100 מיליון שקלים בחו"ל, למעלה מ-890 מיליון שקלים בארץ. אלו הסכומים שהוציאו הישראלים השנה בבלאק פריידי שעמד השנה בסימן מבצעים לא ממש משתלמים.
אם התרגלנו בבלאק פריידי בשנים עברו שהמבצעים נעים בין 50-70 אחוזי הנחה , בבלאק פריידי הנוכחי המבצעים הממוצעים בחנויות נעים בסביבות ה- 30 אחוזים. הסיבות הן מגוונות. בגלל כל הסערה בשווקים העולמיים - הרשתות חייבות לשמור על שורת הרווח ולא יכולות לתת מבצעי עומק כמו בעבר. בנוסף, אם בעבר נובמבר ודצמבר עמדו בסימן: "היפטרות ממלאי", הרי שעכשיו אין כוונה כזו, שכן מחסור של מוצרים או חלקים בכל העולם, הנובע מהקורונה ומהמלחמה באוקראינה, דרך התייקרות מחירי השילוח, מותיר את הרשתות עם מחסנים די ריקים. את המבצעים השווים באמת נראה על סחורה משנים עברו, בעוד שאת הסחורה החדשה ימשיכו וינסו למתוח עוד את גבול המחיר.
על פי נתוני שב״א, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, חלה עלייה של 19.5 אחוזים בהוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי לעומת השנה שעברה. בין השעות 8:00 ל-15:00 נרשמו במערכות הוצאות בסכום כולל של למעלה מ-890 מיליון שקלים. הדקה העמוסה במהלך היום היתה 12:18 במהלכה נרשמו למעלה מ-14,200 עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 3.2 מיליון שקלים.
לשם השוואה, בשנה שעברה, ב-26 בנובמבר 2021, נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום של 745 מיליון שקלים בין השעות 8:00 ל-15:00. בבלאק פריידי לפני שנתיים, ב-27 בנובמבר 2020, עמדו ההוצאות על סכום של 615 מיליון שקלים.
אבל לשב"א חסר נתון מרכזי אחד: הוצאות הישראלים באתרים בחו"ל. פנינו לחברת ישראכרט שתשלים את התמונה, והם מסרו לנו שלפי הנתונים שלהם, הישראלים הוציאו 100 מיליון שקלים באתרים חו"ליים- סכום דומה לשנה שעברה.
על פי גורמים בתחום, האתרים המובילים: עלי אקספרס, שיין, בוקינג, אסוס ונקסט. בדומה לשנה שעברה מלבד בוקינג. בישראל מככבות רשתות כמו זארה, ksp, טרמינל x, וחברת התעופה אל על שחזרו עם מבצע בלאק פריידי משתלם.
בישראכרט גם חילקו את ההוצאות הלקוחות שלהם בארץ לרכישות אונליין ורכישות פיזיות. על פי הנתונים, הישראלים הוציאו באתרים בישראל כ- 150 מיליון שקלים- 15.5 אחוז גידול ביחס לשנה שעברה (כ- 130 מיליון שקלים). לעומת זאת החנויות הפיזיות עדיין מועדפות על הישראלים שהוציאו כ-350 מיליון שקלים – גידול של 5 אחוזים בלבד ביחס לשנה שעברה.
בענף מוצרי החשמל חל גידול של 2 אחוז בלבד (און ליין ואוף ליין). הסיבה המרכזית לגידול נמוך זה היא הקדמת רכישות של טלוויזיות, בעיקר לקראת המונדיאל, ומבצעי ימי בחירות וימי מכירות קודמים. לעומת זאת ענף שצמח משמעותית, כ 50 אחוז, הוא ענף הנופש ותיור, כחלק מחזרה לשגרה שלאחר קורנה. בענף ביגוד והנעלה חל גידול של כ- 20 אחוזים ברכישות און ליין ביחס לשנה שעברה, לעומת רכישות בחנויות פיזיות, שם נרשמה דווקא ירידה קלה של כ - 3 אחוזים.