ט"ו באב, חג האהבה המסורתי, צוין בתחילת השבוע והתקיים השנה בעיתוי שמשקף את התנהגות הצרכנים בישראל, בין היתר על רקע המלחמה, שגרמה לרבים להימנע מאירועים המוניים ולהעדיף שקט. מצד שני, הרצון להמשיך לחגוג את החיים ואת האהבה ניכר היטב בקרב, גם השנה.

מנתוני חברת ישראכרט, במהלך היום נרשמה עלייה של כ-9% במחזור ביחס לשנה שעברה, לצד עלייה של כ-5% בכמות העסקאות, ועלייה של כ-4% בשיעור הממוצע של העסקה.

עוד עולה כי סוס מנצח לא מחליפים שכן לפי נתוני חברת האשראי, פרחים הם עדיין המתנה המועדפת – כשהשנה ניכר שמי שרכשו אותם יותר הן נשים. ענף הפרחים והעציצים, שממשיך לחוות גידול משנה לשנה סביב ט"ו באב, מציג גם השנה מפגן אהבה עם עלייה של כ-6%, וכן שיעור גדול יותר של עלייה בקרב נשים כאמור, העומד על 7%.

שלושת הענפים שחוו את הגידול המשמעותי באותו יום היו ענף המתנות והשוברים עם גידול של כ-17%, ענף ההלבשה וההנהלה עם גידול של כ-13% במחזור, וענף התרבות, בילוי ופנאי עם גידול כ-6% במחזור. מהנתונים עולה גם כי תשומת הלב של הצרכנים הופנתה השנה ככל הנראה למטרות קונקרטיות, שכן בענפי הצריכה שכוללים מזון, מוצרי חשמל, ריהוט, מכונים קוסמטיים, תיירות ונופש, נרשמה ירידה של 17% במחזור.

עלייה משמעותית בהוצאות על ספא, בתי מלון וארוחות גורמה - במקביל לירידה בהוצאות על בילויים המוניים, מעידות על חשש מהמצב הביטחוני שמוביל להעדפת בילויים אינטימיים יותר, אבל גם על הזדמנות להתנתק מהמציאות היומיומית וליהנות מקצת רגעי נחת.

ובכל הנוגע למקומות הבילוי הנבחרים ליום הרומנטי, עולים נתונים דומים באשר לצורך להירגע. מנתוני אמריקן אקספרס ישראל, נרשם גידול של 37% במחזור בענף הספא, תוך שגודל עסקה ממוצעת שבו עלה בצורה משמעותית.

גם לסערה סביב חברות התעופה הזרות שהשהו טיסות מישראל הייתה השפעה על אופן החגיגות השנה, כשבתי המלון חוו גידול משמעותי של כ-70% במחזור ו-7% בכמות העסקאות, כך לפי נתוני חברת האשראי.

מסעדות ובתי קפה רשמו עלייה של כ-7% במחזור העסקאות. זאת, לעומת ברים, אירועי בידור וקולנוע; ענף התיאטרון, תרבות ופנאי רשם ירידה של כ-30% במחזור. מועדונים ופאבים, ראו ירידה של כ-24% במחזור, וענף בתי הקולנוע רשם ירידה של כ-19%, כך לפי נתוני אמריקן אקספרס.

עמית שגיא, סמנכ"ל דאטה, שיווק ודיגיטל בקבוצת ישראכרט: "נתוני ההוצאות בקרב הישראלים במהלך ט"ו באב מהווים שיקוף למצב הרוח בשבועות האחרונים. אנו רואים כי הישראלים מנסים להמשיך לבלות ולציין מועדים מיוחדים בצל החשש מהמצב הביטחוני המתמשך, תוך העדפה לבילויים סולידיים המאפשרים רגיעה".

מני כהן, מנכ"ל אמריקן אקספרס ישראל: "לקוחות אמריקן אקספרס המהווים את סגמנט הפרימיום, העדיפו לבלות בארץ, בעיקר במסעדות, ספא ובתי מלון. כמו כןן, המתנות בחג האהבה, בדומה לשנים קודמות, היו מעולם מוצרי היוקרה בין היתר תכשיטים, יינות ושעונים".

מני כהן, מנכ"ל אמריקן אקספרס ישראל (צילום: תמיר בר שי)
מני כהן | צילום: תמיר בר שי
עמית שגיא, סמנכ"ל דאטה ושיווק בישראכרט (צילום: תמיר בר שי)
צילום: תמיר בר שי