רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה, בצעד ראשון מסוגו, דירוג של חברות הביטוח שפעלו להיטיב בתקופת הקורונה עם הציבור בביטוח רכב. הרשות תפרסם בעתיד הקרוב גם את דירוג החברות בתחומים נוספים כמו ביטוח דירה וביטוח עסקים.
"יש חשיבות רבה בסולידריות של חברות הביטוח כלפי המבוטחים, וזאת במיוחד בעתות משבר", נמסר מהרשות.
הרשות בחנה 14 פעולות שונות שננקטו לטובת המבוטחים. לפי פעולות אלו מדדה רשות שוק ההון את חברות הביטוח בפן השירותי למבוטחים וזאת בתחום ביטוח הרכב.
על פי נתוני הרשות, במדינת בישראל ישנם כ-2.9 מיליון כלי רכב המבוטחים בביטוח רכוש (מקיף וצד ג') והיקף הפרמיות עומד על כ-8.5 מיליארד שקלים בשנת 2019. בשל הנחיות הממשלה להתמודדות עם משבר הקורונה פחת השימוש בכלי רכב, כשבתקופת הסגר כלי הרכב הושבתו למעשה. במהלך החודשים האחרונים המליצה רשות שוק ההון לחברות לנקוט בפעולות המיטיבות עם המבוטחים.
מדד הסולידריות
מוצרים שהתפתחו בשנה האחרונה והוגבר השימוש בהם בתקופה זו, בעידוד הרשות:
- פוליסות המתומחרות בהתאם להיקף הנסועה המצמצמות למנוע פגיעה במבוטח שמשתמש ברכבו באופן מועט באופן כללי ובמיוחד בתקופת הקורונה.
- הרחבת נהג מזדמן על בסיס טווח זמנים קצר החל מתשלום לפי נסועה ועד רכישת הכיסוי למספר ימים בכפוף לצרכי המבוטח וכן רכישת ההרחבה באופן מידי בצורה דיגיטלית.
- פוליסות הכוללות הקלות בתהליך ההשבתה כבר בשלב המכירה ראשוני המותאמות למצב הקיצון בו אנו נמצאים.
כחלק מפעולות הרשות לחזק את מעמד הצרכן ולעודד את חברות הביטוח לפעול לטובת ציבור המבוטחים אף מעבר לחובות החלות עליהן, בתקופת המשבר הנוכחית וכן בתקופות משבר בעתיד, בוצעה בחינה של הרשות לגבי הטבות והקלות בענף רכב רכוש כצעד ראשון, ובהמשך בענפים נוספים כמו ביטוח דירה וביטוח עסקים. אלו לצד פעולות שננקטו בתחילת המשבר כגון חידוש פוליסה למבוטחים שחברת הביטוח לא הצליחה ליצור עימם קשר ללא גביית פרמיה ואפשרות להקפאת פוליסות ביטוח לכל המעוניין.
מי החזירה כסף ללקוחות
הרשות בחנה פעולות שמיטיבות עם ציבור המבוטחים בשלוש קטגוריות שונות: הטבות כלכליות למבוטחים, הטבות כלכליות בעסקאות חדשות והטבות בתנאי הביטוח.
כול פעולה שהיטיבה עם המבוטחים קיבלה ניקוד, בין 0 ל-8. ניקוד זה הביא למתן ציון שבא לשקף את היקף הפעולות החיוביות שביצעה כל חברת ביטוח. בין הפעולות שנבחנו וקיבלו ניקוד במסגרת מדד הסולידריות – מתן החזר כספי לציבור המבוטחים, הנחת בידוד (מקבילה להנחת השבתה) בדיעבד למבוטח שנדרש בבידוד לתקופת הבידוד, מתן הרחבות בחינם בתקופה כגון הרחבת נהג מזדמן, הגדלת הנחות במועד חידוש הפוליסה, מתן החזר בשיעור גבוה מהפרמיה בגין השבתה וכן הקטנת מספר הימים המינימלי להשבתה ועוד פרמטרים נוספים.
על פי המדד הכולל נמצאת הראל ביטוח במקום הראשון עם ציון כולל של 6.25. כלל נמצאת במקום השני עם ציון 6. במקום האחרון נמצאת חברת הביטוח מגדל עם הציון הנמוך ביותר – 3.25.
ד"ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון: "אני שמח שבשעה לא פשוטה זו למשק ולציבור יש חברות ביטוח שמגלות אמפטיה וסולידריות ועומדות לצד לקוחותיהן, מעבר למה שמתחייב מהאותיות, קטנות כגדולות, בפוליסה. אנחנו מעודדים וקוראים לכל החברות להמשיך ולהצטרף לגל הזה ולהקל עוד יותר על מבוטחים וחוסכים. רשות שוק ההון דוגלת בשקיפות ובהנגשת מידע שיסייע לציבור המבוטחים בהליך קבלת ההחלטות ובכך לחזק את מעמדם כמבוטחים. זהו מדד ראשון מסוגו בתחום ביטוח שמטרתו לעודד את חברות הביטוח להקל על ציבור המבוטחים הן בעת הנוכחית תחת משבר הקורונה והן בעתות משבר עתידיות".