עיריית תל אביב נערכת לשינוי מהותי של מדיניות החניה בעיר החל מה־1 בינואר 2025. לפני שנצלול לכל הפרטים, המהות היא צמצום האפשרות לחניה חינם תוך יצירת מפה חדשה של אזורי חניה. בעירייה תולים זאת בכמה סיבות, בין היתר בכך ש"ההסדר החדש מחויב על פי חוק ההסדרים של 2021. מטרתו להקל על עומס התנועה בעיר ולהגדיל את היצע החניה עבור התושבות והתושבים בשכונת המגורים".
גם אם המהלך מתבקש, הנימוק הזה של העירייה הוא חצי נכון. למה רק חצי? חוק ההסדרים שעבר בתקופת הממשלה הקודמת אכן מתיימר לחייב את העיריות לנקוט מדיניות חניה נוקשה יותר, אך רק לאחרונה ביקשו במשרד התחבורה לדחות את כניסתו לתוקף בשנתיים - כלומר עד ל־2027. אלא שבתל אביב לא מחכים.
מהו המצב הנוכחי?
נכון להיום, תושבי העיר זכאים לתו חניה בחינם. העיר מחולקת לשבעה אזורים, וכל תושב מקבל תו בהתאם למקום מגוריו. ההטבות נרחבות: אפשרות לחניה חינם בכחול לבן בכל רחבי העיר, הנחות של 50%־75% בחניוני "אחוזת החוף" וחניית לילה חינם בחניונים "קרובים לבית".
אם החניה היא ממילא חינם, מדוע נדרשים אזורי חניה? הסיבה לכך היא שברחובות רבים הזכות לחניה בכחול לבן בשעות הערב שמורה רק לבעלי תו אזורי.
אם למשל תושב צפון העיר רוצה לחנות באזור רוטשילד בשעה שמונה בערב בכחול לבן, הוא צריך לשים לב שתמרור החניה מורה על כך שהחניה היא רק לבעלי תו אזורי.
איך תיראה מפת האזורים החדשה?
במקום שבעה אזורים, מפת העיר תחולק ל־14. המשמעות: כל אזור יקטן מה שבפועל יצמצם את אפשרויות החניה בחינם של התושבים. מעבר לכך, השינוי הגדול הוא ביטול הטבת החניה חינם. בעל רכב שיחנה מחוץ לאזור שלו בעיר ייאלץ לשלם על כך. באזור החניה שלהם, התושבים בעלי תו חניה ימשיכו לחנות מבלי שיידרשו לשלם בעבור חניה ברחוב.
כמה תעלה חניה בכחול לבן?
התעריף השעתי המקסימלי לתושבי חוץ עומד על 12.4 שקל, תושבי העיר יזכו ל־30% הנחה - כך שישלמו לכל היותר 8.7 שקלים. קיימת דיפרנציאציה בין האזורים השונים, ומחוץ למרכז העיר התעריפים נמוכים יותר.
כמה כלי רכב תוכל להחזיק כל משפחה?
שינוי מהותי נוסף נוגע למספר תווי החניה שלו זכאי כל משק בית. התו הראשון יינתן בחינם, אך עבור התו השני ייגבה תשלום שנתי בגובה 500 שקל. משק בית לא יוכל להחזיק ביותר משני תווי חניה.
הסוגייה מעלה התנגדויות רבות מצד תושבים שמחזיקים יותר מרכב אחד. שינוי זה צפוי להיכנס לתוקף במהלך החודשים אפריל 2025. עם זאת, כבר מינואר הקרוב מספר התווים שלהם זכאי כל משק בית יוגבל לאחד.
מתי השינוי ייכנס לתוקף?
חוק העזר העירוני החדש ייכנס לתוקף כבר ב־1 בינואר, אז לא יינתנו יותר משני תווים למשק בית. השינוי בכחול לבן צפוי לחול החל מה־19 בינואר עם השלמת עדכון התמרורים. בעירייה מבטיחים לעדכן אישית כל תושב המחזיק תו חניה בתוקף עם המידע הרלוונטי עד למועד זה. תושבים שלהם יש שני תווי חניה ויותר יקבלו הודעת אישית במהלך חודש מרץ, עם הנחיות לבחירת התווים שיישארו בתוקף.
אילו שינויים נוספים צפויים?
שינוי נוסף הוא הארכת השעות שבהן נדרש תשלום עבור החניה ברחוב. כך, דרישת התשלום תחל כבר בשעה 8:00 בבוקר ולא בתשע כיום. בנוסף לכך, בימי שישי התשלום יחויב עד השעה 17:00 ולא עד 13:00 כפי שקורה היום.
זאת ועוד, התעריפים בחניוני החברה העירונית אחוזת החוף יעלו וההנחות שיינתנו לתושבים יצומצמו.
איך מצדיקים בעירייה את המהלך?
המדיניות שלפיה מתעדפת העירייה כלים אלטרנטיביים לרכב הפרטי אינה חדשה. בין היתר היא פועלת ליצירת רחובות מוצלים להליכה, סגירת רחובות לכלי רכב וסלילת שבילי אופניים. על פי נתוני העירייה, ב־2022 80% ממשקי הבית בעיר החזיקו לפחות מכונית אחת. 22% מהם מחזיקים שתי מכוניות ומעלה.
בעירייה מסבירים גם כי בעוד שקצב גידול האוכלוסייה בעיר עומד על כ־1.5% בשנה, קצב הגידול במספר התווים הוא 2.5% - כך שהתחרות על כל מקום חניה קשה יותר.
הצפי הוא כי המהלך להגבלת התווים יביא לגריעת כ־17 אלף תווים - מ־172 ל־155 אלף. ההשפעה המשמעותית ביותר צפויה במרכז העיר.
כמה כסף יכניס המהלך לקופת העיריה? זה תלוי במספר האנשים שיוותרו על התו השני. בהנחה ולא יחול שינוי, מדובר בכ־30 אלף איש שישלמו את האגרה עבור התו השני בסך 500 שקל - מה שיכניס לעירייה 15 מיליון שקל בשנה.
מה הטענות נגד המהלך?
גם אם הנתונים היבשים תומכים בצעדים שמקדמת העירייה, אף אחד לא שמח לשלם יותר עבור החניה, בטח כשאין אלטרנטיבות.
אי-אפשר גם להתעלם מהטיימינג, לאור העובדה שהמדינה מאפשרת לעירייה להמתין שנתיים עם המהלך. ב־1 בינואר יוטלו שורה של גזירות על כל תושבי המדינה, כולל העלאת המע"מ באחוז. לצד כל אלה, תושבי תל אביב ישלמו יותר גם על חניה - וגם האלטרנטיבה שהיא נסיעה באוטובוס הולכת להתייקר.
מעיריית ת"א־יפו מסרו לגלובס: "מאחר שהעירייה נערכה, וחוק העזר העירוני כבר אושר במועצה ועל ידי משרדי התחבורה והפנים, החל בינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר להסדרי החניה החדשים.
"מדיניות החניה תואמת את חזון התחבורה העירוני שמקדם פתרונות תחבורה חלופיים לרכב הפרטי. המדיניות מחייבת ניהול מושכל של היצע החניה בעיר כך שמי שזקוק לה, בדגש על תושבים ליד ביתם, יוכלו למצוא חניה ביתר קלות".
הכתבה עלתה באתר גלובס