המשבר הכלכלי המתמשך הוביל ארגונים רבים, קטנים כגדולים, לחוסר ודאות וחוסר יציבות, שאילצו את ההנהלה לבצע אי אילו שינויים ארגוניים כדי להחזיק את הראש מעל המים. זהו לא סוד שמנהלים נאלצים לקבל החלטות קשות בתקופה זו, שחלקן כרוכות בצמצום בהוצאות הארגון. יחד עם זאת, מבעד לאתגרים הללו, נמצאת הזדמנות דווקא לחיזוק והעמקת הקשר עם העובדים והובלת הארגון לצמיחה מחודשת.
נסו לא לפטר או להרע בתנאי העובדים
רק לפני כשנה, השקיעו ארגונים רבים משאבים, אנרגיות וכסף רב על מנת לגייס לשורותיהם עובדים טובים. צמד המילים "מיתוג מעסיק" הפך למונח בסיסי. כיום השוק במשבר, ואותם עובדים שגויסו לארגון, חשים את חוסר היציבות ואולי חוששים למקומם. על המנהלים מופעל לחץ גדול, וההוצאות לעיתים חייבות להצטמצם, אך יחד עם זאת, עליהם לעשות הכול בכדי להימנע ממצב של פיטורים או פגיעה בתנאי העובדים, לנסות לראות איפה כן אפשר לצמצם זמנית מבלי שתהיה פגיעה בכוח אדם. עובד שירגיש שהמנהל שלו היה שם עבורו בעתות משבר ויצא מגדרו כדי לשמור עליו – יהיה לויאלי כלפי הארגון לטווח הארוך והתוקף של אותו מיתוג מעסיק יקבל גושפנקא משמעותית וחזקה. האנשים בארגון היו ועדיין המשאב הגדול והחשוב ביותר שלכם, ולכן הראייה האנושית כלפיהם היא חיונית.
דווקא עכשיו – שמרו על שקיפות ושדרו ביטחון
מידע נותן כוח וביטחון, ובעידן של חוסר ודאות זהו מקור להגדלת האמון בין המנהלים לעובדים. העובדים חווים את אותו החוסר יציבות והאי-ודאות כמו המנהלים. הם יודעים כשהארגון נמצא במצב לא יציב ולכן, ככל שנפעיל יותר שקיפות, כך העובדים יזדהו יותר עם המשימה והחזון של הארגון. חשוב להסביר, להעביר מידע ולהיות שקוף ככל האפשר בכל ההחלטות, גם הקשות. על העובדים להיחשף למאמצי הארגון לשמור על המצב הקיים ולשדר ביטחון, להסביר שכשהגל יעבור - נצא מחוזקים ומגובשים ונסתער על השוק. אם בכל זאת פגיעה בתנאי העובדים, ברווחתם או פיטורים היא בלתי נמנעת – חשוב לשתף במצב ולדברר אותו בצורה אמינה ובגובה העיניים.
מצאו פתרון יחד עם העובדים
פעמים רבות העובדים הם אלה שנמצאים בחזית הפעולה, וחשים את השטח בצורה הטובה ביותר. הם יכולים להציע פתרונות ורעיונות שמנהלים לא חושבים עליהם. לכן, חשוב לתת להם לבטא את עצמם, את הרגשות שלהם ואף להתייעץ איתם לגבי אסטרטגיות פעולה. מעורבות העובדים תביא להגברת היעילות והמוטיבציה שלהם, וחשוב לפעול בגמישות.
כשתחזור הגאות – כדאי להיות מוכנים
כדאי מאוד להמשיך להשקיע בהדרכות, הכשרות וחיזוק מיומנויות בקרב העובדים, כדי שבעת היציאה מהמשבר – הם יחושו חזקים, מושחזים ויציבים, עם יתרון ורצון להסתער על השוק. כמו כן, אם עקב המשבר נוצר זמן פנוי – כדאי לתעל אותו לטובת היציאה מהמשבר. לבדוק איך לשמן את הצירים, לאמן את השרירים, ולהגיע מוכנים לרגע שבו השוק יחזור ויתייצב. בסופו של דבר, זה ישתלם לארגון ולעובדים: העובדים יחושו שהארגון הוא בית ששמר עליהם, והארגון יוכל לצאת מחוזק יותר ולחזור לעצמו מהר יותר.
אין ספק כי עובדים רבים נמצאים בבלבול ארגוני, וזוהי תקופה מאתגרת שמצריכה טולרנטיות גם מצידו של העובד, והבנה שלפעמים כשיש סערה בחוץ צריך להתכופף ולהתגמש. עלינו לזכור שהמשבר יחלוף, השאלה היא אילו אנשים יהיו לצידנו בסיומו, ואיך הם יזכור את הדרך שבה התנהלנו. לכן הזמן הנוכחי הוא הזמן להראות את העקרונות הארגוניים שלנו ואת אמונתנו בכוח האדם. באמצעות שקיפות, תקשורת נכונה והשקעה באנשים, נוכל לעבור את התקופה הזו בחוזקה ולצאת מנצחים בסופה.
הכותב הוא מנכ"ל דנאל משאבי אנוש