חצי שנה לאחר שחזרה משם, שרת התחבורה מירי רגב צפויה לטוס שוב להודו בתחילת ספטמבר למשך שמונה ימים. הטיסה מתקיימת לאחר שלפני כשבועיים נפגשה רגב עם שגריר הודו בישראל שהגיש לה הזמנה לכנס עסקים מטעם הקונפדרציה של התעשייה ההודית.

לפי משרד התחבורה, מטרת הטיסה להביא חברות תשתיות הודיות לישראל על מנת לייצר תחרות לחברות האירופיות שפועלות כאן, וזאת מאחר שההודים מתמחים בחפירת מנהרות.

אולם לסיור צורפו יו"ר חברת נתיבי ישראל פעיל הליכוד יגאל עמדי ויו"ר רכבת ישראל משה שמעוני, שמונה על ידי רגב בקדנציה הקודמת שלה במשרד. צירופם לטיסה מפתיע מאחר ובנתיבי ישראל כמעט ולא עוסקים כלל במנהור, וחברת הרכבת עוסקת בו בעיקר בפרויקטים עתידיים. בעוד שהפרויקט הגדול והרלוונטי ביותר שיעסוק במנהור הוא פרויקט המטרו שאותו מובילה חברת נת"ע, שהיו"ר שלה מיה ליקוורניק שמונתה בתקופת הממשלה הקודמת - לא הוזמנה כלל לסיור היוקרתי.

גורמים בענף: חשש מניסיון להשפיע על עמדת המדינה

רגב צפויה להיפגש עם שרים העוסקים בנושאי תחבורה בהודו, וכן עם חברת אדאני שזכתה בהפעלת נמל חיפה. בימים אלו מגובשת הסדרה בנמלים שבמסגרתם צפויה המתחרה של חברת אדאני, חברת SIPG הסינית שמפעילה את נמל המפרץ לקבל רציף נוסף - מהלך שאליו מתנגדים בהודו. כפי שנחשף בגלובס, שגרירות הודו אף הגישה תלונה בנושא למשרד החוץ. גורמים בממשלה האשימו את יו"ר הנמל רון מלכא, לשעבר שגריר ישראל בהודו בניצול ציני של קשריו הדיפלומטיים ובמשרד האוצר אף הגיבו בחריפות כי "הניסיון להשתמש במנופים מדיניים לטובת אינטרסים עסקיים ולמניעת תחרות - לא ראוי".

גורמים בענף רואים את הזמנת השרה להודו כניסיון נוסף להשפיע על עמדת המדינה ביחס להסדרה בנמלים שתשפיע עסקית על הנמלים. גם היועצת המשפטית של משרד התחבורה צירפה חוות דעת שבה כתבה כי "בימים אלו מתנהל דין ודברים בהיבטים הנוגעים לנמל חיפה, שבבעלות חברת אדאני ההודית, זאת במסגרת טיפול באסדרה כוללת לנמלים, כאשר לפי הנמסר לנו המחלוקות בנושא הועברו גם לפסים מדיניים. בהקשר זה, יש להבטיח בכל מקרה כי תכני הביקור ייקבעו באופן שלא יהיה בו כדי לעורר קשיים בהקשר זה".

נמל חיפה (צילום: באדיבות נמל חיפה)
נמל חיפה. חשש להשפעה של גופים זרים על קבלת החלטות | צילום: באדיבות נמל חיפה

תזמון תמוה

תזמון נסיעת רגב להודו כעת תמוה, משום שהיא ביקרה שם רק בחודש פברואר האחרון לסיור ארוך שכלל גם את סרי לנקה, ועלה למדינה כ-450 אלף שקל - כפי שנחשף במענה לבקשת חופש המידע של עמותת הצלחה. על אותו סיור הגיבו בלשכתה של רגב כי היא מקדמת פרויקטים משותפים ונפגשת עם מנהיגים. באותה טיסה טענה רגב שניתן להביא 100 אלף עובדים זרים מהודו בתוך 60 יום שיחליפו עובדים פלסטינאים, הבטחה שלא מומשה.

על רגב נמתחה ביקורת ציבורית נוקבת על כך שלמרות תפקידה כחברת קבינט מדיני בטחוני ושרה היא מרבה בטיסות לחו"ל מאז שנכנסה לתפקידה, למרות שישראל נמצאת בזמן מלחמה והכרעות כבדות משקל עומדות לפתחו של הקבינט, במיוחד בתקופה זו. לכן לא ברור כיצד השרה מתכננת להעדר במשך זמן רב כל כך מישראל.

כך, רגב ביקרה מאז שנכנסה לתפקידה במרוקו, בגיאורגיה, במקסיקו, בהודו ובסרי לנקה, בטולוז שבצרפת, בקפריסין ויוון וכעת שוב מתכננת לטוס להודו. כלל נסיעות השרה עלו לקופת המדינה יותר ממיליון שקלים.

נסיעה נוספת של רגב לכנס בגרמניה בחודש מאי האחרון בוטלה על רקע שידור תחקיר "המקור", שבעקבותיו נפתחה נגד המשרד חקירה פלילית במשטרה.

*** חזקת החפות: יודגש כי נכון לעכשיו השרה רגב לא נחקרה ולא הוכרזה כחשודה

הכתבה המקורית פורסמה באתר גלובס