היום (חמישי), נכנס לתוקף החוק המחייב התקנת לוחית זיהוי אישית לקורקינטים ואופניים חשמליים, אבל התקנות החדשות לא ייאכפו עד ספטמבר. לבקשת שרת התחבורה מירי רגב, משרד התחבורה הודיע על ארכה להתקנת הלוחית עד תחילת ספטמבר, זאת לאור מספרם הזעום של מי שרשמו את הכלים שלהם באתר המשרד.
אבל לפי דברי נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, בדיון השבוע בוועדת הכלכלה, זאת לא הסיבה היחידה לדחייה. "היו דיונים בעניין מדרג הענישה, ולא כל אנשי המקצוע היו בדעה אחת", היא אמרה והדגישה שיישום התקנות לא נדחה, אלא רק האפשרות לתת קנסות על מי שלא מציית להן. " המשטרה יכולה לאכוף את התקנות החל מה-1 באוגוסט באמצעות כתבי אישום והזמנות לדין. האכיפה באמצעות דוחות תחל ב-1 בספטמבר", הסבירה ראובני.
כך או כך, בקרוב מאוד כלים חשמליים נעדרי לוחית רישוי לבנות (בניגוד לצהובות שמיועדות לכלי רכב), יוכלו לקבל קנס. בשנה הראשונה לתקנות, גובה הקנס יעמוד על 100 שקל, ואחריה יוטל קנס של 750 שקל על בעלי כלי ממונע שנוסע ללא לוחית זיהוי.
אבל הבעיה העיקרית בתקנות החדשות, מעבר לזה שהציבור לא ממהר למלא אחריהן, היא עמוקה הרבה יותר, ונוגעת לחוסר האפשרות לאכוף את נושא הדוחות, גם אחרי ה-1 בספטמבר. נכון לעכשיו, היחידים שרשאים לתת קנסות הם שוטרים, בעוד שפקחי הרשויות המקומיות, אלה שבפועל אוכפים את חוקי התנועה בערים וביישובים, לא מורשים לתת דוחות על היעדר לוחית רישוי. על מנת שזה יקרה, נדרש צו נוסף המרחיב את סמכויות הפקחים, בדיוק בדומה לזה שמאפשר להם לאכוף חבישת קסדות ונסיעה על מדרכה.
איך נרשמים, איפה מתקינים: כל מה שצריך לדעת על התקנות החדשות
"זה ממש קריטי שהפקחים יוסמכו לאכיפה בנושא לוחיות הזיהוי. כרגע, רק המשטרה יכולה לאכוף, אבל בסופו של דבר, המשטרה מוגבלת, וניצבת מול המון אתגרים", אומר רן ברודר, מנכ"ל חברת הקורקינטים השיתופיים בירד. "העיריות רוצות ומבקשות את הסמכת הפקחים שלהן לאכיפה".
עיקר הנסיעות בכלים השיתופיים, וגם באלה הפרטיים, מתבצעות כמובן בתוך הערים. שם גם מתבצעות עיקר העבירות. "עיריית תל אביב מאוד קידמה את הרגולציה הזאת של לוחיות רישוי, ומאוד רוצה לאפשר לפקחים שלה לאכוף אותה, אבל כרגע היא לא יכולה", ממשיך ברודר. "אני מקווה שצו הרחבת הסמכויות לפקחים ייצא כמה שיותר מהר".
סגנית ראש עיריית תל אביב, ומי שמחזיקה את התחבורה, מיטל להבי, מבהירה שהעירייה ביקשה כבר לפני שנים יותר סמכויות אכיפה לפקחיה בנושא הקורקינטים והאופניים החשמליים. "קיבלנו סמכויות בנושא קסדה ונסיעה על מדרכה, ואנחנו מקווים מאוד שנקבל גם את האחריות המתבקשת לאכיפה של פקחי העירייה על התקנת לוחיות הזיהוי המחייבת את בעלי הכלים החשמליים. אין אלא לקוות שעד האחד בספטמבר הנושא יוסדר".
מה עושים עם זה שהרוב המכריע של בעלי הכלים החשמליים בכלל לא התקינו לוחית רישוי?
"יש להצר על כך שמתוך כחצי מיליון בעלי כלים זעירים חשמליים, רק כ-50 אלף נרשמו עד כה באתר משרד התחבורה. אנחנו שואפים לאכוף גם מהירות נסיעה ומעבר באור אדום, יש לנו כלים אלקטרוניים משוכללים שמזהים גם כלים עם מנוע משודרג שמאפשר נסיעה במהירות גבוהה ומסוכנת, מעבר ל-25 קמ"ש המותרים בחוק. אנחנו מעוניינים למנוע רכיבה בריונית, ומקווים שסמכויות האכיפה העירוניות בתחום זה יורחבו".
חברות ההשכרה מחליפות את כל הלוחיות
חברות הקורקינטים השיתופיים הן הראשונות לעמוד בחוק לוחית הזיהוי. הן מבינות שכל סטייה ממנו, עלולה לפגוע בעסק. לדברי ברודר, כל אחת משלוש החברות המובילות בתל אביב וסביבתה, מפעילות כעשרת אלפים כלים שיתופיים. בכלים של בירד, הוא מציין, כבר מותקנות לוחיות רישוי עוד לפני התקנות, אבל החברה נדרשת להחליף את כל הלוחיות בכלים בהתאם לתקנות החדשות.
להערכתו, כל אחת מהחברות תשקיע מאות אלפי שקלים בהחלפת הלוחיות, והעבודה רק החלה: "הכל קרה בדקה התשעים. באחד באוגוסט החוק נכנס לתוקף, אבל לנו אושרה הלוחית הלבנה רק לפני פחות משבוע. יש עוד כמה נושאים אחרונים שעומדים פתוחים, שאנחנו בטוחים שנצליח לפתור יחד עם משרד התחבורה בזמן הקרוב. לכן אנחנו נתכנס בזמן הקרוב לעמידה בתקנות, אבל לא ברור מה עם הרוכבים הפרטיים, לכן הקטע של הפקחים הוא קריטי".
גם בחברת השכרת הקורקינטים ליים עובדים על החלפת הלוחיות, לאלו שאושרו בידי משרד התחבורה רק בימים האחרונים. גם להם ברור שבניגוד לרוכבים הפרטיים, להם אין ברירה אלא לעמוד בתקנות בדיוק לפי כוונת המחוקק. "על הקורקינטים של ליים הותקנו לוחיות רישוי לפני שלוש שנים, ולכן אנו מברכים על כך שגם כלים פרטיים יידרשו לעשות זאת", מהחברה נמסר. הם גם הבהירו שהחברה מחויבת לתקני הבטיחות הגבוהים ביותר, ומעוניינת "לקדם אותם באופן אקטיבי לטובת הרוכבים שלנו וכל משתמשי הדרך. אנחנו מאמינים בהמשך שיתוף הפעולה עם העיריות, ששמות לנגד עיניהן את אותם ערכים".
האם ההשקעה הגדולה בהחלפת הלוחיות תייקר את מחירי השכרת הקורקינטים החשמליים? מהחברות נמסר שלא תהיה התייקרות. כנראה שהתחרות הגדולה בין החברות עושה את שלה. המחירים העדכניים הם שישה שקלים עם ביטול הנעילה ולקיחת הכלי, ועוד שקל לכל דקת נסיעה.
תקנות בלי שיניים?
אז מתי יקבלו הפקחים את סמכות האכיפה על לוחיות הזיהוי, בהתחשב בעובדה שבעוד כחודש יהיו בערים מאות אלפי כלים שיכולים בפועל לקבל קנס? מתברר שעל פי ההליך החקיקתי, אי אפשר היה לתקן את הצו להרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים גם ללוחיות זיהוי, לפני אישור החוק והקנסות שאושרו רק בתחילת השבוע. אז מתי כן? פנינו למשרדי הפנים, התחבורה והביטחון הלאומי, שהנושא תחת סמכותם.
"החוק המדובר הוא של משרד התחבורה, ומשכך יש לפנות אליהם בנושא", אמרו לנו במשרד הפנים. "ככלל, הרחבת חוק ארצי לרשויות המקומיות הוא במסגרת חוקי עזר אשר הינם בסמכות ובאחריות הרשות המקומית".
ממשרד התחבורה נמסר כי "משטרת ישראל מוסמכת לאכוף את התקנות בגין חובת הצגת לוחית זיהוי לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים החל מיום חמישי הקרוב (1 באוגוסט). יצוין כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים קידם את צו עבירות קנס, שהובא היום לאישור ועדת הכלכלה, במטרה לאפשר אכיפה גם בדרך של הטלת קנס. בהמשך לכך, אמור המשרד לביטחון לאומי לקדם גם את הסמכתם של פקחים עירוניים לבצע את האכיפה. לכן, הנושא באחריות המשרד לביטחון לאומי ועל כן יש לפנות אליהם בנושא".
אז פנינו למשרד לביטחון לאומי, והם אכן מקדמים את הרחבת סמכויות האכיפה. מתי? לא ברור. "בימים אלו המשרד לביטחון לאומי מקדם מול הגורמים המקצועיים הרלוונטיים תיקון צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (שינוי התוספות הראשונה והשנייה לחוק), התשפ"ד -2024, לשם הענקת סמכויות לפקחים עירוניים לאכוף את חובת הנהיגה ברכב לתחבורה קלה עם לוחית זיהוי, בהתאם לשינויים המחייבים", אומרים במשרד, אבל לא מתחייבים על תאריך יעד שבו יתוקן הצו. התיקון דורש גם את אישור הכנסת, שיצאה השבוע לפגרה של 90 יום.
בינתיים, הדיון הזה הולך והופך קריטי. רק עשרה אחוז בלבד מבעלי הכלים החשמליים נרשמו באתר משרד התחבורה. אפילו אם במהלך אוגוסט יירשם אחוז דומה, זה עדיין הרבה כלים לא רשומים שיכולים פוטנציאלית לקבל דוחות. בנוסף, גם אין לדעת אם מי שנרשם התקין את הלוחית בפועל. "גם אם אדם נרשם באתר משרד התחבורה, זה עדיין לא אומר שהוא בהכרח הלך לחנות, הטביע לוחית, התקין ושילם. מה שקורה במאגר הרישום זה לא מה שקורה בפועל ברחוב", אומר ברודר. "אני מאוד מקווה שבמשרד התחבורה יידעו גם כמה כלים נוסעים ברחוב עם לוחית זיהוי בפועל".