החל מיום 1.1.23 יכנס לתוקף חוק שאוסר להתקשר בשיחות שיווק לצרכנים שהכניסו את מספר הטלפון שלהם, הנייד או הנייח, למאגר "אל תתקשר אלי". עוסק שירצה להתקשר אל הצרכן יצטרך לבדוק קודם לכן האם הצרכן נרשם למאגר, ורק אם המספר של הצרכן לא מופיע במאגר העוסק רשאי להתקשר אליו, ולנסות למכור לו את שרותיו.
המאגר מיועד לצרכנים המעוניינים לרשום מספרי טלפון נייד ונייח ישראלים, והינו שירות ללא עלות. יש להירשם למאגר פעם אחת בלבד, לאחר ההרשמה מספר הטלפון יישאר במאגר ללא הגבלת זמן, אך עם זאת ניתן להסיר את מספר הטלפון מהמאגר בכל שלב.
הנתונים במאגר מאובטחים והמאגר אינו דורש או אוסף כל מידע נוסף מהצרכן מלבד מספר הטלפון שנרשם למאגר. והכי חשוב- כל אדם יכול רשום כל מספר טלפון, מה שרלוונטי במיוחד לאזרחים ותיקים שסובלים מהתופעה, וכעת כל בן משפחה יוכל בקלות להכניסם למאגר.(למשל בן משפחה יכול לרשום את הוריו אך נדרש שהטלפון אותו רושמים למאגר יהיה נגיש למבצע הרישום).
כיצד נרשמים למאגר:
- אינטרנט – למאגר הוקם אתר אינטרנט ייעודי בכתובת: https://dnc.fta.gov.il, ניתן להיכנס אל המאגר גם מאתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
- טלפון – ניתן להירשם באמצעות מענה ממוחשב בטלפון שמספרו 1-800-071-171.
- טלפון – הוקם מוקד ייעודי אנושי לרישום ותמיכה לצרכנים שמספרו 1-800-071-170 (שעות פעילות: יום א' 14:00-17:00, ימים ב'-ה' 9:00-13:00).
- וואצאפ – לינק ישיר נמצא באתר המאגר.
אילו עוסקים מחוייבים לבדוק במאגר בטרם הם מבצעים שיחת שיווק
המאגר מיועד לעוסקים המבצעים שיווק טלפוני לצרכנים ישראלים, אך שימו לב: חובת המאגר לא תחול על עוסקים בתחום הביטוח, מוסד פיננסי, ובנקים. מי שמתקשר אליכם לצורך שיחת שיווק באמצעות הטלפון או בדרך אלקטרונית, חייב לברר האם מספר הטלפון שאליו מתבצעת השיחה רשום במאגר "אל תתקשרו אליי". לצורך הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תקים ותנהל מאגר שבו יירשמו מספרי טלפון של צרכנים שאינם מעוניינים שיבוצעו למספר הטלפון שלהם שיחות שיווק וכי עוסקים שמבצעים פנייה שיווקית לא יפנו לצרכנים שנרשמו במאגר. עסק שהפר את החוק עלול להיקנס בסכום של 46,080 שקלים.
"המטרה של מאגר "אל תתקשר אליי" היא בראש ובראשונה להגן על צרכנים מוחלשים שחברות טלמרקטינג רואות בהם טרף קל", מסרה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן. "בהתאם למגמה העולמית ועל רקע אלפי מקרים קשים שטיפלנו, בהם צרכנים מבוגרים, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות שנוצלו בצורה מחפירה".
" זו בשורה גדולה לציבור הצרכנים בכלל שעייף משיחות השיווק ולאוכלוסייה הפגיעה בפרט שסבלה מנוכלים שעקצו אותם במאות ואלפי שקלים", מסכימה ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"לית אסדרה ומנהל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. "השתמשנו במיטב אנשי המקצוע על מנת לאפשר לצרכנים בישראל הגנה משיחות שיווק בדגש על פשטות תהליך הרישום. חשוב לציין כי על עוסק שיפר את החוק יוטל עיצום כספי. ביחס לכל הפרה שתמצא".