משרד התחבורה התגאה בתחילת המלחמה בהטבות משמעותיות שהוא מספק באמצעות הרב קו לתושבי העוטף – אך כחודש לאחר מכן שיר שבתאי (32) שפונתה משדרות לקיבוץ יטבתה גילתה שלא פשוט, בלשון המעטה, להשיג את ההטבה המיוחלת.

לפני ימים ספורים משרד התחבורה הודיע בגאווה על הארכת הטבת הרב-קו בחינם למפונים עד סוף השנה בשווי של 610 שקלים. "אנחנו עושים ונעשה הכל כדי להקל על חייהם של המפונים הנמצאים רחוק מבתיהם", מסרה השרה רגב. ובכן, הסיפור של שבתאי שבסך הכל רצתה לממש את ההטבה השבוע הוא הכל חוץ מקל או פשוט.

משפחת שבתאי פונתה משדרות בתחילת המלחמה לקיבוץ יטבתה שמארח אותם יחד עם משפחות רבות נוספות. מאז האב דורון גויס למילואים, ושיר שוהה שם עם שני ילדיה והוריהם. לפני כחודש כשמשרד התחבורה הודיע על הטבת הרב קו, היא לא התעמקה בעניין. "שמעתי על ההטבה לפני חודש בערך, אבל לא התעסקתי בזה כי לא היה לי צורך. אני פה עם שני ילדים ובקושי יוצאת, וכשאני יוצאת זה עם רכב בדרך כלל", מספרת שני.

אחרי מעל ל-50 ימים של מלחמה, היא החליטה לנסות להגיע לפחות יום אחד בשבוע לעבודה שלה בארגון כוח לעובדים הממוקם בתל אביב, והצורך בתחבורה ציבורית התעורר. "אין מסגרות לילדים ואני לא ממש יכולה לעבוד, אבל התארגנתי על יום בו מישהו שומר על הילדים ואני אצא לעבודה. אני מתכננת לטוס משדה התעופה בעובדה לנתב"ג ומשם לעלות על רכבת ולהגיע לת"א, זה משהו שעושים מספר אנשים שמגיעים מדי פעם למרכז".

היא הבינה שהטיסות מתבצעות בחינם ובקלות, אבל כשניסתה לברר איך היא מממשת את הטבת הרב קו היא גילתה שעומדת בפניה דרך סבוכה למדי. "גיליתי שכדי לממש את ההטבה צריך כרטיס רב קו פיזי. זה דבר שרוב האנשים כבר לא משתמשים בו היום. היה לי כרטיס אבל אין לי מושג איפה הוא, כנראה שנשאר בשדרות. אני תמיד משתמשת באפליקציה של מוביט. עכשיו אני בעצם צריכה להוציא כרטיס רב קו חדש כדי לממש את ההטבה".

בתחילת המלחמה משרד התחבורה הציב מוקדים בכל רחבי הארץ ובסמוך למלונות בהם נמצאים מפונים כדי לסייע להם, אבל היום ההנגשה הזו כבר לא קיימת. "עכשיו אני צריכה להוציא כרטיס ואחר כך לשלוח בקשה שיאשרו לי כתושבת שדרות את ההטבה. אני לא יודעת כמה זמן זה ייקח כדי שאחרי שיאשרו אני אוכל להטעין. למה אני לא יכולה במקום שאני מוציאה את הכרטיס כבר להטעין אותו? למה לכל הרוחות אי אפשר להטעין את ההטבה במוביט?", היא תוהה.

עכשיו היא צריכה למצוא זמן ודרך להגיע למוקד פיזי. "האופציה זה או לנסוע במיוחד לאילת במשך חצי שעה כדי להוציא כרטיס, להגיש בקשה, לחכות לקבלת אישור ולהטעין מראש לפני הטיסה, או אם לא אצליח למצוא זמן להתפנות מהילדים אצטרך בנתב"ג להגיע לעמדת רב קו. הבעיה היא שעד שיאשרו אני לא יודעת אם אוכל לממש את ההטבה באותו יום".

