במשך שנים תכננו את הרחבת אחד הכבישים הכי משמעותיים בארץ, כביש 2, במטרה להקל על משבר התחבורה ולהוסיף נתיב לתחבורה הציבורית והשיתופית. התוכנית לאחד המקטעים בין זיכרון יעקב לקיסריה אושרה ב־2016 ואף תוקצבה בסכום של 230 מיליון שקל מתוך תקציב של 1.7 מיליארד.
עכשיו, כשנותרה החותמת האחרונה להוציא את הפרויקט לדרך, צצה התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהובילה להוצאתו של הפרויקט מתוכנית החומש לדרכים. זאת, בין היתר, בגלל סוגיית הסטת הכביש לג'סר א־זרקא על חשבון אדמות חקלאיות של מושב בית חנניה.
התפתחות היישוב תלויה בהסטת הכביש
בשנת 2016 אישרה הממשלה את תת"ל 31 להרחבת כביש 2 בין זכרון יעקב לקיסריה. במקור, התוכנית הייתה אמורה להוסיף נתיב לכביש 2, ובהמשך נקבע שהוא יהיה לתחבורה ציבורית ושיתופית. אך בפועל, התוכנית היחידה שאושרה לשם כך כללה הסטה של הכביש באזור היישוב ג'סר א־זרקא, על חשבון אדמות חקלאיות של מושב בית חנניה.
התוכנית הייתה אמורה אף לפתח את היישוב, לנוכח העובדה שהוא כלוא בין חוף הים במערב, שמורת נחל התנינים מצפון וכביש 2 ממזרח. לפי נתוני הלמ"ס היישוב מדורג באשכול חברתי כלכלי 2, והוא נמצא במקום ה־15 מתוך 255 הרשויות. השכר הממוצע בו הוא 5,767 שקלים ו־26% מהתושבים בגיל העבודה הם מקבלי דמי אבטלה. במהלך השנים מוסדות התכנון תלו את התפתחות היישוב בהסטת כביש 2 מזרחה.
לתוכנית הוגשו התנגדויות שונות שנבחנו בהליכי התכנון על ידי חוקרת חיצונית שמונתה לכך. ביישוב בית חנניה טענו כי ההסטה תיפגע באדמותיהם החקלאיות וכי ניתן לפתור את בעיית הגידול הצפוי בג'סר א־זרקא בתוך גבולותיו הנוכחיים. כמו כן, נטען כי בכל מקרה טיב הקרקע יחייב השקעות מסיביות בתשתיות ובמגורים והדבר יהיה לא כדאי.
בנוסף, טענו במושב כי השטחים הנפגעים מגיעים לכדי 400 דונם, קירוב הבתים לכביש ייצור מפגעי רעש וזיהום וכי בניית שכונת מגורים עירונית בג'סר תיפגע "באיכות החיים הכפרית והשלווה של בית חנניה. כבר כיום איכות חייהם נפגעת כתוצאה מניהול כושל ואורח החיים בכפר הסמוך". לבסוף נטען כי "יש לתחום ולהגביל גידולם של ישובים, בייחוד במחיר פגיעה באחרים. תושבי בית חנניה הם דור שני לניצולי שואה המגורשים מבתיהם".
למרות שלל הטענות, החוקרת קבעה כי סך ההפקעה תעמוד על כ־300 דונם מתוך 2,100 דונם של המושב. היא אומנם תיפגע באפקטיביות של ניצול השטח החקלאי בשטח ההרחבה, אך לדבריה היא לא תבטל לחלוטין את יכולת העיבוד החקלאי ביתר השטח או באורח החיים הקיים וכי התושבים יזכו בפיצוי בהתאם. בנוסף, נקבע כי בתי המושב יימצאו במרחק של 800 מטר מהתוואי ולכן אין חשש לפגיעה אקוסטית או באיכות האוויר. כמו כן ציינה החוקרת כי היישוב ג'יסר א־זרקא אינו שונה מכל יישוב אחר ולכן אין לקבוע מראש שאין להרחיבו כי נדרשת פגיעה באדמות יישוב שכן.
הממשלה הקודמת החליטה, סמוטריץ' שינה
הממשלה הקודמת קיבלה החלטה לתוכנית לחיזוק ופיתוח כלכלי־חברתי של ג'סר א־זרקא, במסגרתה משרד התחבורה הודיע כי בכוונתו לקדם את הסטת כביש 2, וזאת "בהתאם לתעדוף של גורמי המקצוע".
התוכנית האסטרטגית לדרכים גובשה בין משרדי התחבורה והאוצר והיא כוללת "סל" של פרויקטים שנדרש לתקצבם במשך עשור. מבדיקת גלובס עולה כי הסטת כביש 2 אכן דורגה בתעדוף גבוה, לא רק בשל ההקלה שהיא יכולה להציע ליישוב, אלא בעיקר משום שזו התוכנית המאושרת הזמינה להרחבת כביש 2 בנתיב שלישי שמיועד לתחבורה ציבורית ושיתופית, כך שיתחבר לחלק הדרומי יותר.
ואולם, בדיוני התקציב האחרונים בין משרדי הממשלה, בנוסף ללחץ שהפעילו ח"כים מהליכוד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחץ כדי לא לתקצב את הרחבת הכביש והסטתו וכתוצאה מכך הוא לא נכנס לסל הפרויקטים לביצוע בחומש הקרוב. למרות החשיבות הרבה שמייחסים גורמי המקצוע במשרדי הממשלה להרחבת הכביש, מטעמו של שר האוצר נמסר כי "הסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה משקף את סדרי העדיפויות, חשיבות ודחיפות מיזמי התשתית בישראל, וכך יהיה גם בהמשך". מעורבותו של סמוטריץ' באה לידי ביטוי גם בשיעור הגבוה של תקציבי פיתוח התשתיות ביהודה ושומרון, אף אלו נגזרו מאותה תוכנית אסטרטגית.
עם זאת, יש לציין כי שבועות לפני שעזבה את משרד התחבורה הספיקה השרה הקודמת מרב מיכאלי להעביר 230 מיליון שקלים לקידום זמינות לפרויקט. שלב זה כולל את הכנת הקרקע לתחילת העבודות ואף לצורך הפקעות, שמהם במושב בית חנניה רצו להימנע. אך ביחס לעלות הפרויקט כולו, בסך 1.7 מיליארד שקלים, מדובר בתקציב קטן יחסית ולא ברור מה יעלה בגורלו.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס