ברקע העלאת המחירים האחרונה של חברות מזון כמו דיפלומט ושטראוס, לקראת הפסח ישראלים רבים כבר סוקרים את רשתות השיווק בחיפוש אחר מבצעים שייטיבו עם כיסם. אלא שבדיקה חדשה מגלה שגם אם ננסה לחסוך בדרך זו כסף – נראה שעדיין נשלם מחיר יקר.
בדיקה שנערכה בשבוע האחרון בידי לובי 99, מצאה כי לסופרמרקטים בישראל יש מנהג מגונה של הצגת מבצעים "מדומים": פרסום מבצע על מוצרים שמחיר המחירון שלהם עלה, אך מחירם עדיין יקר יותר מהמחיר טרם המבצע. על פי הארגון החברתי, נראה שהתופעה חוזרת על עצמה בעיקר בקרב מוצרים כמו פריכיות, נוזל לניקוי כלים, רטבים וממרחים – בדגש על ריבות.
כתבות נוספות בכסף >>
- אחרי הברחת הכספים לחו"ל: אבי בעלה של בר רפאלי יידרש לשלם 850 אלף שקל
- עם נוף לכותל מכל חדר: דירת 4 חדרים בירושלים מוצעת ב-99,000,000 שקלים
- רשות המסים "נזכרה לעדכן" שניתן לרכוש ממנה ביטוח לחפצים שניזוקו מהמלחמה
בדרך לרשימה השחורה? לא בטוח
רק בחודש פברואר האחרון שר הכלכלה, ניר ברקת, הקצה לחברות המזון פרק זמן מוגבל של 72 שעות לביטול העלאות המחירים שהובילו מאז 7 באוקטובר. בעודו מאיים על חקיקת הרתעה נגד אותן החברות, נמסר כי מי שלא יבטלו את העלאות המחירים – יסתכנו לדבריו ב"ביוש רגולטורי" והכנסתן ל"רשימה שחורה".
אלא שפסח הוא אחד מזמני השיא לקניות של צרכנים בישראל, וכך גובר גם הרצון של חברות המזון להרוויח כמה שיותר כסף מהקפיצה בביקוש. לכן, לובי 99 בדק מבצעים ב-15 סניפים במספר רשתות שונות, והצליב את הנתונים עם עליות המחירים בשנה האחרונה. הארגון בחן קטגוריות פופולריות לקנייה בפסח כמו מוצרים כשל"פ, סלטים מוכנים, רטבים, שימורים, פריכיות, ממרחים, חומרי ניקוי, רסק עגבניות. הממצאים חושפים 587 מוצרים שונים ברשתות – אשר מחיר המחירון שלהם עלה ב-5% או יותר בשנה האחרונה, ופרסמו לגביהם מבצע: 109 מוצרים ברמי לוי, 118 מוצרים בשופרסל, 89 מוצרים בוויקטורי ו-89 מוצרים ביוחננוף.
המוצרים שהתייקרו – ונכנסו למבצע
יינות ביתן
ברשת יינות ביתן, קונפיטורות של יד מרדכי מקבוצת שטראוס, התייקרו בשנה האחרונה מ-10 שקלים לכ-17 שקלים. ב-1 באפריל השנה פרסמו ברשת מבצע של 2 ב-20 שקלים – בדיוק המחיר שהיה קיים לפני שנה. במקביל, נוזל לניקוי כלים פלמוליב OXY בייבוא חברת שסטוביץ – התייקר מ-8.50 שקלים ל-14 שקלים בשנה האחרונה, ונמכר במבצע של 2 ב-20 שקלים בזמן הבדיקה.
קטשופ לחיץ מופחת סוכר של אסם, התייקר מ-8.70 ל-13.90 שקלים השנה. במקביל, המוצר מפורסם כמבצע 2 ב-20 שקלים אף הוא. פריכיות אנרג'י מקבוצת שטראוס התייקרו מ-7.90 לפני שנה ל-12.20 שקלים השנה. המוצר הזה נמכר במחיר "מבצע" של 9.90 שקלים.
רמי לוי
ברשת רמי לוי הבדיקה מצאה, כי רוטב עגבניות פריניר נמכר במחיר של 9.70 שקלים או 2 ב-18 שקלים, אלא שלפני שנה המחיר היה 6.90 שקלים בלבד. תה ליפטון שמיובא כעת על ידי ליימן שליסל, ועד לאחרונה על ידי יוניליוור, נמכר במבצע ב-14.80 שקלים במקום 15.70 שקלים. אלא שלפני שנה, המחיר היה 11.90 שקלים בלבד.
חרדל Reine Dijon המיובא על ידי דיפלומט, נמכר ברמי לוי במבצע ב-11.90 שקלים במקום 12.90 שקלים. אלא שלפני שנה, המחיר היה 9.90 שקלים בלבד. גם חומוס עם זעתר צבר של אסם נמכר במבצע 2 ב-20 שקלים, והמחיר ליחידה – 11.50 שקלים. אלא שלפני שנה, המחיר ליחידה ללא מבצע היה 8.90.
שופרסל
קטשופ לחיץ רגיל של חברת אסם נמכר ב-13.50 שקלים או במבצע 2 ב-20 שקלים. אלא שלפני שנה, המחיר ללא מבצע היה 10 שקלים. נוזל כלים Fairy בייבוא דיפלומט נמכר ב-15.20 שקלים, ובמבצע 2 ב-25 שקלים. אלא שלפני שנה המחיר לפני מבצע היה 12 שקלים. גם מיונז מאסטר שף של שסטוביץ נמכר בשופרסל ב-16 שקלים, או 2 ב-26 שקלים. אלא שלפני שנה, המחיר היה 13 שקלים לפני מבצע.
ויקטורי
ברשת ויקטורי פריכיות אנרג'י של שטראוס התייקרו מ-8.80 ל-13.20 שקלים, ונמכרות במסגרת מבצע בויקטורי ב-10% הנחה. נוזל כלים קלאסי של פלמוליב התייקר מ-8.80 ל-13.20 שקלים, ונמכר במבצע 2 ב-20 שקלים. חטיף כיפלי בצל וכיפלי גריל כשל"פ של תלמה \ יוניליוור התייקר מ-5 שקלים ל-6.90 שקלים בשנה האחרונה, ונמכר כעת ב"מבצע" של 2 ב-10 שקלים.
לבסוף, מלח למדיח פיניש התייקר מ-15.40 ל-20.20 שקלים בשנה האחרונה, ונמכר כעת במבצע של 2 ב-29 שקלים. גם מיץ ענבים תירוש של יקבי כרמל (187 מל') התייקר מ-5.90 ל-7.10 שקלים, ונמכר כעת במבצע – 2 ב-10 שקלים. אז איפה בדיוק המבצע?