בשבועות האחרונים מתפרסמות ידיעות וכתבות עם דיווחים סותרים על הוזלה בביטוח החובה לרכב ועל התייקרות בביטוח זה. בסופו של דבר נשאר ציבור המבוטחים מבולבל. המחיר יירד או לא יירד? הגיע הזמן לעשות סדר בנושא.
משרד האוצר הכריז על שתי הוזלות בביטוח החובה. הראשונה, שתתחיל באוקטובר השנה היא החזר כספים עודפים ב"קרנית". ב-20 ביולי פרסמו שרי המשפטים והאוצר הודעה לעיתונות תחת הכותרת: "בשורה של שרי המשפטים והאוצר לבעלי הרכבים : החל מאוקטובר - יוחזרו כספים לציבור המבוטחים בביטוח חובה".
עוד ב-mako כסף:
- העיירה היפנית שמצליחה לייצר אפס אחוזי אשפה
- לקוחות מתלוננים: יש עובש בבונזו שרכשנו
- מסחר באמזון הוא לא לבעלי לב חלש
על פי ההודעה, החל מאוקטובר 2016 ובמשך שלוש שנים יוחזרו לציבור 1.17 מיליארד שקלים. מדובר בסכום שנמצא עודף (מה שמעיד על רווחיות חברות הביטוח) בבדיקה שנערכה בקופת הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית). תפקידה של הקרן הוא לפצות נפגע תאונת דרכים הזכאי לפיצויים שאין בידו לתבוע זאת מחברת הביטוח, מסיבות שונות של פוגע לא ידוע (תאונת פגע וברח) או היעדר כיסוי ביטוחי. פעילותה של קרנית ממומנת מחלק מכספי המבוטחים בביטוח חובה ברכב המועברים אליה מחברות הביטוח.
על פי ההחלטה, בשנה הראשונה (אוקטובר 2016 עד ספטמבר 2017) תהיה השבה באמצעות הנחה בשיעור 15% בביטוח הרכב, בסכום כולל של 675 מיליון שקל. בשנה השנייה תהיה השבה של 8%, בסכום כולל של 360 מיליון שקל, ובשנה השלישית תהיה השבה של 3% בסכום של 135 מיליון שקל. במילים אחרות, מי שהביטוח שלו מתחדש מאוקטובר זכאי להנחה של 15%.
מה אנחנו המבוטחים אמורים לעשות בנדון? לדברי סוכן הביטוח אריאל מונין, שהוא גם יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, אנחנו לא אמורים לעשות דבר; מדובר בהנחה אוטומטית, שחברות הביטוח "מזדכות" עליה מול "קרנית" – כלומר, אם פוליסת ביטוח חובה עולה 1,200 שקל, לדוגמא, נזכה בהנחה של 15%, 180 שקל פחות ממה ששילמנו בשנה שעברה. חברת הביטוח שלנו תקבל בחזרה את 180 השקלים מעודפי קרנית.
אתם מצדכם, שימו לב אם ההנחה התקבלה ואם לא, תפנו לחברת הביטוח ותדרשו אותה. לא קיבלתם בכל זאת? תפנו למשרד האוצר או למשרד המשפטים, כי זה מה שהבטיחו השרים בהודעתם:
ההוזלה השנייה היא רפורמה בביטוח חובה. הוזלה של כ-15% בממוצע בביטוח החובה לכלי רכב אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017 עקב רפורמה עליה הכריזו שר האוצר והמפקחת על הביטוח בסוף 2015. מדובר בחישוב דיפרנציאלי של הפרמיה לפי מאפייני הנהגים והתקנת מערכות בטיחות ברכב. מערכות התראה מפני תאונות המותקנות ברכב דוגמת מובילאיי או אייווקס, מערכת יציבות אלקטרונית ESP, יוזילו את הביטוח, כמו גם מאפייני הנהג – אישה תקבל הנחה גדולה מגבר, למשל. יש לציין, כי מי שייהנו יותר מכל מהרפורמה הם נהגים צעירים, אשר ביטוח החובה שלהם יוזל בעשרות אחוזים. כך למשל, נהג צעיר בן 18 שנוהג ברכב ללא מערכת יציבות אלקטרונית (ESP) שילם עד כה כ-3,770 שקל, ואילו לאחר הרפורמה, אם הרכב בו מבוטח הנהג הצעיר כולל מערכת ESP ומערכת התראה בפני תאונות, ירד מחיר הביטוח לכמחצית ויסתכם בכ-1,940 שקל.
דוגמא? בכיר באחת מחברות הביטוח סיפר ל-mako, שלפי ההוזלות שייכנסו לתוקף עד תחילת 2017, חישבה מערכת החברה שאישה ללא תאונות בעברה, בת 40 הנוהגת ברכב עם מערכות התראה ו-ESP, תשלם כ-400 שקל בלבד לשנה על ביטוח חובה.
הייקור שנבלם
ועדה שמינה שר עבודה והרווחה, בראשות השופט אליהו וינוגרד, הורידה את ריבית ההיוון המשמשת לחישובי הביטוח הלאומי מ-3% ל-2% בתאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה, בשל הריביות הנמוכות במשק ובעולם. היוון הוא חישוב של השווי הנוכחי (היום) של סכומי כסף שיהיה צריך לשלמם בעתיד. ככל שריבית ההיוון גבוהה יותר כך השווי היום של הסכומים העתידיים נמוך יותר (שכן נוכל להשקיע את הכסף היום ולקבל ריבית גבוהה – ולכן צריך לשמור היום פחות והריבית תשלים את החסר). ככל שריבית ההיוון נמוכה יותר צריך לשמור היום יותר כסף לתשלום הסכומים בעתיד. ההתייקרות הייתה אמורה להסתכם בכ-15% לכלי רכב פרטיים וב-19% לרכב דו-גלגלי.
ואולם, גם המפקחת על הביטוח דורית סלינגר, הודיעה לחברות שהיא מסרבת לאשר את ההתייקרויות האלה, ואילו שר האוצר כחלון ושר הרווחה חיים כץ, הודיעו ביום שלישי האחרון, כי לאור העובדה שחברות הביטוח דורשות ייקור התעריפים עקב תקנות וינוגרד, הם יבטלו את התקנות. במילים אחרות – ייקור התעריפים שהחברות ביקשו יבוטל, וציבור הנהגים ייהנה מההוזלות המובטחות (תלוי כאמור במאפייני הנהג)
גם התייקרות התעריפים המשמעותית לבעלי רכב דו-גלגלי, בעיקר לצעירים עד גיל 25, בוטלה בשבוע האחרון בידי שר האוצר, שנכנע ללחץ שהפעיל מטה המאבק שלהם. מטה המאבק הודיע כי הרוכבים ייאבקו בהתייקרות באמצעות הפגנות, חסימת צירים ועוד. כאמור, שר האוצר נסוג מרעיון ייקור התעריפים לרוכבי אופנועים וקטנועים, כשהחליט להיצמד לחזון הבחירות שלו – הורדת יוקר המחיה.
מה זה אומר לגבי המבוטחים? בעלי רכב פרטי אמורים ליהנות מהוזלות של 15% לפחות. רוכבי דו-גלגלי יסתפקו באי עליית התעריפים, שהם מהגבוהים בעולם גם כך. עם זאת, בחברות הביטוח מזהירים, כי אם הפרמיות לא יתייקרו, הפיצויים על תביעות בביטוח חובה יקטנו. יש גם חברות שישקלו אם להמשיך לבטח בביטוח חובה, אם הוא יגרום להם הפסדים.
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il