כשפרטי כרטיס הדיירקט שלה נגנבו לפני שבועיים, הודיה ברנר, סטודנטית לתקשורת מעלי, לא התרגשה יותר מדי. אמנם מהחשבון בבנק יהב נגבו 350 דולר באופן מיידי, אבל כשהיא ראתה שקרו מקרים דומים לחברים וקרובי משפחה היא הייתה בטוחה שהכסף ישוב במהרה לחשבון הבנק שלה בלי יותר מדי כאבי ראש בדרך.
כרטיס דיירקט הוא כרטיס חיוב מיידי בחשבון הבנק, זאת בניגוד לכרטיסי האשראי הרגילים שמחויבים אחת לחודש בחשבון הבנק, בין אם הם בנקאיים או חוץ בנקאיים. כרטיסי חיוב מיידי הם כרטיסים שמונפקים על ידי הבנקים ללקוחותיהם, כאשר חברות האשראי הן הגורם המתפעל.
"נכנסתי לחשבון הבנק שלי בבנק יהב וגיליתי שנלקח לי כסף על פעילות מט"ח מחשבון העובר ושב", משחזרת ברנר, "העסקה עמדה על סביב 1,100 שקלים. למרבה המזל הייתי זמן קצר אחרי החתונה והשארתי מעט כסף בחשבון, סביב 2,000 שקלים, ואת השאר איחדתי עם חשבון הבנק של בעלי. למרות שהכסף ירד מחשבון הבנק, כדי לקבל את הפרטים התבקשתי לפנות למחלקת הביטחון של ישראכרט (מתפעלת כרטיס דיירקט - מ.ג.ו). שם ביררו וראו חיוב מ-Uber, שאני ממש לא משתמשת בזה, וביצעו לי הכחשת עסקה."
ברנר ממתינה שבוע נוסף, ורואה שדבר לא קורה, והיא יוצרת קשר בשנית עם ישראכרט. שם מסבירים לה שהכסף כבר הועבר לחשבון שלה בבנק יהב. משם מתחילה מסכת בירוקרטית שלא חלמה עליה.
"אני מסתכלת בעובר ושב, אין כסף. מאחר שגזרתי את הכרטיס, והזיהוי מול הגורמים השונים מתבצע באמצעותו, מאד התקשיתי להגיע לאנשי השירות שאמורים לטפל בי, כי לא זכרתי את הפרטים. כשהצלחתי בסוף להגיע לאנשי שירות רלוונטיים, הסבירו לי בבנק יהב שהכסף הועבר לחשבון מט"ח". ברנר הופתעה. מאחר שמבחינתה הסכום הגנוב נגבה מחשבון העובר ושב שלה בשקלים, והיא ציפתה שלשם הוא ישוב.
עבור האדם הסביר שחווה אירוע טראומטי של גניבת פרטי אשראי ונכנס לתהליך של השבת כספו, מובן מאליו שלאחר שיבצע הכחשת עסקה הוא יקבל את הכסף בחזרה ויוכל להמשיך הלאה בחייו, אבל לא במקרה הזה.
"למה הכסף הועבר לשם? ויותר מזה, כדי להעביר כסף מחשבון מט"ח לעובר ושב נאמר לי שעלי לשלם עמלה של כמה עשרות שקלים, סביב 15-20 שקלים", ברנר מתארת את חווייתה, "ישראכרט הציעו לי שהם יזכו אותי על העמלה לאחר שבנק יהב ישלחו להם מכתב שמבקש זאת. כדי להפיק את המכתב, בבנק ביקשו ממני להגיע לסניף שלי שנמצא בפתח תקווה, רחוק מאזור מגוריי."
בשלב הזה, בסניף שלה נמסר לה שיפנו לחברת האשראי מטעמם כדי לטפל בזיכוי העמלה, אך לדבריה של הודיה, חלפו מאז מספר ימים והכסף עדיין לא הועבר מחשבון המט"ח לעובר ושב.
"הייתי רגועה, סמכתי שהכסף יחזור. למה צריך להוציא את המיץ כדי שזה יקרה? לא תיארתי לעצמי שיהיה לי כזה מסע ארוך ומייגע, זה התיש אותי", מוסיפה הודיה, "אמרתי לבעלי, יאללה, כבר עדיף לוותר על העמלה, כי אני בתקופה שאני צריכה את הסכום הזה שנגנב ממני. באסה שזה היחס, פשוט רציתי לומר לבנק יהב - זהו, אני סוגרת את חשבון הבנק."
מבנק יהב נמסר בתגובה: ״אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה ללקוחה בשל ארוע מצער זה.
עם זאת עלינו לציין כי הבנק פעל ללא דופי ועשה ככל שעלה בידו על מנת שלא תהיה כל פגיעה בלקוחה.
מבדיקת השתלשלות האירועים, נמצא כי הלקוחה זוכתה על ידי חברת כרטיסי האשראי במט״ח. עם פניית הלקוחה לבנק יהב בבקשה שלא לשלם עמלה בגין המרת המט״ח שהתקבל מחברת האשראי לשקלים, נמסר לה כי היא תזוכה בעבור סכום העמלה.
סכום המט״ח שהועבר ללקוחה מחברת כרטיסי האשראי הומר לשקלים ללא גביית עמלת המרה כלשהי מהלקוחה, כך שהלקוחה זוכתה במלוא הסכום שחוייב בחשבונה ואף למעלה מכך בשל הפרשי שער החליפין.״