מאז אירועי ה-7 באוקטובר נפגעו מאות בתים בישראל מטילים וכטב"מים ששוגרו על ידי חמאס, חיזבאללה, החות'ים ואיראן. רבים מבעלי אותם בתים פנו לקרן הפיצויים של מס רכוש בבקשה לקבל פיצוי על הפגיעה ברכושם. בשבת האחרונה, כטב"מ שחדר מלבנון פגע במעונו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה. מדובר באירוע תקדימי שעורר שאלות שונות באשר לזכאות ראש הממשלה לקבלת פיצוי מקרן הפיצויים והיחס בין מנגנוני הפיצוי לנכסיהם הפרטיים של אישי ציבור אל מול מנגנוני הפיצוי ביחס לנכסי שאר הציבור בישראל.
ההסדר הייחודי למתן פיצויים מהמדינה לבעלי נכסים בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מפעולות מלחמה, קבוע בחוק מס רכוש וקרן פיצויים. המציאות הביטחונית בישראל חייבה את המדינה להקים הסדר זה שתכליתו היא ביטוחית-סוציאלית, ונועדה לפיזורם של נזקי המלחמה באופן שלא יפלו על שכמו של נפגע ספציפי, אלא על אוצר המדינה. ואכן, לאורך אירועי לחימה, טרור (ובצורת) רבים, שימשה ומשמשת קרן הפיצויים בסיס לפיצויי על נזקים שכאלה.
המלחמה הקשה והמתמשכת הובילה לתשלומים בהיקפים אדירים מקופת קרן הפיצויים של למעלה מ-16.5 מיליארדי שקלים, שממומנת רובה ככולה ממיסי רכישת המקרקעין שמשלם הציבור בישראל.
הביטוח הכללי וה"אוטומטי" שמספקת הקרן לנזקי מלחמה מכסה ככלל כל נזק שנגרם כתוצאה מפעולות מלחמה לנדל"ן, בכל חלקי הארץ, ללא תקרה לגובה הפיצוי. בין אם נכס הנדל"ן שימש לצרכים פרטיים ולמגורים ובין אם לצרכים עסקיים. ואולם הפיצויים לגבי תכולת המבנה או הדירה (כדוגמת מוצרי חשמל, רהיטים וביגוד) מוגבלים בתקרה. הציבור שנוטה לחשוב כי כלל רכושו מכוסה מפני נזקי המלחמה, מגלה שלגבי תכולת ביתו המדינה הגבילה את הפיצוי לתקרה סטטוטורית בהתאם לסוג הנכס ועד לגובה של כ-85 אלף שקלים לזוג ותוספת של כ-8,000 שקל לכל ילד. למעשה, יוצא שאם למשפחה יש בית שמצופה כולו זהב ואבני חן ועליו נפל טיל בליסטי, היא תקבל פיצוי בגובה כל הנזק שספג המבנה, אך הפיצוי לתכולת הבית יוגבל בתקרות שנקבעו בחוק.
הציבור שנוטה לחשוב כי כלל רכושו מכוסה מפני נזקי המלחמה, מגלה שלגבי תכולת ביתו המדינה הגבילה את הפיצוי עד לגובה של כ-85 אלף שקלים לזוג
היות שחברות הביטוח הישראליות ככלל מחריגות נזקי מלחמה מהפוליסה שהן מוכרות, מאפשרת רשות המסים לציבור לבטח את חפציו הביתיים גם מעבר לתקרה שנקבעה בחוק באמצעות תשלום פרמיה שנתית בגובה של 0.3% מהסכום המבוטח וזאת עד לסכום של כ-990 אלף שקל שווי נוסף על התקרה. עם זאת, ישנם נכסים ביתיים שמוחרגים מהחוק באופן קטגורי בהם כסף, יצירות אמנות, תכשיטים ועתיקות.
