פסח בא ועמו השי לחג לעובדים. חברת "מובילאיי" ממשיכה לפנק את עובדיה אחרי שנמכרה ב-15 מיליארד דולר לאינטל. העובדים ייהנו מתלושים בגובה של 1,000 שקלים. פלאפון מעניקה גם היא תלושים נדיבים (750 שקלים), אבל היא רחוקה מלסגור את הפער.
על פי סקר שערכה חברת "עוקץ מערכות" שווין הממוצע של המתנות לחג הפסח בכלל המגזרים עומד על כ-262 שקלים. לצורך בחינת הנתונים, במהלך השבועות האחרונים ערכה החברה סקר בקרב 273 מעסיקים מהמגזר הפרטי המעסיקים כ-9,852 עובדים במטרה לברר את גובה השי/ שווי המתנה.
החלוקה נעשתה בהתאם לענף בית העסק אליו הוא משתייך על פי החלוקה הבאה: תעשיות שונות, פיננסים והשקעות, ענף הסלולר, מוסכים חברות שמירה וסיעוד. יש לציין, כי לא נסקרו חברות שהעובדים שלהן מאוגדים במסגרת ועדי עובדים. על פי הממצאים, מגזר הפיננסים וההשקעות מוביל בשווי השי שהוא מעניק לעובדיו, ואחריו ענף ההייטק.
את הנתונים לגבי שווי השי בענף ההיי- טק, אסף מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההי- טק "הייטקזון". לצורך כך נותחו ערכי המתנות שניתנו ל- 5,045 עובדים ועובדות שמועסקים ב-70 חברות הייטק. נתון זו הוצלב עם נתונים שהתקבלו מסקר שערך המועדון בקרב 80 מנהלות רווחה בחברות נוספות (בסך הכל 150 חברות).
"המחוקק אינו מחייב את המעסיק להעניק לעובדיו שי לחג, ובסופו של יום, ההחלטה האם ומה לתת, היא שלו בלבד, בלא שניתן לכפות עליו לעשות זאת לצד זאת", מסביר אלכס גרבר, מומחה לדיני עבודה מחברת "בקרת שכר", "מנגד, ככל שמדובר על מקום עבודה, עליו חל צו הרחבה או הסכם קיבוצי, ההחלטה אינה נתונה לשיקול דעתו והוא מחויב לעשות זאת, כך גם אם הענקת המתנה מעוגנת בסעיף במסגרת החוזה האישי עליו חתום העובד".
על פי הממצאים שמצאה חברת הייטק-זון, בענף ההייטק מובילות המתנות המוחשיות לעומת תווי הקניה - 57 אחוזים מהעובדים מקבלים מתנות מוחשיות. 23 אחוזים מקבלים שוברי גיפט קארד, 17 אחוזים מחלקים את תו הזהב של שופרסל ורק 3 אחוזים מהעובדים מקבלים תווי קנייה של רשתות מזון אחרות.
"בשנים האחרונות התפתח בהייטק נוהג שבו מאפשרות החברות לעובדים לבחור בין מתנה לתווי קניה, אלא שהשנה אנו רואים שלמעלה מ- 50 אחוז מהחברות לא מציעות תווי קניה אלא מציעות לעובדיהן אפשרות לבחור רק מבין מבחר מתנות מוחשיות", אומר דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטק-זון, "החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, שכן למתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר, בעוד שתווי קניה לרשתות המזון 'הולכים לארנק' ומשמשים לצריכה השוטפת".