יומיים לאחר השבת השחורה של ה-7 באוקטובר הנחה פיקוד העורף את תושבי ישראל להיערך לשהייה של 72 שעות בממ"ד או במקלט תוך שהוא מייצר התנפלות על המדפים מצפון ועד דרום ומביא את הישראלים להצטייד בבקבוקי מים ושימורים. אחרי שלא מעט סופרים ומכולות התרוקנו, הוציאו בפיקוד העורף הודעה ש"אין שינוי בהנחיות, מדובר בחידוד מודעות לציבור".
חצי שנה חלפה מאז ובימים הקרובים יעלה פיקוד העורף קמפיין שנועד להכין את תושבי ישראל להסלמה במלחמה בחזית הצפונית. אין לזלזל כמובן בהתראות של מי שאמון על ביטחון העורף, וגם בפיקוד העורף בוודאי הפיקו לקחים מאז ויהיה מעניין לראות כיצד הציבור יגיב כעת.
בינתיים, תגובת שרשרת של הקמפיין המתקרב עשויה לייצר לחץ על משיכת מזומנים. נזכיר כי כבר אז, בימים הראשונים של המלחמה, הציעו בפיקוד העורף לציבור להצטייד במזומן אך ההמלצה עברה מתחת לרדאר והציבור התמקד בבקבוקי המים. כעת חוזרים על ההמלצה להצטייד במזומן אך עושים זאת באתר פיקוד העורף בלבד, בעוד שבקמפיין עצמו כלל לא מוזכרת המילה "מזומן". בפיקוד העורף עדכנו את בנק ישראל על האזכור באתר, וזה שלח מכתב לכל הבנקים בו הוא מיידע אותם על הקמפיין הצפוי (ועל כך שהמילה "מזומן" לא תוזכר בו), אך עליהם להיערך בהתאם.
באותו מייל שנשלח לבנקים לא צוין כיצד על הבנקים להיערך, אך לא מדובר בהיערכות שונה מאשר זו שהייתה במערכת הבנקאית לפני שבוע או לפני חודש.
מבנק ישראל נמסר: "פיקוד העורף צפוי לעלות בימים הקרובים עם קמפיין הסברה לציבור כחלק מהיערכות לתרחישים שונים. בהמשך לאמור עדכן הפיקוח על הבנקים את הגורמים הרלוונטיים בבנקים אודות העלאת הקמפיין, על מנת שיערכו בהתאם. מדובר על תהליך עדכון שוטף ותו לא.
בנק ישראל והמערכת הבנקאית, נערכים בשגרה לתרחישים השונים. ברור כי ההערכות בחודשים האחרונים כוללת גם הצטיידות במלאי מזומן מספק שייתן מענה לכל רמת ביקוש נראית לעין".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס