סימני שאלה סביב מודל התגמול של הפקחים שמפעילות חברות התחבורה הציבורית: בדיון שנערך בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות חה"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) סיפרו מפעילות האוטובוסים אגד, דן וסופרבוס כי הן מתגמלות את הפקחים בין היתר על בסיס המספר והאיכות של הדוחות שהם מחלקים לנוסעים שלא תיקפו את כרטיסי הרב-קו או אפליקציות הנסיעה שלהם.
עוד ב-N12 כלכלה:
• 130 כלכלנים במכתב אזהרה: "קיום המדינה בסכנה"
• באוצר בונים על הנהגים: אלו הגזירות המתוכננות
• כביש 1 צפוי להיסגר בלילות בשבוע הבא - במקום בשבת
לפי נתונים שהציגה חברת אגד, פקחי החברה מחלקים בממוצע 2.5 דוחות ביום עבודה של 9 שעות. גל הרשקוביץ, יועץ ביקורת וגבייה באגד, אמר בדיון כי נוהלי החברה מבטיחים בונוס חודשי לפקח שמחלק כ-60 קנסות בחודש. "חלוקת הדוחות נעשית עם מנגנון של איזונים ובלמים", ציין הרשקוביץ. "יש מספר תנאי סף לכל פקח בתחבורה הציבורית והוא צריך לעמוד בקריטריונים. זה שומר על האינטרסים גם של הלקוחות וגם של החברה".
לטענת הרשקוביץ אגד מנחה את הפקחים שלה "להפעיל אכיפה אפקטיבית וגמישה בעת הצורך". לדבריו, החברה מפסידה כסף ממערך הפקחים.
לפי ממצאי הדיון, גם בחברת דן הפקחים זוכים לתגמול עבור הדוחות שהם מחלקים לנוסעים שלא תיקפו את הנסיעה. גובה התגמול תלוי באיכות הדוח: דוח הכולל פרטים מלאים של הנוסע מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים ואילו דוח ללא פרטים מלאים יזכה אותו ב-10 שקלים בלבד. "הפקחים שלנו מתוגמלים לפי יעילות עבודה במספר פרמטרים. שיעור האי-תיקוף אצלנו עומד על כ-20%", אמר בדיון יניב אשכנזי, סגן מנהל פיקוח ובקרה בדן.
עידו אידלס, מנהל המבקרים הארצי של סופרבוס, אמר בדיון כי "פקחים מתוגמלים לפי סל קטגוריות. בין היתר גם לפי כמות הדוחות. לא ייתכן שפקח יעשה את עבודתו ויחלק אפס דוחות".
חברי הוועדה תקפו את המודל שלפיו התגמול שמקבלים הפקחים קשור למספר הקנסות שהם מחלקים. "אזרחים מקבלים קנסות בגלל שפקחים רוצים לקבל פרמיות ולהעלות את השכר שלהם. לא ייתכן ולא נתפס שזה מודל ההפעלה של הפקחים", טען חה"כ ירון לוי (יש עתיד). חה"כ משה רוט (יהדות התורה) טען כי "מדידת איכות עבודה לפי מספר הקנסות היא פסולה. ממוצע הדוחות משקר, יש אזורים שבהם יש חלוקה אגרסיבית יותר".
יו"ר הוועדה חה"כ פינדרוס טען כי "צריך להיות נתק בין מספק הדוחות לתגמול הפקחים. צריך להיות הבדל בין אי-תשלום לאי-תיקוף". פינדרוס אמר כי הוועדה ממליצה להוציא את העסקת הפקחים למכרז חיצוני, כך שלא יתוגמלו בידי חברות התחבורה הציבורית.
ההצעה נתקלה בהסתייגות מצד משרד האוצר. לדברי נציג אגף התקציבים בדיון שחר בר "היעילות והיכולת של החברות הפרטיות לשים את הפקחים במוקדים הנכונים היא גבוהה יותר משל חברה חיצונית. בתפיסה שלנו לא נכון להוציא את מערך הפיקוח למיקור חוץ". לפי נתוני האוצר, המדינה מפסידה מדי שנה כ-600 מיליון שקל בשל אי-תשלום של נוסעים שמשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית.