נראה שחלק מהתאגידים האמריקאים עדיין מתמודדים עם השלכות מגפת הקורונה, בעיקר עם ניהול העובדים וחזרתם לעבודה. אמזון, לדוגמה, כבר מזמן מנהלת מדיניות שנקראת RTO, חזרה למשרד, והיא איפשרה לעובדים שלה חזרה הדרגתית וגמישות מירבית. אלא שלאחרונה, מתברר שלא מעט עובדים ניצלו לרעה את המדיניות היחסית מתחשבת, והרבה מהם בילו פחות ופחות במשרד. כעת החליטו בחברה להדק את הנהלים ולעקוב אחר שעות העבודה מהמשרדים במטרה להתמודד עם עובדים שמנסים לעקוף את מדיניות החזרה למשרד, כך מדווח ביזנס אינסיידר.

מספר צוותים באמזון, כולל יחידות הריטייל והמחשוב בענן, קיבלו בחודשים האחרונים הודעות בדבר שעות העבודה במשרד. הם התבשרו כי נדרשות מינימום של שעתיים לכל ביקור כדי שהנוכחות תיחשב כנוכחות במשרד, כך חושפים צילומי מסך של הודעות פנימיות בסלאק של החברה. חלק מהצוותים התבקשו להישאר לפחות שש שעות בכל ביקור. בשנה שעברה אמזון החלה לדרוש מעובדיה לפחות שלושה ימים בשבוע של נוכחות במשרד, אך לא קבעה חובת מינימום שעות לכל ביקור.

המטרה העיקרית של אמזון היא להגביר את הפיקוח על העובדים, בדגש על תופעת ה-coffee badging, מצב שמתייחס לעובדים שמסמנים כניסה למשרד, לוקחים קפה ועוזבים אותו זמן קצר אחר כך. במילים אחרות – רק מעבירים כרטיס.

המהלך הוא הנקודה האחרונה במאבק המתמשך של אמזון להחזיר את העובדים למשרד. מאז שהכריזה על תוכניות החזרה למשרד בתחילת השנה שעברה, היא נתקלה בהתנגדות עזה מצד העובדים – 30 אלף מהם חתמו על עצומה פנימית שמתנגדת למדיניות. אמזון המשיכה במאמציה להחזיר את העובדים למשרד: היא הכריחה חלק מהעובדים לעבור לגור קרוב יותר לצוותים שלהם וחסמה קידום של עובדים שלא עמדו בדרישות. מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, אף הזהיר עובדים שלא עומדים בדרישות שהם ייאלצו לעזוב את החברה.

"לפני יותר משנה ביקשנו מהעובדים להתחיל להגיע למשרד שלושה או יותר ימים בשבוע, כי אנחנו מאמינים שזה יביא לתוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך ללקוחות ולביזנס", אמרה מרגרט קלהאן, דוברת אמזון, במייל לביזנס אינסיידר. "וזה אכן קרה. הרוב המוחלט של העובדים נמצאים במשרד בתדירות גבוהה יותר, יש יותר אנרגיה, חיבור ושיתוף פעולה, ואנחנו שומעים את זה מהעובדים ומהעסקים שסביב המשרדים שלנו". אלא שיש עדיין עובדים שלא יישרו קו עם המדיניות הזו. "עכשיו, כשעברה יותר משנה מאז שהחלנו את הנוהל, אנחנו מתחילים לדבר ישירות עם עובדים שלא שהו באופן קבוע במשרד פרקי זמן משמעותיים, כדי להבטיח שהם מבינים את החשיבות של לבלות זמן איכות עם הקולגות שלהם", ממשיכה קלהאן.

אנדי ג'סי (צילום: DFree, שאטרסטוק)
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי. הזהיר עובדים שלא עומדים בדרישות שהם ייאלצו לעזוב את החברה | צילום: DFree, שאטרסטוק

מתנהגים כמו תלמידי תיכון

הרבה מעובדי אמזון הביעו תסכול מהמדיניות החדשה, כך עולה מהודעות הסלאק שהודלפו. הם התלוננו שמדובר במדיניות מחמירה בצורה בלתי סבירה. אדם אחד שאל אם לסמן כניסה כדי לאכול ארוחת צהריים במשך שעתיים ייחשב כיום עבודה. אחרים תהו כיצד בדיוק ניתן לעקוב אחרי השעות, ואם זה בכלל חוקי. עובד נוסף אמר שהמניעים של אמזון למהלך הזה לא ברורים, מכיוון שהחברה מעולם לא הכריזה עליו רשמית ולא הסבירה למה היא עושה זאת. "הכל פשוט לא שקוף, זה משגע", התלונן אחד העובדים בסלאק.

אחרים היו ציניים יותר, והבהירו שאם יש עובדים שלא רוצים לבלות שעות במשרד, הם ימצאו דרך לעקוף את הכלל הזה. חלקם הזהירו אחרים, וסיפרו שאמזון פיטרה אנשים שלא עמדו במדיניות העבודה מהמשרד. עובד אחד כתב שאנשים יתנהגו כמו תלמידי תיכון "אם תתייחסו אליהם כמו תלמידי תיכון." "זוכרים כשהיינו נמדדים לפי מדדים שבאמת חשובים?", כתב עובד אחר בסלאק.

לא רק אמזון מתמודדת עם תופעת תיוג הקפה. בסקר שנערך בשנה שעברה על ידי חברת Owl Labs, 58% מהמשיבים שהם עובדים היברידיים הודו שהם עושים סיבוב במשרד רק כדי להחתים כרטיס. כעת החליטו עוד חברות לרענן את הנהלים. סקר שנערך ביולי על ידי מצא שמנהלים הולכים ומקשיחים את אכיפת מדיניות החזרה למשרד. בפברואר 2024, 23% מהמשיבים אמרו שעובדים שלא התיישרו עם המדיניות עמדו בפני פיטורים, לעומת 11% ב-2022.

נראה שלפחות עובד אחד של אמזון כבר מצא דרך לעקוף את מדיניות הנוכחות החדשה. הוא כתב בסלאק שהצליח לסמן כניסה דרך אחד החדרים האחוריים הממוקמים בסניף Whole Foods המקומי, חברת הבת של אמזון. הדלת אמנם לא נפתחה, התוודה העובד, אבל אבל סימון הכניסה נרשם כנוכחות בדוח הפנימי של אמזון. "יכול להיות שאני אסמן כניסה לדלת הזו שלושה ימים בשבוע ואחסוך לעצמי את הצורך לנסוע למשרד?", הוא כתב.