הישג לשרת התחבורה מירי רגב: משרד האוצר נעתר להוסיף תקציב לרפורמת התעריפים שרגב ביקשה לקדם, כדי למתן את ההתייקרות בתחבורה הציבורית. אלא שמשרד התחבורה לא קיבל את כל התקציב הנדרש על מנת למנוע את ההתייקרות ולכן בחלק מהיישובים המחיר ירד ובחלק הוא יישאר כפי שהיה. כך לדוגמה תעריפי הנסיעה בתל אביב יישארו ללא שינוי אך בבני ברק הם יוזלו.
לפי הודעה משותפת של שרת התחבורה ושר האוצר "מתוך רצון למנוע את עליית התעריפים לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית ב-12%, גובשה בין משרד התחבורה ומשרד האוצר תוכנית כוללת לביטול ההתייקרות באוטובוסים וברכבות ולעידוד המעבר לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית".
למעשה מדובר בהקדמת כניסתה לתוקף של רפורמת התעריפים של רגב עם שינויים. עלות הרפורמה עמדה בעת הצגתה על ידי רגב, וללא תיאום עם האוצר, על 740 מיליון שקל ובסיכום התקציבי צומצמה ל-360 מיליון.
כדי למתן את ההתייקרות בתעריפי התחבורה במשרד האוצר הציעו לרגב בעבר לוותר על הרפורמה ולסבסד באמצעות תקציב זה את עליית המחירים. רגב סירבה והתעקשה גם לסבסד את עליית המחירים וגם להחיל את הרפורמה.
בחטף וללא ידע מקצועי
בסופו של דבר, היא השיגה רפורמה מצומצמת, אבל האוצר נעתר והוסיף 100 מיליון שקל לתקציב כדי למתן את התייקרות תעריפי התחבורה הציבורית. מדובר בהישג לרגב שכן העמדה המקצועית באוצר היא לא לסבסד את העלייה במחירי התחבורה הציבורית ולא לממן רפורמה שהוצגה בחטף ושלא מבוססת על נתונים, ידע מצטבר, או מחקר שבוצע במשרד התחבורה - כשרק לפני כשנה נכנסה לתוקף הרפורמה הקודמת.
הרפורמה שקידמה רגב מספקת מענה גם להתחייבויות של הליכוד בהסכמים הקואליציוניים: כעת צעירים מגיל 18-26, וכך גם אברכים, יזכו להנחות שזכאים להם סטודנטים.
בנוסף, הוחלט לתת שנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים. זאת על מנת לעודד חיילים להמשיך ולנסוע בתחבורה הציבורית כמה שיותר.
אולם גם רגב ויתרה במשא ומתן מול האוצר ולא קיבלה הנחות גם על נסיעות בודדות - וכך למעשה נסגר הפער התקציבי המשמעותי שמאפשר גם את הרפורמה בתוספת 100 מיליון השקל.
הרפורמה בתעריפים שעברה בממשלה הקודמת ושנגדה רגב יצאה, נולדה בדרג המקצועי של משרדי האוצר והתחבורה ונועדה להשוות את התעריפים שכן בכל עיר בישראל היו תעריפים שונים.
הרכבת הקלה עוד לא נוסעת אבל המחיר כבר עולה
אחד מהמקורות לסבסוד ההתייקרות בתחבורה הציבורית והחלת הרפורמה בתעריפים של מירי רגב יגיע מהתייקרות שתחול בעוד כשנה בתעריפים ברכבות הקלות בירושלים וזו שעתידה להיפתח בחודש הבא בתל אביב.
כך נסיעה ברכבת הקלה תעלה שמונה שקלים במקום חמישה שקלים וחצי שעולה נסיעה היום בירושלים - התעריף של הקו האדום בגוש דן כאשר הוא יפתח. נסיעה מקצה הקו בפתח תקווה לקצה השני בבת ים תעלה אף יותר - שכן הנסיעה מתייקרת בהתאם למרחק, אך התעריף עדיין לא נקבע.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס