היזמות זורמת בדמו של טל עקרוני (28) כבר מגיל צעיר מאוד; בגיל 14 הוא כבר הקים את המיזם הראשון שלו (28), וזאת במסגרת תוכנית "יזמים צעירים". בעקבות רעיון שפיתח של מכסים מסננים לפחיות שימורים עם מנגנון פתיחה אוטומטי, הוא הקים חברה לשיווק המוצר. לאחר מו"מ עם רשת "מגה" ועם חברת "יכין", הבין שהמוצר עדיין לא מוכן לשיווק, והמיזם נכשל.
שנה לאחר מכן, הוא הקים עם שותף מיזם ובמרכזו תוכנית לחינוך פיננסי שמטרתה להקנות ידע בסיסי בכלכלה, השקעות, ועסקים לבני נוער בישראל, על מנת לאפשר להם התנהלות פיננסית נבונה יותר בהווה ובעתיד. הוא הצליח להשיג מימון בסך 30 אלף שקלים מהקרן של שרי אריסון. אבל גם מיזם זה לא צלח, בעיקר משום שלתוכנית גויסו רואי חשבון וכלכלנים שלא התאימו עצמם לקהל היעד הצעיר כל כך. בגיל 19 כבר היה לו תואר ראשון בהצטיינות בכלכלה מהאוניברסיטה הפתוחה אליו למד במקביל ללימודיו בתיכון.
לפני כחמש שנים, שוב נאלץ עקרוני להתמודד עם כישלון. הסטארט אפ הראשון שלו, שפיתח אלגוריתם המייעץ לשואלים בנושאים משפטיים ללא תשלום, נסגר לאחר שלשכת עורכי הדין נאבקה בו משפטית.
את ההצלחה הוא מצא סוף סוף בגיל 25, לאחר שהקים את FLY MONEY שנועד לעזור לתיירים להמיר כסף בשערים טובים יותר. החברה פועלת כיום בישראל, בספרד ובגרמניה. מדובר באתר אינטרנט שבו יכול התייר לקבל את שערי המטבע האטרקטיביים ביותר בכול מדינה שבה יבקר, כשהוא יכול לרכוש את המטבע הזר און ליין ואפילו בתשלומים. האתר מתואם עם סניף בנק הפועלים בנתב"ג, והנוסע יכול לקבל גם את המטבע הזר שם בהצגת דרכון בלבד.
פליי מני כבר מוטמע גם באתרי תיירות ותעופה כמו איזי גו, ישראייר, למטייל ועוד. לאחר שהגולש באתר התיירות/תעופה קונה כרטיס טיסה לפולין, למשל, ומיד לאחר רכישת הכרטיס, עולה הודעה המזמינה אותו גם לרכוש זלוטי (המטבע הפולני) באמצעות fly money ללא צורך לגלוש לאתר שלה.
"בינתיים, לאחר שנתיים וחצי שיצאנו עם המיזם, הוא נראה טוב, כי הוא יעיל וחוסך לנוסעים הרבה כסף," אומר עקרוני.
בנוסף ליזמות, היכולת שלו להניע אנשים הגיעה בגיל 16 כשהתקבל לארגון LEAD - המסלול לפיתוח מנהיגות. אז חלה לדבריו, התפנית המשמעותית בחייו; עקרוני הבין שהשליחות שלו היא לעזור לאנשים דרך הכישורים שלו. ביום חמישי הקרוב, 16.11.2017, ישתתף טל עקרוני ב-LEAD Talks שהינו מיזם חדשני של נבחרת מרצים צעירים יוצאי דופן, בוגרי ארגון LEAD- המסלול לפיתוח מנהיגות, שמטרתו לעורר השראה ולעודד השפעה והובלה. דרך סיפורם האישי והתובנות שצברו בדרך, נבחרת הצעירים של LEAD יתנו כלים ממשיים בדרך להגשמת החלום - עם אמונה אמיתית שכל אחד יכול לשנות ולהוביל.
>> איפה הכי משתלם לבצע המרת מטבח חוץ?
מדריך ליזם הצעיר
מתוך ניסיונו בתור יזם צעיר שחווה גם הצלחה וגם כישלון, לטל עקרוני יש כמה המלצות ועצות איך להימנע מהטעויות שהוא עשה בדרך, על מנת לסייע ליזמים צעירים אחרים. יש שלוש המלצות עיקריות, לדברי עקרוני: 1. לשתף כמה שיותר בשלב הרעיון. 2. לבנות מודל עסקי נכון. 3. להגיע למשקיעים באופן אפקטיבי.