השיקום נעשה ממילא מהקופה הציבורית
חוק מס רכוש וקרן הפיצויים מושתת על מודל של שיקום הנזק; החזרת הנכס לקדמותו טרם נזקי המלחמה, וזאת להבדיל משיקומו של הנכס בהתאם לשוויו הנוכחי ובוודאי שלא ניתן פיצוי בגין השבחתם של הנכסים או החפצים הביתיים. לאור העובדה שקופת המדינה אינה בלתי מוגבלת, נקבעו כללים והתניות שנועדו לגדר את גבולות הפיצוי ורשות המסים עומדת על גבולות אלו ביתר שאת בימי המלחמה.
כמו כן, הזכאי לפיצוי בגין הנזק הוא בעל הנכס או מי שנושא בהוצאות שיקום הנזק. במקרה של מעונו הפרטי של ראש הממשלה, ככל שמי שנושא דה-פקטו בהוצאות שיקומו הוא משרד ראש הממשלה, אזי שהפיצוי אמור להשתלם אליו ולא לבעל הנכס.
במקרה של מעונו הפרטי של ראש הממשלה, ככל שמי שנושא בהוצאות שיקומו הוא משרד ראש הממשלה, אז הפיצוי אמור להשתלם אליו ולא לבעל הנכס
חשוב להדגיש שהחוק אינו מחריג נכסי ציבור מהגדרת המונח "נכס". ולכן גם אם היה נפגע מבנה ציבור כגון מעונו הרשמי של ראש-הממשלה, בית הנשיא, משרד ממשלתי, בית ספר וכיו"ב – הנזק להם אמור להיות מכוסה על ידי קרן הפיצויים. עם זאת, ככל ששיקומם נעשה ממילא מהקופה הציבורית, המשמעות המעשית של הגשת תביעה לקרן הפיצויים נראית זניחה.
במקרים שבהם הנכסים מבוטחים על ידי חברת ביטוח שמסכימה לשאת בתשלומי הנזקים, בין אם נזקי מבנה ובין אם נזקים לרכוש אחר, נשמרת לחברה המבטחת זכות התחלוף כלפי מנהל מס רכוש. כלומר, במקרה שבו חברת ביטוח פרטית תשלם בגין כל הנזקים שנגרמו למעון ראש הממשלה, או חלקם, תהא חברת הביטוח זכאית לחזור למדינה ולתבוע ממנה את הפיצוי ששילמה.
הודעה על נזק מלחמה יש להגיש בתוך שבועיים ממועד קרות הנזק, ואת התביעה לפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד קרות הנזק. על רשות המסים לתת החלטתה בעניין התביעה בתוך שישה חודשים ממועד הגשת התביעה, אלא אם המציא הניזוק תעודה מאת שר הביטחון המקצרת את טווחי הזמנים למתן החלטה ל-45 יום.
חוק מס רכוש וקרן פיצויים, אינו מבחין בין אישי ציבור שנכסיהם סופגים נזקי מלחמה ובין שאר הציבור בישראל. על כן, יש להקפיד ששיקול הדעת של פקידי מס רכוש והקריטריונים שקבע המחוקק למתן הפיצוי ויישומם על ידי רשות המסים, יישמרו באלה כמו גם באלה.
ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה מהווה פגיעה חמורה בסמל שלטון שצריך ללא כל ספק לקבל ביטוי מבחינה ביטחונית ומדינית. עם זאת, לאור תכליתו הסוציאלית ולשונו של החוק, ראוי שהטיפול של קרן הפיצויים במקרה זה כמו גם הפעלת שיקול הדעת המנהלי, ייעשו בצורה שוויונית והוגנת כשם שנעשה בנזקי מלחמה כלפי הציבור בכללותו.
הכותבים הם עו"ד (רו"ח) אלדר בן-רובי, מוביל תחום המס במשרד עו"ד מיתר, ועו"ד שני בוכניק- סלומון מרכזת תחום המסים העקיפים במשרד עו"ד מיתר