עיריית תל-אביב–יפו תבקש מהכנסת לקנוס ב-475 שקל מי שיצפור בכלי רכב במרחב הציבורי. ועדת הכספים של העירייה אישרה שלשום (ראשון) תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש ולצו עבירות הקנס, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה. הסכום שאותו תבקש עיריית תל אביב לגבות כקנס על עבירה זו עומד על 475 שקל.

עוד בנושא ב-N12:

האוטובוס והרכבות מתייקרים: כמה ולמה? | עושים סדר
האוטובוס התייקר? מירי רגב שוב מקדמת מעבורות בחופים
מהפכה בהסדרי החניה בתל אביב - והתושבים יצטרכו לשלם

בעירייה מסבירים כי סעיף 2 לחוק העזר העירוני לתל-אביב–יפו (מניעת רעש) אוסר הפעלת צופר רכב, אלא אם הדבר נדרש למניעת סכנה ובאופן מיידי. "צפירות כלי רכב מהוות מטרד של ממש הפוגע באיכות החיים של המתגוררים בסמוך לכביש, כמו גם בהולכי הרגל, והופך את המרחב האורבני לרועש, לא מזמין ומטרדי", נמסר.

המהלך טעון את אישור מועצת העירייה, שם לא צפויה התנגדות, וכן את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.

האכיפה תבוצע באמצעים אלקטרוניים, שהותקנו כפיילוט בעיר. "מדובר במצלמה עליה מותקנים עשרות מיקרופונים זעירים, כאשר השילוב של השניים מייצר זיהוי מוחלט של הרכב ממנו מתבצעת העבירה, וזו מועברת לפקחים אשר יושבים ביחידה לאכיפה אלקטרונית. בדומה לדיני התעבורה, גם במקרה של הפעלת צופר בניגוד לחוק, ייחשב בעל הרכב כמי שביצע את העבירה, אלא אם הוא יוכיח אחרת", נמסר מהעירייה.

"עיר שקטה יותר"

ראש העירייה רון חולדאי מסר: "אף שהחוק קובע כי יש לצפור רק בעת סכנה ממשית, נהגים רבים עדיין צופרים כדי לדרבן את הנהג שלפניהם להתחיל בנסיעה עוד טרם התחלפות הרמזור לירוק, או על מנת לזרז את מחפשי החניה המעכבים אותם בדרכם. אני שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים, כיוון שבקרוב, בעזרת טכנולוגיית זיהוי ייחודית שפותחה במיוחד למטרה זו, נתחיל גם באכיפה שתביא לנו עיר נקייה, שקטה וטובה יותר".

חשש לעומסי תנועה כבדים (צילום: חדשות 2)
פקק תנועה בתל אביב (ארכיון) | צילום: חדשות 2

סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, מסרה כי "לכל הנהגים שחושבים שצפירה תשחרר להם את הפקק ותאיץ את התנועה' אני רוצה להבהיר שצפירה מגבירה את תחושת הלחץ של הנהגים ושל משתמשי הדרך האחרים, ולכן היא מהווה נזק לבטיחות. מדובר גם בפגיעה נפשית ובירידה בתפקוד הקוגניטיבי לבני האדם - בהם משפחות צעירות עם תינוקות ופעוטות, סטודנטים שלומדים ופנסיונרים - ובירידת ערך של נכסים ודירות שמצויים בסמוך למפגעי רעש".

להבי הסבירה כי לצד שילוט, העירייה ביצעה פיילוט שמטרתו זיהוי מוקד צפירה מרכבים. "לשמחתנו, הטמעת אמצעי אכיפה אלקטרוניים הוכחה בפיילוט כמוצלחת. תל-אביב–יפו מחויבת להיות עיר שטוב נעים ובריא לחיות בה, ורעש זו סוגיה שלקחנו על עצמנו להתמודד עמה לטובת עיר בת-קיימה", אמרה.

הידיעה פורסמה לראשונה באתר גלובס