כלל נסיעה כזו אמורה להימשך שעתיים. עלינו על כביש 6 דרך ראש העין, ופשוט עמדנו בפקק אחד גדול מתחילתו ועד סופו. גם כשירדנו ממנו לכביש 65, היה פקק ענק. בסופו של דבר הגענו ליעד שלנו ב-19:20, כלומר כמעט 5 שעות נסיעה לנסיעה שאמורה לקחת שעתיים", מספרת דנה.
גם עמירם סטרולוב, שהוא במקרה גם מהנדס ואסטרטג תחבורה, אשר שימש כיועץ למשרד התחבורה, והיה חבר בכמה ועדות שהקים המשרד מספר סיפור דומה: "הזמנתי את בני משפחתי לשלושה ימי חג השבועות בצפון. בדרך לשם בחום חמישי, ובמיוחד אתמול בדרכנו חזרה, חווינו את החוויה במלוא עוצמתה - עומסי תנועה ופקקים בלתי סבירים בעליל. לקח לנו 4.5 שעות להגיע," הוא מספר. "אולי העובדה שמדובר היה בשני ימי שבתון, הביאה רבים יותר לנסוע לנופש".
ואכן, מנתוני ווייז בזמן אמת, עם ישראל עמד בפקק. "נכון לשעה 15:00, נצפה עומס כבד מאוד בכביש 6 צפון ממחלף נחשונים למחלף עירון, מהירות ממוצעת של 17 קמ"ש וזמן משוער למקטע של כ-2 שעות", מסרו מהחברה. "מדובר במקטע שאורכו כ-35 קילומטר".
אבל לא רק כביש 6 היה פקוק לכיוון צפון אלא גם כביש 65 מזרח, ממחלף עירון לערערה, נרשמה מהירות ממוצעת של 13 קמ"ש וזמן משוער למקטע של כ-30 דקות. מדובר במקטע שאורכו כ-7 קילומטרים.
"גם לי, כמהנדס תחבורה הבקיא בבניית אסטרטגיות באיך מורידים גודש בכבישים, אין מטה קסם לאירועי קיצון בחגים", מודה סטרולוב. "לימי חול יש תכנית סדורה מיידית, המבוססת על תובנות תחבורה ציבורית תחילה, כזו אטרקטיבית מזמינה, שתהווה חלופה לרכב הפרטי. בחגי ישראל, כאשר אין תחבורה ציבורית, אין ממש תשובה".
אז זה הולך להיות המצב מעתה והלאה בכל חג?
"בעיית הפקקים בחגים מותנית בניהול נכון מצד המדינה, ובהובלת תיאום עמוסים חכם, מה שהמדינה שלנו לא ממש מצטיינת בו. יש פתרונות מוטי תחבורה לא פרטית אפשריים, אך דורשים חשיבה בראש אחר ומינוי פרויקטור מיוחד מומחה לנושא. קחי דוגמה אחרת: מתי התחילו כאן בהתפלת מי ים? רק כשישראל נקלעה למשבר מים, ואז, בתוך שנתיים התחלנו להתפיל מי ים".
איזה פתרון קיים למשל?
"פתרון אפשרי לחגים הוא למשל תחבורה ציבורית בסגנון הבאבלס, שבתל אביב הוא נכשל, כי לא היה בו צורך. חברה פרטית יכולה לספק שירותי נסיעות מחוץ לעיר גם בחגים – המעוניין שולח הודעה באפליקציה, אוספים אותו ואת משפחתו מנקודה מסוימת ומחזירים אותו לאותה נקודה. תמיד יהיו אלה שיעדיפו את הרכב הפרטי, אבל ככל שישתמשו אחרים בפתרון הציבורי המוצע הזה, יהיו פחות רכבים פרטיים על הכבישים".
מוזר שלאף אחד לא הייתה תשובה
כשניסינו להבין מחברות הכבישים השונות – נתיבי איילון, נתיבי ישראל וכביש 6 – אם יש סיבה לפקק החריג, לשום חברה לא הייתה תשובה.
שוקי כהן, מתכנן תחבורה וכלכלן בכיר, התפלא שלא הצלחנו להשיג נתונים על העומסים שהיו בערב חג השבועות האחרון: "ניתן לברר מה היו המהירויות בערב חג שבועות בכל קטעי הרשת הבין עירונית. יש ניטור שוטף של המהירויות," הוא מציין.
האם יש בכלל פתרון לעומסים החריגים בחגים?
"עקרונית זה לא הולך להיפתר. התנועה בערבי חג היא ברכב פרטי בלבד, מרוכזת בשעות ספורות ומתנקזת לצירי אורך עם קיבולת לא מספיקה. לצערי, לא מתוכננת כמעט הגדלה בקיבולת הדרכים. מאידך הביקוש גדל, האוכלוסייה היהודית ממשיכה לגדול בקרוב ל 2 אחוזים בשנה ושיעור המשפחות בלי רכב פוחת. אני מניח גם, שבתנאים אלה יש מי שנמנע מנסיעות משפחתיות כאלו, אחרת המצב היה קשה יותר".
גם סטרולוב מסכים כי המצב לא הולך להשתנות בקרוב. "כמו בצבא, לצאת יום קודם או לחזור יום אחרי או לצאת מוקדם בבוקר באותו יום. אפשר גם להחליט שפשוט נשארים בבית או לקחת בחשבון המון עצירות קטנות בדרך והמון סבלנות".
יש לציין כי פנינו גם למשרד התחבורה ושאלנו אם יש פתרון כלשהו באופק לעומסים החריגים בכבישים בחגים, אך לא קיבלנו תשובה עד לרגע זה.