עם כניסתו לתפקיד שר האוצר, ביטל בצלאל סמוטריץ' את אחת מתכניות הדגל של הממשלה היוצאת - המס על הכלים החד פעמיים. המס, שסומן בציבור ככזה הפוגע בחרדים, הוסיף כ-13 שקלים למחיר של כל קילוגרם כלים חד פעמיים מפלסטיק. כעת, מקבל השר גיבוי גם ממחקר חדש שערך בנק ישראל.
הבנק בדק את האפקטיביות של המס על כלים חד פעמיים דרך סיפורו של מוצר אחד - הכוס החד פעמית. לפי המס הפשוט, היה אמור קילו כוסות חד פעמיות להתייקר בכ-13 שקלים, רק שהצרכן בסופר, שילם בממוצע 22 שקלים נוספים עבור קילו כוסות - כמעט פי 2 מההתייקרות הצפויה. איך זה קרה? לדברי המחקר, בכל העולם רשתות מנצלות העלאות מס על מנת לייקר מוצרים, בתקווה שהצרכנים לא ישימו לב. רק שכאן, כך מתברר, המס עשה לרשתות 'חיים קלים'.
לפי המחקר, הבחירה לסמן את המס לפי משקל, מקשה על הצרכנים לזהות בכמה המוצר שבו הם נתקלים על המדף היה אמור להתייקר. למעשה, בבנק קובעים כי השוואת מחירים היא פשוט בלתי אפשרית במקרה זה. המס נקבע ביחס ליחידת משקל המנותקת לחלוטין מהאופן שבו המוצר נמכר לצרכן - לפי כמות היחידות. לפי בדיקת הבנק, משקל הכוסות לא מופיע על גבי האריזה או בפרטי המוצר המופיעים באתרי האינטרנט של הרשתות. המשמעות היא שלצרכן אין דרך מעשית לדעת מה המס שהוטל על המוצר הספציפי שהוא קונה - ולהבין בכמה באמת התייקר המוצר.
לפי ממצאי הבנק, העלייה החדה, המיידית והחריגה במחירי הכוסות החלה סביב יום כניסתו של המס לתוקף (1.11.21). כבר בימים אלה, המחיר לקילוגרם עלה בסדר גודל של יותר מ-20 שקלים, לעומת עלייה הכרחית של 13 שקלים בלבד. במחקר בדקו גם את השינויים במחיר לפי מגזר. החוקרים לא מצאו עדות מובהקת לכך שעלית המחיר בחנויות השיכות למגזר החרדי הייתה שונה מזו בחברה הכללית. ככל שיישוב גדול יותר, וככל שהשכר הממוצע בו גבוה יותר, כך העלייה במחיר הכוסות הייתה גדולה יותר.