מחקר חדש מאתגר את התפיסה המקובלת לגבי הקשר בין כסף לאושר ומציע תובנות מפתיעות על הדינמיקה המורכבת הזו. ד"ר מתיו קילינגסוורת', עמית בכיר ב-Wharton People Analytics, מצא כי ככל שאנשים מרוויחים יותר, כך הם זקוקים ליותר כסף כדי לחוות את אותה תחושת אושר.

המחקר, שכלל סקר אקראי בקרב 33,391 מבוגרים אמריקאים, בחן את הקשר בין רמת ההכנסה לתחושת האושר. בניגוד לדעה הרווחת שקובעת כי קיים "סף אושר" - נקודה שבה הכנסה נוספת כבר לא משפיעה משמעותית על רמת האושר - קילינגסוורת' מצא כי הקשר בין כסף לאושר הוא אקספוננציאלי.

"אם נחשוב על החברה כסולם הכנסות, כשהשלב העליון מייצג את בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר והשלב התחתון את בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר, אנחנו רואים שכל עלייה בשלב מביאה איתה אותה תוספת אושר", מסביר קילינגסוורת' בראיון ל-Business Insider. "זאת מכיוון שהפערים בדולרים גדלים ככל שעולים בסולם".

המשמעות היא שהעלייה באושר כתוצאה ממעבר מהכנסה של 10,000 דולר ל-20 אלף דולר זהה לעלייה באושר במעבר מ-20 אלף ל-40 אלף דולר, וכן הלאה. תופעה זו נמשכת גם ברמות הכנסה גבוהות יותר, עד כמה שהמחקר הצליח לבדוק (עד הכנסה שנתית של כ-500 אלף דולר).

קילינגסוורת' טוען שממצאים אלה עשויים להסביר, לפחות חלקית, את תופעת אי השוויון בהכנסות שהולכת ומתרחבת בעשורים האחרונים. "ככל שאתה מרוויח יותר, כך אתה זקוק ליותר כסף כדי לעלות בסולם האושר", הוא מסביר. "זה לא בהכרח עניין של חמדנות. זו פשוט אותה תוצאה שקיבלת תמיד, רק שעכשיו נדרש קצת יותר כסף כדי להשיג אותה".

המחקר מעלה שאלות מורכבות לגבי מדיניות כלכלית וחברתית. מצד אחד, יש היגיון בכך שאנשים ירצו להרוויח יותר ויותר, שכן זה מביא להם אושר רב יותר. מצד שני, קילינגסוורת' מציין כי אותם 5 מיליארד דולר נוספים שמיליארדר עשוי לרצות כדי לשפר את אושרו, יכולים "להרחיק לכת הרבה יותר" בהעלאת רמת הרווחה של אנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר.

ממצאי המחקר עשויים להשפיע גם על מדיניות תגמול בחברות. בעוד שחברות נוטות להעניק בונוסים גדולים למרוויחים הגבוהים ביותר, קילינגסוורת' מציע לחשוב מחדש על חלוקת המשאבים: "אם אתם גוגל ואתם מחלקים בונוסים, האם כדאי להשקיע דולר נוסף בבונוס למישהו שמרוויח 5 מיליון דולר או להשקיע את אותו הדולר במישהו שמרוויח 50 אלף דולר? אם חושבים רק על ההשפעה הגדולה ביותר על חייהם, ההשפעה על בעל השכר הנמוך תהיה גדולה הרבה יותר".