הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה היום (ב') את מיקום הדיפו לקו M1 מקטע צפוני, כפי שהופקדה. בכך, לא קיבלה הוועדה את המלצות החוקרת לבחון את העברת הדיפו לאזור טירה. תחילתו של חלקו הצפוני של קו מטרו M1 בצומת חולון וסופו ברעננה וכפר סבא.
בחודש מאי 2022, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון על פיצול ההחלטה, כך שבשלב הראשון יקודם מקטע התוכנית מצומת חולון ועד גלילות. מקטע זה אושר לפני כשנה.
למקטע שנידון היום בוועדה, הוגשו הערות והתנגדויות שהתמקדו בנושאים כגון מיקום הדיפו, הארכת התוואי ושינויי תוואי מוצעים. בין ההתנגדויות שהוגשו, נכללה השגה של תושבים ובעלי קרקע בכפר סבא ובדרום השרון, שטענו שמיקומו של הדיפו המופקד שגוי וכי יש לבטלו. לטענות אלו הצטרפו עיריית כפר סבא, הוועדה המקומית דרום השרון, עיריות טירה, טייבה וקלנסואה והמועצה המקומית כוכב יאיר־צור יגאל, שביקשו לבטל את הדיפו המוצע מצפון לכפר סבא ולהעבירו לשטח בין מחלף אייל לעיר טירה.
חוקרת התוכנית המליצה לקבל באופן חלקי את ההתנגדות ולבחון שינוי במיקום הדיפו מדרום לטירה, תוך הארכת התוואי בכ־4 ק"מ נוספים. בנוסף, המליצה שבמידה ומיקום הדיפו מדרום לטירה יימצא ישים, יהיה צורך להעבירו לבחינה הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, שתכריע בין החלופות.
החוקרת נימקה את המלצתה בכך שחלופה בטירה יוצרת הזדמנות להרחבת השירות התחבורתי ליישובים שבהם אין תחבורה ציבורית מפותחת היום, תוך יצירת קישוריות עם המסילה המזרחית ועם כביש 6. נוסף על כך, ציינה כי קישוריות זו תאפשר לתושבי הצפון והמזרח להגיע במהירות למרכזי התעסוקה, למרכזים הרפואיים, למוקדי השכלה גבוהה ועוד, ותייצר הזדמנות לאוכלוסייה הערבית במשולש להשתלב בפעילויות במטרופולין.
הוועדה לתשתיות לאומיות: הצעות החוקרת ניתנות להשגה גם ללא העברת הדיפו
הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון החליטה היום שלא לקבל את המלצת החוקרת בעניין העברת הדיפו ולהותירו במקומו. הוועדה ציינה בהחלטתה כי השיקול של חלוקה שוויונית של המשאבים הציבוריים וקישוריות תחבורתית הינו שיקול ראוי, אך אינו מצדיק לעת הזו את הזזת הדיפו. מדובר בשינוי שמשמעותו היא הליך ארוך ומורכב אשר עשוי לארוך מספר שנים, ולעכב משמעותית את אישור התוכנית ואת יכולת ביצועה ומימושה האקוטי לכל מרחב המטרופולין.
עוד ציינה הוועדה, כי הארכת זמן התכנון תשליך באופן ישיר על היכולת לבצע את המטרו בצפון המטרופולין, ובכך תיגרם פגיעה לכלל תושבי המטרופולין, שיימנע מהם לקבל שירות תחבורה ציבורית עתירת נוסעים יעיל ונוח. זאת, בעוד בחירה בחלופה המופקדת תאפשר קבלת שירות זה בטווח קצר בהרבה, על ההשלכות התחבורתיות והכלכליות המשמעותיות הנובעות מכך.
הוועדה אף ציינה כי הנימוקים עליהם התבססה החוקרת ניתנים להשגה גם ללא העברת הדיפו ממיקומו, והנחתה את משרד התחבורה לקדם תוכנית נפרדת להמשך שלוחת המטרו המזרחית בכפר סבא עד לחיבור עם המסילה המזרחית, תוך בחינת האפשרות ליצירת תחנה נוספת, אשר תשרת את כל יישובי הסביבה.
בנוסף, ובעקבות השגות נוספות שהוגשו לתוכנית, החליטה הוועדה על שינויים בתוכנית, לרבות שינוי מיקום תחנות, פתחי יציאה, אתרי התארגנות ומתקני תשתית. זאת, על־מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה הקניינית. לכן, עתיד להתקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו ישמעו מתנגדים נוספים.
מערכת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום, עד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח. המערכת תהווה מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים, ותאפשר את הגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית וקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין. עלותה של המערכת כולה הוא 150 מיליארד שקלים, אך סביר שתתקיים. החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות היא אבן דרך חשובה בקידום פרויקט המטרו וסיום אישורם התכנוני של הקווים. לאחרונה נת"ע גם חתמה על הסכמים בעלות 8 מיליארד שקל עם החברות שינהלו ויתכננו את הפרויקט.
אולם, בפני הפרויקט עדיין אתגרים רבים ובהם הקמת רשות המטרו ומינוי מנהל, וכן העברת חוק המטרו בכנסת.
אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון: "בלתי־סביר כי הות"ל דחתה על הסף מסקנות עבודה מקצועית שהכנתה ארכה כמעט שלוש שנים, והכל בדיון סגור, רחוק מעיניי הציבור ומהרשויות המעורבות שהקו יעבור בשטחן. נוסיף להיאבק באמצעים שלרשותנו כדי לקדם את החלופה שהצענו, שזכתה לתמיכת כל הרשויות המקומיות בשרון ובשומרון, ואף החוקרת שמונתה המליצה לות"ל לקבל אותה. מן הראוי שהמדינה שמינתה את החוקרת תבחן את טענותיה המקצועיות באופן יסודי ועמוק".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר "גלובס"