מהי הרפורמה בחשמל?

בתום חודשים ארוכים של הכנות, החל מיום חמישי הבא 25 ביולי יוכלו צרכני ישראל לבחור מאיזה חברה הם רוכשים את החשמל שלהם וליהנות מהנחות נאות ביחס לתעריף ששילמו עד כה לחברת החשמל - בלי קשר לסוג מונח החשמל שלהם. זה אומר שבמקום להתנהל מול חברת החשמל, הצרכנים יעבדו מול חברה אחרת שתספק להם את החשמל ותגבה מהם תשלום.

עם החברות שכבר החלו לשווק את שירותי אספקת החשמל שלהן נמנות אלקטרה פאוואר, חברות הגז פזגז ואמישראגז וכן חברות התקשורת בזק, HOT, סלקום ופרטנר. בנובמבר, עם השלמת חלק נוסף ברפורמה, צפויים להיכנס לשוק ספקים נוספים.

שמעתי על רפורמה, מה השינוי?

עד כה ספקי החשמל הפרטיים, שמכונים מספקים בידי חברת נגה - החברה הממשלתית האחראית לניהול משק החשמל - יכלו לנייד רק את 900 אלף בתי האב שכבר הותקן אצלם מונה חכם. אלא שהתקנה של מונה כזה ארכה זמן רב, תוך טענות לסחבת מצד חברת החשמל. השינוי הגדול הוא ניתוק התלות בסוג המונה, עליו הורה שר האנרגיה אלי כהן. כעת, עוד 2.2 מיליון בתי אב יוכלו גם לנטוש את חברת החשמל, אפילו שהמונה שלהם הוא רגיל.

תחנת הכוח אורות רבין (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
תחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל. אותו חשמל, יותר ספקים | צילום: גיל יערי, פלאש 90

כמה כסף נחסוך בחשבון החשמל?

ספקי החשמל הפרטיים, שמכונים מספקים בידי חברת נגה - החברה הממשלתית האחראית לניהול משק החשמל - מציעים הנחות בתעריף החשמל בטווח של כ-5%-7% לבעלי מוני חשמל רגילים ושל עד 20% לבעלי מונה חכם. לטענת משרד האנרגיה והגופים שמובילים את הרפורמה, הנחות אלו צפויות לחסוך לכל משק בית בין מאות לאלפי שקלים בשנה, ולפי הערכות לכלל הציבור כ-2 מיליארד שקל בשנה.

מה זה בכלל מונה חכם?

מונה חכם הוא מונה אלקטרוני שמאפשר למדוד ברציפות את היקף השימוש בפועל בחשמל במהלך היום. הודות למדידה הרציפה, ספקיות החשמל יכולות להציע לצרכנים הנחות במחיר לפי השעה שבה צרכו את החשמל.

התקנת מונה חשמל חכם (צילום: יוסי וייס, אתר חברת החשמל)
התקנת מונה חשמל חכם | צילום: יוסי וייס, אתר חברת החשמל

האם המונה שלי חכם?

האפשרות הפשוטה ביותר לבדוק אם המונה שלכם חכם היא להסתכל בחשבון החשמל שלכם, ואם כתוב שם "קריאה מרחוק" - זה אומר שהמונה שלכם חכם. בנוסף אפשר לבדוק זאת באתר חברת החשמל או במוקד 103. להתקנת מונה חכם יש לפנות למוקד 103 של חברת החשמל.

האם אוכל להתנייד בלי מונה חכם?

זה בדיוק החידוש ברפורמה שתיכנס בשבוע הבא לתוקף. החל מ-25 ביולי, גם צרכנים ביתיים בעלי מונה בסיסי יוכלו לפנות לספקי חשמל ביתיים בכדי להתנייד - בלי צורך להמתין חודשים ארוכים שחברת חשמל תגיע ותחליף להם את המונה לחכם.

איך עוברים לספק חשמל חלופי?

תהליך המעבר פשוט ומתמצה בפנייה לספק החשמל החלופי שאליו ברצונכם לעבור. בפנייה יש למסור לספק את מספר החוזה הקיים בחברת החשמל, מספר ת"ז או ח"פ הרשום בחברת החשמל, מספר מונה בחברת החשמל ופרטי קשר לחתימה על ייפוי הכוח לצורך הניוד. לאחר קבלת הפרטים, הספק יעביר בקשה למערכת הניוד של חברת נגה, ואם הכל התנהל כשורה הצרכן יקבל לחתימתו ייפוי כוח דיגיטלי באימייל או בהודעת טקסט.

בשלב זה, סיום הליך הניוד תלוי בסוג המונה שיש לכם: אם יש לכם מונה חכם - לא צריך לעשות שום דבר נוסף; אם יש לכם מונה רגיל שאינו חכם, תתבקשו להעביר את קריאת המונה במהלך שני ימי העבודה שלפני יום העבודה האחרון של החודש - בלי הגשת קריאה עצמית תקינה לא יאושר הניוד. בשני המקרים, הניוד ייכנס לתוקף חודש לאחר החודש העוקב להגשת הבקשה - לדוגמה, אם הספק הגיש את הבקשה לניוד הלקוח בתחילת חודש יולי, הניוד ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר.

מי אחראי במקרה של תקלה?

חברת החשמל ממשיכה להיות אחראית למערכת הולכת החשמל ואספקתו, ולכן גם אם אתם כבר לא לקוחות שלה היא עדיין הכתובת לתיקונים, תקלות והפסקות חשמל כפי שהייתה קודם לכן. זה אומר גם שאם יש תקלה בתשתית של חברת החשמל או עבודות שעורכת החברה ומודיעות על הפסקת חשמל יזומה בבית שבו אתם גרים - אתם תושפעו גם אם אתם כבר לא לקוחות שלה. במסיבת העיתונאים שבה הוצגה השבוע הרפורמה קרא מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר ללקוחות לעבור ולהיות רגועים - החברה עדיין תטפל בהם.

עובדי חברת החשמל בתיקון (צילום: חברת החשמל)
עובדי חברת החשמל מתקנים נזק שנגרם ממטחי הירי ברמת הגולן. עדיין יהיו אחראים לתיקונים | צילום: חברת החשמל

האם דיירים בשכירות יכולים לעבור?

כן, כל עוד מונה החשמל בדירה הועבר על שם השוכר, כמקובל ברוב חוזי השכירות. ספקיות החשמל עובדות לפי מונה החשמל ולא לפי הבעלות על הדירה.

ואם התחרטתי?

כדי לחזור מספק חשמל פרטי לחברת החשמל צריך לבקש מהספק להגיש בקשה לסיום העסקה. כמו בעת הניוד מחברת החשמל, גם הניוד מהספק בפרטי תיכנס לתוקף חודש לאחר החודש העוקב להגשת הבקשה. בנוסף, ניתן לפנות למוקד 103 של חברת החשמל ולבקש לסיים את העסקה מול הספק הפרטי. באותו אופן ניתן לעבור גם בין ספקים שונים בלי שום מחויבות, אחת לחודש.