והוא מפרט
לשתף אחרים ברעיון. "זה הכי קריטי – יש ליזמים נטייה להסתיר את הרעיון שלהם, לא לספר לאחרים כדי שלא יגנבו להם את הרעיון. הסודיות הזאת של הרעיון היא אחת הסיבות המרכזיות המרכזיות לכישלונם של יזמים.
מחקר בחו"ל בחן 200 סטארט אפים שנכשלו, והמסקנה שלו הייתה שהם התבססו על מחשבה מראש שישלמו להם על המוצר. לכן, יש חשיבות של דווקא לשתף, רבים ככול האפשר, במוצר, ולדעת אם יהיו מוכנים לשלם עליו. חייבים להימנע מהמצב הפרנואידי הזה של 'יגנבו לי את הרעיון'. ככול שיהיו לכם יותר פידבקים, ככה תדעו אם המוצר יצליח או לא. אפשר להיעזר גם בגוגל ולחפש רעיונות דומים ולראות אם הצליחו ולמה נכשלו.
כדי לשפר את הסיכויים להצליח, ספרו לכולם על הרעיון שלכם – תראו שתוך כדי יקפצו עליכם גם משקיעים, שותפים ולקוחות".
לבנות מודל עסקי נכון. "הרעיון הוא השלב הכי קל. המודל העסקי הרבה יותר מורכב וחשוב. אם בעבר היה די ברור, שמפתחים מוצר ואחר כך מוכרים אותו, הרי שכיום יש מודלים עסקיים חדשניים מגוונים: 'מידל מן' (סוג של תיווך), כמו למשל שעושה אתר Booking בתחום התיירות, או זאפ בתחום המסחר; לשווק מוצרים של אחרים ולגזור עמלה. יש גם מודל עסקי הפוך – 'קאט דה מידל מן', כמו איזי ג'ט שחוסך את העמלה לסוכן הנסיעות, או ביטוח ישיר, ואתר למונייד, שחוסך את העמלה לסוכן הביטוח. יש גם מודל עסקי כמו טינדר ולינקד אין, לדוגמא, שאימצו את המודל הקרוי Freemium, שבו המוצר הוא חינם אך האתר מקבל הכנסות משירותים נלווים ומפרסום רב, כי השימוש במוצר החינמי הוא המוני".
לגייס למשקיעים. "ברוב המקרים מגייסים הסטארט אפיסטים כסף ממשקיעים פרטיים ומקרנות הון סיכון. הבעיה היא שאלה משקיעים בשלב די מאוחר של המיזם, ופחות בשלב הרעיון. אם אתה יזם צעיר, אתה בדרך כלל לא מכיר משקיעים, כשרוב המשקיעים הפרטיים ניגשים למיזמים על פי המלצות, או שמכירים את היזם וכד'. נוצר מצב של תקיעות – מצד אחד אתה צריך את המשקיעים, אבל אתה לא מכיר אותם והם לא מכירים אותך.
אז איך מגיעים למשקיעים? על ידי התחברות לקהילת היזמות בה מתחבאים גם המשקיעים. אפשר לעשות זאת באמצעות שלושה כלים עיקריים:
- פייסבוק – יש אתר פייסבוק הקרוי 'שאלות ותשובות – עזרה לסטארטאפים', שבו תמצאו אלפי יזמים ומשקיעים; פתאום קופצות הזדמנויות לשיתוף פעולה עם יזמים אחרים, לגיוס עובדים וכמובן למשקיעים – זה המחולל הכי גדול היום ליזמים ישראלים צעירים.
- מיטאפ – פלטפורמת אירועים שמפרסמת לפחות 50 אירועים בחודש בתחום היזמות. להגיע לאירועים – אין כמו מינגלינג והכרות אישית עם יזמים אחרים ומשקיעים פוטנציאליים.
- אקסלטורים – יש כ-300 מאיצי יזמות בישראל, רובם אתרים חינמיים, כמו אקסלטור 8200, או הבננה, שבהם תוכלו ללמוד הכול על יזמות ואיך בונים סטארט אפ".