אלפי בני נוער מוציאים רישיון לאופנוע בתקופת החופש הגדול וחלקם אף רוכשים כלי רכב דו-גלגלי. ברגע שהם רוכשים אופנוע/קטנוע הם מחויבים בביטוח חובה (זה שמכסה נזקי גוף) על פי חוק. ואולם, לפי נתוני רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, נכון להיום יש 130 אלף אופנועים ישראל, כש-40% מהם נוסעים ללא ביטוח חובה (כ-50 אלף אופנועים).
למה זה קורה? כי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי הוא מאוד יקר (עד פי שלושה מרכב רגיל). למה הוא כל כך יקר? כי חברות הביטוח טוענות, במידה מסוימת של צדק, שמדובר בכלי גניב יותר מרכב רגיל, מעורב יותר בתאונות, כולל עצמיות כמו נפילה מהאופנוע וכד', והפגיעות הגופניות של אופנוענים נחשבות חמורות יותר. חברות הביטוח, שלא אוהבות לבטח סיכונים גבוהים, לא ששות לבטח את בעלי האופנועים והקטנועים, ולכן הוקם המאגר הישראלי לביטוח רכב חובה ה"פול" לטובת ביטוח מסורבי החברות. כול חברות הביטוח שותפות בפול, ומשום שמדובר בביטוח משותף, הן מתחלקות בסיכונים. המחירים שגובה הפול הם יקרים (ועדיין הוא טוען שיש לו הפסדים), אך לרוכב האופנוע אין ברירה אחרת, כי החברות מסרבות לבטח אותו כמבוטח רגיל. גם אם אתם פונים לחברת ביטוח ועושים דרכה ביטוח חובה לאופנוע/קטנוע, הרי שהביטוח הוא של הפול.
כדי להקל על המבוטחים, ואולי דווקא על חברות הביטוח, אישר המפקח על הביטוח לפני כעשר שנים למכור ביטוח חובה לרוכבים במחיר מוזל יותר תמורת השתתפות עצמית. יש לציין, כי בביטוח חובה לכלי רכב אחרים אין השתתפות עצמית.
"בימים אלה מקבלים בני נוער רבים (וגם מבוגרים) הצעות מהפול וחברות הביטוח לפיהן יקבלו הנחה של 1,000 שקלים לקטנוע 50 סמ"ק ועד 2,700 שקלים (במקרה של פרמיה של 5,000 שקלים לאופנוע גדול) הנחה על ביטוח חובה", אומר עו"ד און רונן העוסק בתחום הנזיקין והביטוח. "בתמורה יחתמו על סעיף ויתור על פיצוי בגין נזק שאינו ממוני (כאב וסבל) עד לסך של 25 אלף שקלים ועל פיצוי בגין אובדן ההכנסה ב- 7 הימים הראשונים שלאחר התאונה".
רונן מדגיש כי רוב התאונות באופנועים וקטנועים לא מגיעים לסכומים כאלה. "מדובר בתאונות קלות ללא נכות גבוהה. לכן יוצא שרוכב אופנוע שנפגע בתאונה היה במיון ואולי אושפז ליומיים, הלך לאורטופד ולטיפולים פיזיותרפיים ונעדר חמישה ימים מהעבודה, אבל הוא לא יראה שקל מהביטוח. כלומר, תמורת הנחה של 1,000 שקלים סופג המבוטח הוצאות רפואיות ואחרות של אלפי שקלים ועד 25 אלף שקל שקלים, כאמור. נהג ברכב רגיל שנפגע בצורה דומה בתאונת דרכים, יהיה זכאי לכיסוי מלא של ההוצאות בגין סבל וכאב והיעדרות מעבודה".
לדבריו, בנוסף לדברים האלה החברות ממליצות למבוטחים להוסיף ביטוח תאונות אישיות תמורות כמה עשרות שקלים בחודש, שיהווה מעין "ביטוח השלמה" לביטוח החובה שלא מכסה את הפציעות הקלות יותר. "זו הטעייה ברורה, כי מה שהן לא מציינות בפני המבוטח, אלא אם הוא קורא את האותיות הקטנות בפוליסה, שביטוח תאונות אישיות מכסה רק נכות צמיתה, שאין כזאת ברוב התאונות הקלות", הוא מסביר. "במקרה שטיפלנו לאחרונה שבו צעיר נפגע בתאונה עם האופנוע שלו, ורכש ביטוח מוזל עם השתתפות עצמית ותוספת של ביטוח תאונות אישיות כהשלמה, קיבל נכות צמיתה של 10%. הוא קיבל מהפול את הפיצויים בניכוי 25 אלף שקלים השתתפות עצמית ואז פנה לחברת הביטוח לקבל פיצוי כמובטח לו בביטוח התאונות האישיות. הובטחו לו בשיחת הרכישה של הביטוח 2,500 שקלים בגין כול 1% של נכות צמיתה. אלא שאז התברר לו שהפוליסה מכסה נכות צמיתה מעל 10% ולא 10% ומעלה: 'תקרא היטב את הפוליסה,' אמרו לו. בעצם דפקו אותו משני הכיוונים".
עו"ד רונן טוען, כי צעירים בתחילת דרכם בעבודה, שמשתכרים מעט יחסית, או קל וחומר תלמידים, שעוד הוציאו כסף על רכישת הכלי, רואים בהנחה של 1,000-2000 שקלים חיסכון משמעותי. "אבל דווקא הרוכבים הצעירים חשופים יותר לתאונות ויחליקו כמה וכמה פעמים עד שירכשו מיומנות רכיבה. גם אם הוא לא שבר משהו והגיע למיון ובילה שם כמה שעות, הוא יקבל בביטוח מלא בסביבות 4,000 שקלים. אבל בביטוח עם השתתפות עצמית הוא לא יקבל גרוש".