הבקשה החריגה של המועצה לצרכנות: לאור ריבוי תלונות שהתקבלו במועצה הישראלית לצרכנות נגד מספר חברות ואתרים, שבהן עלו טענות דומות או זהות – הוגשה פניה חריגה לחברות האשראי לטובת הפסקת הסליקה במספר אתרים. בין האתרים: "קינג שוז" ו"סטורי פארם".
על פי הפניה, עולה חשש להפרות חוזרות של הוראות חוק הגנת הצרכן, כולל ביצוע הטעיה צרכנית לצד חשש ממשי להונאה. בעקבות פניות קודמות של המועצה שלא נענו, שלחה המועצה לצרכנות באופן חריג דרישה לחברות האשראי, לטובת הפסקת הסליקה של חברות ואתרים המטעים את הצרכנים באופן שיטתי.
בפנייה להפסקת הסליקה ל"קינג שוז" ול"סטורי פארם", ציינה המועצה כי "מהתלונות הרבות עולה חשש כי התנהלות החברה כוללת הטעיה על מועד האספקה, הטעיה על טיב המוצר (נעליים מזויפות/לא מקוריות), אי-הספקה, סירוב לבטל עסקה, חוסר מענה לבקשות לביטול עסקה, אי-מתן זיכוי כספי במועד הקבוע בחוק, אי-מסירת אסמכתא לביצוע זיכוי והבטחות שווא לפיצוי". עוד נכתב, "נדגיש כי כל פניות המועצה והצרכנים לחברה - כלל לא זכו למענה".
בשל ריבוי התלונות וחומרתן, פנתה כאמור המועצה לחברות האשראי וגם לבנק ישראל, בדרישה להפסקת מתן שירותי סליקה לאתר, כדי להפסיק את הפגיעה בצרכנים. במקביל, המועצה לצרכנות פנתה לבנק ישראל שמפקח החברות האשראי - וציינה בפניה כי "לא ראוי שחברות הסליקה ימשיכו לתת שירות לעוסק, ולאפשר לו להמשיך בפעולות אסורות על פי החוק".
המועצה לצרכנות נסמכת בפנייתה על הוראות סעיף 7(ד) להנחיה 472 (08/21) של המפקח על הבנקים, הקובעת כי באפשרות חברת אשראי לסרב לתת שירותי סליקה לחברה, "בנסיבות שבהן התעורר אצל הסולק חשש ממשי כי בפעילותו של בית העסק יש משום הונאת לקוחות, הטעיית לקוחות, או הפעלת השפעה בלתי הוגנת עליהם". זאת, בהסתמך על "שיעור גבוה של תלונות מצד לקוחות כנגד בית העסק, שעל פי ניסיונו של הסולק עלולות להעיד על הונאה, הטעיה או השפעה בלתי הוגנת. בהקשר זה, יילקח בחשבון גיל הלקוחות, ככל שמידע זה נמצא בידי הסולק".
המעוצה לצרכנות: "יישום הנוהל להפסקת סליקה לחברות עושק הוא צעד גדול לכך שישראל תחדל להיות גן עדן לנוכלים. הגיע הזמן שחברות האשראי יפסיקו לשמש צינור כלכלי לחברות שעושקות".
כזכור, לקוחות רבים התלוננו בחצי שנה האחרונה נגד אתר STORY PHARM הישראלי המציע בשמים למכירה אונליין. תלונות רבות צצו ברשתות החברתית, לצד פניות למועצה לצרכנות בנוגע לאתר שבו מוצעים למכירה בשמים במחירים נמוכים משמעותית בהשוואה לחנויות אחרות - אך לא מספק את הסחורה.
כמה צרכנים סיפרו ל-N12 באוגוסט האחרון כי לאחר שרכשו בשמים באתר, שכל אחד מהם עלה מאות שקלים, המוצר כלל לא הגיע אליהם, זאת למרות שבאתר מתחייבים למשלוח תוך יום. בהתכתבות בוואטסאפ מול שירות הלקוחות של האתר, נמסר ללקוחות כי המוצר "לא נמצא במלאי" למרות שבאתר נכתב כי הוא כן זמין לקנייה - וכבר נגבה מהם תשלום. בניסיון להשיג את הכסף ששילמו בחזרה מול שירות הלקוחות, נתקלו הלקוחות במענה לקוי, בסחבת של ימים עד חודש - ובמוצר שלא התקבל.