האם המלחמה השפיעה על החלומות של הצעירים בישראל בכל הנוגע למקצוע או לעבודה שירצו לעבוד בה בעתיד? סקר חדש של סוכנות הדיגיטל Funia חושף מהם השיקולים המרכזיים של צעירים כיום בחיפוש אחר מקום העבודה האידיאלh עבורם. באופן לא מפתיע במיוחד, היעד הנכסף עבור צעירי הישראל הוא תחום ההייטק, כאשר 26% מהנשאלים בחרו בו. על אף המשבר שפקד את הענף בשנים האחרונות בעקבות עליית האינפלציה, המהפכה המשפטית והמלחמה, נראה שהמיתוג של התחום כנחשק ומועדף לא נפגע. לעומת זאת, 16% השיבו כי עדיין לא החליטו באיזה תחום להשתלב, 7% בחרו במקצועות הרפואה, 2% בתחומי המשטרה והביטחון ופחות מאחוז אחד בחרו במכירות ובתזונה.

עוד בדק הסקר את אופי וסגנון העבודה המועדף על הצעירים: 53% השיבו כי יעדיפו משרה המשלבת גם משרד וגם שטח, 73% יעדיפו משרה המשלבת משרד ושטח או רק שטח (בקרב צעירים שלא מעוניינים בהייטק) ו-56% השיבו שיעדיפו משרה משרדית (בקרב צעירים וצעירות המעוניינים בענף ההייטק).

הייטק, משרדים, סטארטאפ (צילום: pidjoe, getty images)
הייטק, משרדים, סטארטאפ | צילום: pidjoe, getty images

השאלה הבאה העסקה בפרמטרים לבחירת מקום עבודה בקרב צעירים. רוב מוחלט של הצעירים בישראל (93%) רוצים להרגיש תחושת מימוש עצמי, עניין ואתגר במקום העבודה. ומה הצעירים מחפשים במקום העבודה? 90% - מתעדפים את גובה השכר, 86% רוצים מקום עבודה שיאפשר להם לרכוש מקצוע וניסיון תעסוקתי, 82% - מתעדפים איזון עבודה ובית, 82% מחפשים אווירה ושייכות ו-73% מחפשים משמעות ושליחות בעבודה שלהם.

מנגד, מה שהכי פחות עניין את הצעירים בבחירת מקום עבודה הוא המוניטין של המקום (36%) והרצון להשפיע ולנהל בעבודה שלהם (52%).

נתונים מפתיעים שמציג הסקר, הוא ש-76% מהצעירים מוכנים להישאר במקום עבודה אחד לאורך זמן. 72% מוכנים להישאר בעבודה אחת לאורך זמן אם למעסיק יהיה אכפת מהם, ו-94% מוכנים להישאר במקום עבודה אחר לאורך זמן אם הצרכים שלהם יקבלו מענה. בנוסף, 79% השיבו שהם יכולים להתחבר רגשית למקום העבודה שלהם, ו-14% בלבד השיבו שהם חושבים שישלמו מחיר משמעותי אם יעבדו רק במקום אחד.

"הצעירים של היום השתנו - והעדפותיהם ביחס לשוק העבודה השתנו בהתאם, בפרט לאור תקופת המלחמה והאווירה הכללית של חוסר הוודאות המלווה את כולנו מזה תקופה ארוכה", מסרה ליאת כהן, מנכ"לית סוכנות Funia שהפיקה את הסקר.

ליאת כהן, Funia (צילום: ליאל אנפולסקי)
ליאת כהן, Funia | צילום: ליאל אנפולסקי

"ניתן לזהות מגמות ברורות שהתגבשו בקרב דור ה-Z. הוא מפוקס מאוד ומוכוון לימודים אקדמיים, שואף בחלקו הגדול לעבודה במשרה מלאה וברצון ביציבות במקום התעסוקה. לצד זאת, הדרישה לגמישות והיברידיות עולה וניכר כי ורסטיליות היא שם המשחק. המסקנות האלה הן קריטיות הן למקומות עבודה והן למוסדות אקדמיים וגופי חינוך בגישה ובאופי השיווק המשתנה".