על פי החלטת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, החל מהיום, יום רביעי האחד במאי, אסור לסוכני הנסיעות ומשרדי הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל. רק סוכני ביטוח וחברות ביטוח יוכלו למכור ביטוח נסיעות.
עד היום, סוכני הנסיעות הציעו ללקוחות הרוכשים שירותי תיירות בחו"ל גם ביטוח נסיעות. לשכת סוכני הביטוח לממונה על הביטוח בדרישה להפסיק את הנוהג הזה בטענה שמדובר בעבירה על החוק, שכן רק בעל רישיון למכירת ביטוח רשאי למכור ביטוח כזה.
רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון קיבלה את עמדת סוכני הביטוח ופרסמה חוזר לפיו על הביטוח להיות משווק על ידי איש מקצוע המתמחה בתחום בלבד.
ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, מסר בתגובה: ״תחום ביטוח הנסיעות לחו"ל איננו מוצר מדף שאפשר למכור כמו סלולרי, אלא כזה שדורש מיומנות, ניסיון וידע. מדובר בניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח".
אבל סוכני הנסיעות, למרות שבג"צ שלהם בנושא כבר נדחה בעבר, לא משלימים עם רוע הגזירה. הנהלת התאחדות סוכני הנסיעות פנתה שלשום לבג"צ באמצעות עורכת הדין אורלי נשיץ ממשרד עורכי הדין גד נשיץ, אולם בג"צ דחה אמש את בקשת התאחדות סוכני הנסיעות לצו מניעה וחייב את רשות שוק ההון בתשובה בתוך שבעה ימים לבקשת ההתאחדות לצו ביניים.
"מדובר בהחלטה תמוהה ופזיזה העומדת בסתירה להחלטה של דורית סלינגר, הממונה הקודמת על רשות שוק ההון. סלינגר התירה בעבר לסוכני הנסיעות למכור פוליסות ביטוח באופן זמני עד יולי 2019, בהנחה שעד אז תשלים הכנסת את הליך החקיקה המתיר את המכירה. הצעת חוק בנושא כבר אושרה בקריאה טרומית, וח"כ מיקי לוי (לשעבר יש עתיד) אף כתב להנהלת ההתאחדות שהוא מוכן לקדם את החוק מיד לאחר הבחירות לכנסת," נטען על ידי סוכני הנסיעות.
יש לציין, כי לסוכני הנסיעות מותר להפנות לידים (לקוחות) שלהם לסוכני ביטוח דרכם הם ירכשו את הביטוח.
שוק של חצי מיליארד שקל
הישראלים מודעים מאוד לנושא ביטוח הנסיעות לחו"ל. על פי נתוני האוצר קרוב ל-90% מהנוסעים לחו"ל מקפידים לרכוש ביטוח; בשנת 2017 (הסקירה האחרונה שנעשתה ברשות שוק ההון) הוציאו הנוסעים לחו"ל כ-550 מיליון שקל על רכישת ביטוח נסיעה לחו"ל. הרוב קונים ביטוחים בסיסיים – ביטוח רפואי וכבודה, יותר ויותר רוכשים ביטוחים רפואיים מרכבים יותר וביטול טיסה. חולים כרוניים מעדיפים לקנות את הביטוח אצל סוכני ביטוח, שיודעים להתאים את הביטוח לצרכיהם.
בשוק ביטוח הנסיעות לחו"ל שולטת היום חברת פספורטקארד עם נתח של כ-40% משוק זה, על פי הערכות. פספורטקארד היא חברה דיגיטלית במלואה אבל פועלת בעיקר דרך סוכני ביטוח. נתח הרוכשים באמצעות חברות כרטיסי האשראי והבנקים הוא קטן יחסית – כ-12% (תקף רק למחזיק כרטיס האשראי עצמו), והן מקבלות בעיקר אנשים בריאים בלבד; שיעור דומה רוכש ישירות מחברות ביטוח וכול השאר דרך קופות החולים, שגם הן מבטחות את הרוכשים דרך חברות ביטוח.
בעידן האינטרנט והאפליקציות חלקם של סוכני הנסיעות הולך וקטן בשוק הנסיעות לחו"ל, אך עדיין קיימים אלפי סוכנויות נסיעות שמתפרנסות יפה; רק בהתאחדות סוכני הנסיעות רשומים כ-4,500 סוכנים בהם כ-400 סוכנויות גדולות. סוכני ומשרדי הנסיעות מבוקשים בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת, וזו נוסעת הרבה לחו"ל, מאותגרי מחשבים ואנגלית, לטיולים מאורגנים וכאלה שמעדיפים לדבר עם גורם אנושי שיענה להם על כול שאלה שעולה בראשם, כולל האבזור בחדר המלון שבחר לכם הסוכן.