המטרונית בקריית אתא, הסכם מאות המיליונים בחדרה והקשר ל"רמזור" של השרה מירי רגב; פוליטיקת הרשויות של רגב ומתן ההטבות לכאורה לפעילים ולראשי רשויות מקורבים, ממשיכה לטלטל את פרויקטי התשתית במשרד התחבורה.
לגלובס נודע כי בלשכת מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, נערך דיון ללא אנשי המקצוע בנושא פרויקט המטרונית המתוכננת בקרית אתא. במסגרת הדיון, המשרד נעתר לדרישות העירייה להעלות את הסטנדרט הנהוג בפיתוח הרחוב, הכולל מדרכות, תאורה וטיפול בתשתיות, לסטנדרט ייחודי ביחס למקומות אחרים שבהם עוברת המטרונית. דרישה זו תעלה כ-40 מיליון שקלים, שאמורים היו להיות מושקעים בשכונת האבוקדו בקריית אתא. עוד נודע לגלובס, כי החברה המבצעת "חוצה ישראל" בראשות המנכ"ל דן שנבך, התכוונה לבצע את אותן עבודות תוך דילוג על הדרג המקצועי במשרד התחבורה. במשרדי האוצר והתחבורה הצליחו לבסוף לעצור את העבודות משלא נמצאו התחייבויות תקציביות כנדרש. "לך תדע כמה מקרים כאלה עוד ישנם", אמר לגלובס גורם הבקיא בפרטים. "אם אי אפשר לסמוך על המנכ"לים של החברות הממשלתיות - אבדנו".
המטרונית בקרית אתא חשובה מאוד למירי רגב ולאנשיה. עד כדי כך חשובה שהשרה נאלצה להפוך את עורה בסיכום התקציבי האחרון מול האוצר. לאחר שהביעה התנגדות להחלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים ועל השוואת אגרת הרכב, ואף התגאתה שהצליחה לעצור יוזמות כאלו בתקציב המדינה שהתקבל בשנת 2023, הרי שבשנת 2024 אנשיה חתמו על הסכם לפיו המטרונית בהשקעה של 350 מיליון שקל תתוקצב "בכפוף לאישור אגרת רכב חשמלי בוועדת הכלכלה כך שהתקנות יכנסו לתוקף לכל המאוחר מספטמבר 2024".
השבוע ייבחר דירקטוריון נת"ע את המנכ"ל שיוביל את המטרו | עוד זווית
כשפעילות משרדה של מירי רגב צבועה בצבעי הרמזור, התפקיד של שומרי הסף במשרד התחבורה ובחברות הביצוע הוא לבלום החלטות שמונעות משיקולים זרים. החלטה משמעותית שמעוררת גם את עניינם של אנשי רגב צפויה להתקבל השבוע בחברת נת"ע, אז יבחר הדירקטוריון בראשות עו"ד מיה ליקוורניק את מנכ"ל החברה החדש.
בין המועמדים שהגיעו לשמינייה הסופית נמצאים איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון לשעבר; שרון קדמי, מנכ"ל אלסטום ישראל לשעבר; גלעד בר אדון, מנכ"ל חברת מוריה; מיכאל מייקסנר, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל; וגם יהודה בר און, לשעבר מנכ"ל נת"ע שהסיר את מועמדותו במפתיע.
אנשי רגב ורשות החברות הממשלתיות לוחצים על הדירקטוריון לבחור מועמד נוח, או לא לבחור כלל. שם היו רוצים לעשות שימוש בחוק המטרו שעבר ולהחליף את דירקטוריון החברה בהרכב רשות המטרו שאמורה לקום, ולראשה מיועד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט, כך שאם תוכניתם תצלח סמט הוא שיעמוד בראש הדירקטוריון ולא ליקוורניק.
בכל אופן, דירקטוריון החברה מקדם את הליך האיתור במרץ וצפוי כאמור לבחור מנכ"ל השבוע. כעת כשרגב היא "ברווז צולע" כאשר תחקיר ה"מקור" עשוי להפוך לחקירה פלילית, זו עשויה להיות הזדמנות לדירקטוריון לבחור מנכ"ל מקצועי שינהל את העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן, ופרויקט המטרו אדיר המימדים שכמותו לא נעשה בישראל, גם אם לא יחליק בגרון לשרה ולאנשיה.