 

אוטובוס בירושלים (צילום: ינון בן שושן, NEXTER)
אוטובוס בירושלים | צילום: ינון בן שושן, NEXTER

כבר הבעיה הרביעית שאני מתעסקת איתה

היא ניסתה לברר את העניין עם נציגים של מספר מוקדים למפונים, שנתנו לה הנחיות סותרות, אך בסופו של דבר הבהירו לה שהמציאות היא אכן כמו שהיא חששה – עליה להגיע פיזית כדי להוציא רב קו ולאחר מכן להמתין לאישור הבקשה באתר.

"מאז המלחמה אני בלופ וזו אולי כבר הבעיה הרביעית שאני מתעסקת בה מאז שאני פה. כל פעם צצה בעיה אחרת. ועם זאת, מכל הבעיות שעד עכשיו נתקלתי בהן, זו הקטנה שבצרותיי. או שאשלם 20 שקל לנסיעה לתל אביב או שאמצא זמן לנסוע לאילת. התמודדתי פה כבר עם זה שלקרוב משפחה שלי לא שילמו כסף אחרי שהבית שלו נפגע מטילים ועם זה שלא האריכו את הוראת תשלום משכורות לתושבי העוטף בדצמבר. בסוף הבעיות הללו הסתדרו אבל כל הזמן צריך להתעסק ולפנות. זה מעצבן. המדינה באמת עושה הרבה מאמצים בשביל לתמוך אבל לפעמים חסר את המטר האחרון. זה חוזר על עצמו בכל דבר. נותנים הטבה אבל חסרה דרך פשוטה לקבל אותה".

היא צריכה לנסוע לתל אביב כבר בשבוע הבא ומקווה שהדבר ייפתר. בינתיים היא גילתה שיש גם אפשרות להזמין רב קו הביתה, אבל לא ניתן לעדכן את הכתובת שלה: "הם שולחים את הרב קו לפי מה שיש במערכות שלהם – כלומר זה יגיע לשדרות. אני לא יודעת מה יקרה עם הרב קו הזה".

"לא סביר שמפונים יצטרכו להשקיע כל כך הרבה מאמץ כדי לקבל את ההטבה שמגיעה להם. משרד התחבורה חייב להמשיך להפעיל עמדות ׳על הקו׳ בתוך בתי המלון של המפונים כדי להקל עליהם בתהליך, בדיוק כפי שהוא מפעיל עמדות רישוי ושירותים אחרים", מסרו מארגון 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, "לא יכול להיות שגם כאן נושא התחבורה הציבורית יוותר מאחור, בטח כשיש מפונים שהם ללא רכב ועוד רבים שרוצים לחסוך בהוצאות רכב ודלק בשל התקופה הקשה. שיפעילו עמדות ויתמכו בתושבים ולא יטרטרו אותם. גם ככה הם עברו מספיק".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מעניקים לתושבי היישובים המפונים מנוי "חופשי חודשי" מורחב ללא עלות.

המנוי מאפשר נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית בכל הארץ ובכל אמצעי התחבורה הציבורית (כולל רכבת ישראל), בחינם. שווי ההטבה 610 שקלים למנוי.

נוכח מצב החירום והצורך המיידי פעל המשרד לספק את ההטבה באופן המיידי ביותר, ולציבור המשתמשים הגדול ביותר (87% מהנסיעות מבוצעות עם כרטיס רב-קו).

בתוך כך, וכדי להנגיש את השירות, הפעיל המשרד באופן מרוכז דיילים בתוך המלונות, שהנפיקו כרטיסי רב קו לזכאים בהיקף של מעל 10,000 כרטיסים. יודגש כי מי שנושא כרטיס רב-קו לא נדרש להנפיק כרטיס חדש כדי לקבל את ההטבה ולא נדרש לגשת לעמדת על-הקו כדי לטעון את ההטבה, ובאפשרותו לעשות זאת באמצעות הטלפון הנייד.

כל מפונה שברצונו להנפיק כרטיס רב קו יוכל לעשות זאת באמצעות עמדות על הקו הפזורות ברחבי הארץ. במוקדים עם נגישות מוגבלת לעמדות על הקו, שולח המשרד דיילי הנפקה בהתאם לדרישה שמגיעה מהשטח. לפרטים נוספים ניתן לפנות למוקד המידע של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, 8787*. המשרד ממשיך כל העת בבחינת פתרונות נוספים.