מחירי ביטוח הרכב (מקיף וחובה) עלו בממוצע בכ-1,200 שקל בהשוואה לשנה שעברה, על פי מדד wobi. כעת מתברר שחברות הביטוח לא הסתפקו באפיק הזה לגריפת רווחים.
ביקורת מקיפה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מצאה כי 13 חברות ביטוח (בכל השוק יש 15) מכרו במהלך השנים 2015-2019 כ-39 אלף פוליסות כפולות של ביטוח חובה בתוך אותה חברה, ללא הצדקה. הממונה על הרשות (בפועל), עמית גל, הורה היום (א') ל-13 חברות הביטוח להשיב למבוטחים בביטוח רכב חובה, ששילמו ביתר, כספים בסך של יותר מ-20 מיליון שקלים.
הביקורת מצאה החברות גבו פרמיה משני מבוטחים שונים בגין אותו כלי רכב עבור אותה תקופת ביטוח, על אף שהן לא נשאו בסיכון כפול בתקופה החופפת בין שתי הפוליסות. ברשות מסבירים, כי במקרה של אירוע ביטוחי (תאונה, גניבה) המבוטח היה מקבל פיצוי יחיד, רק בגובה הנזק שנגרם, ללא קשר למספר הפוליסות בהן היה מבוטח הרכב.
כתבות נוספות בכסף >>
- עליית מחירי הממתקים לקראת פורים: איפה הכי משתלם לקנות משלוח מנות?
- הצד הכלכלי של הרמדאן – למה מדובר בהזדמנות שישראל מפספסת?
כיצד בוצעה הביקורת?
במסגרת הביקורת, קיבלה רשות שוק ההון לידיה את נתוני פוליסות ביטוח רכב חובה שהופקו על ידי חברות הביטוח במהלך התקופה המבוקרת, ובדקה בכל אחת מהשנים מקרים בהם הופקה יותר מפוליסות ביטוח רכב חובה אחת לאותו מספר רישוי באותה חברת ביטוח.
כל חברה קיבלה דוח מפורט לגבי הפוליסות הכפולות שנמכרו אצלה. מעבר לממצאים שהתגלו בביקורת, חברות הביטוח נדרשו לערוך גם בדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל נוספים שלא נמצאו בביקורת ומקרים בגין תקופות נוספות (לאחר 2019), ולפעול להשבת הכספים שנגבו ביתר, על ידי פנייה לכל אחד מהמבוטחים הזכאים להשבת הכסף.
לפי הערכת הרשות, חברות הביטוח צפויות להשיב לציבור המבוטחים סך של יותר מ-20 מיליון שקלים. בעקבות הביקורת, הרשות גם הורתה לחברות הביטוח להקים מנגנוני בקרה וגילוי שוטפים כדי לוודא שמקרים של כפל ביטוח לא יישנו.
איך יקבלו מבוטחים את ההחזר הכספי?
מרשות שוק ההון נמסר, כי קיים מתווה השבה וכי חברות הביטוח חייבות לדווח לרשות בתוך 30 יום על השבת הכספים. החברות אמורות לבדוק על שם מי רשום מספר הרישיון בכל פוליסה כפולה, ולהשיב את הכסף למי שהרכב לא היה אז בבעלותו.
"החברות צריכות לפנות בכל דרך למבוטחים - מייל, סמס, מכתב לכתובת הרשומה, במערכות החברה ואצל סוכני הביטוח," נמסר מהרשות.