נניח שהחלטתם לפתוח עגלת קפה, ואתם מוכרים כל כוס קפה בעשרה שקלים. למזלכם בחרתם מיקום טוב ומגיעים הרבה לקוחות ואתם עובדים קשה. אבל האם זה בכלל משתלם לכם? האם אתם מפסידים או מרוויחים בסוף כל יום? זאת השאלה החשובה בכל עסק, והדרך היחידה לענות עליה היא להבין בדיוק מה ההיקפים של ההוצאות לעומת ההכנסות. אחרי שבשיעור הקודם הכרנו את מבנה המאזן, בשיעור הזה נעשה צעד נוסף קדימה ונתחיל להכיר את המבנה של הדוח המרכזי השני – דוח רווח והפסד.

לשיעור הראשון: מה אפשר למצוא בדוח כספי ומה הסכנה שמסתתרת בו

לשיעור השני:  איך יודעים אם החברה מרוויחה, מפסידה או מסתירה נתונים?

לשיעור השלישי: איך אפשר לדעת מה מצבה הפיננסי של החברה?

דוח רווח והפסד מתחיל מהסעיף הכי חשוב שיש – סעיף ההכנסות של החברה שמייצג את היקף המכירות והשירותים שהיא סיפקה ללקוחות במהלך התקופה. נדגים את המבנה הטיפוסי של דוח רווח והפסד דרך הדוגמה של עגלת הקפה. השורה התחתונה של הדוח היא הרווח הנקי או ההפסד לתקופה, ובדוגמה שלנו, הרווח הנקי של עגלת הקפה הוא 7,700 שקל. נפרק אותו ונראה ממה הוא מורכב:

אחרי סעיף ההכנסות מהמכירה של כוסות הקפה, מגיעים סעיפי ההוצאות, שמסווגים על בסיס פונקציונלי, כלומר לפי אופי השימוש שלהן בעסק. עלות המכר משקפת את העלות הישירה של מה שמכרנו. בדוגמה שלנו אלה פולי הקפה, המים, הסוכר, כוסות הקרטון והמכסים, דמי השכירות של העגלה וגם עלות העובדים בדלפק. העלות הישירה הזו הסתכמה ל-60 אלף שקל. שימו לב שעלות המכר מסומנת בדוח בסוגריים, שאצלנו בחשבונאות, זה מסמן מינוס. אחרי עלות המכר, מגיע סיכום ביניים של הרווח הגולמי. במקרה שלפנינו הוא מסתכם ב-40 אלף שקל, והוא מספר עד כמה רווחית הליבה העסקית של החברה. שורה אחר כך מגיעות ההוצאות התפעוליות, שמשקפות את העלות של ה"מעטפת העסקית" שדרושה לחברה, כולל הוצאות שיווק ומכירה, כמו עלויות קידום ממומן של עגלת הקפה באינסטגרם ובגוגל, והוצאות הנהלה וכלליות, כמו למשל עלות שכר מנכ"ל החברה ועלויות משפטיות. בדוגמה שלפנינו הוצאות המכירה והשיווק הן 10 אלפים שקל, והוצאות הנהלה וכלליות הן 12 אלף שקל.

שורת סיכום הביניים הבאה היא הרווח התפעולי, שבדוגמה שלנו מסתכם ב-18 אלף שקל, והיא מדד רווחיות מרכזי ביותר. אחרי הרווח התפעולי מוצגות הוצאות המימון, שמשקפות בעיקר את עלות גיוס החוב, כלומר הוצאות הריבית שנוצרו לחברה במהלך התקופה. בדוגמה שלנו, הוצאות המימון על ההלוואה שהחברה לקחה עומדות על 8,000 שקל. אחרי השורה של הוצאות המימון מגיעים לסיכום ביניים של הרווח לפני מס.

בסוף, כדי להגיע לרווח הנקי, מנכים את הוצאות המיסים. בדוגמה שלנו הן עומדות על 2,300 ששקל, שזה מייצג את שיעור מס החברות שכיום עומד על 23 אחוז, מתוך 10 אלפים שקל של הרווח לפני מס.

דוח רווח והפסד (צילום: shutterstock)
שינוי קטן באחד הסעיפים ישפיע דרמטית על השורה התחתונה | צילום: shutterstock

תחזית עתידית על בסיס תוצאות העבר

בשורה התחתונה, כדי לדעת האם הרווח הנקי הוא סביר, צריך לחלק אותו בהון העצמי ולקבל את התשואה על ההון. כך, למשל, אם ההון העצמי עומד על 100 אלף שקל, אז  התשואה על ההון היא 7.7 אחוז. אם בענף המדובר התשואה המקובלת להון היא 20 אחוז, אז התוצאות לא מספקות והחברה נדרשת להגדיל הכנסות או לחלופין להתייעל בהוצאות.

המבנה הזה של דוח רווח והפסד, מאפשר לנו לעשות השוואות פשוטות בין חברות, וגם לפרק את הרווחיות של החברה ולראות אם קיים חוסר יעילות במבנה העלויות. בכדי להבין את החשיבות של מבנה דוח רווח או הפסד,  נעשה ניתוח רגישות פשוט על בסיס דוח הרווח והפסד של עגלת הקפה.

נניח שלפי הצפי של המשקיע, בשנה הבאה עלות המכר תגדל בחמישה אחוז בגלל עליית מחירים של פולי הקפה, והחברה לא תצליח לגלגל את זה על הלקוחות בגלל מבנה התחרות בשוק. במצב הזה, הרווח הנקי יסתכם ב- 5,390 שקל, כלומר עלייה של חמישה אחוז בלבד בעלות המכירות, הובילה לירידה של 30 אחוז ברווח הנקי.

כמובן שיכולה להיות גם קומבינציה חזויה של כמה שינויים בבת אחת, אבל כמו שאתם רואים, המבנה הקיים של דוח רווח והפסד מקל על המשקיעים ליצור תחזיות לעתיד על בסיס התוצאות בעבר, שהן אלו שנמצאות בדוחות הכספיים. 

לסיכום השיעור, בואו נראה מה למדנו היום? 

  1. דוח רווח והפסד מציג את הרווחיות של החברה החל מהליבה העסקית, שהיא הרווחיות ממכירת המוצרים או השירותים, ועד לשורה התחתונה, שהיא הרווח הנקי, תוך פילוח פונקציונלי של ההוצאות.
  2. המבנה הזה מאפשר להשוות בין חברות, וגם לנתח את הרווחיות של החברה עצמה בפילוח ממוקד כדי להגיע לתחזיות מדויקות יותר קדימה.
  3. דוח רווח והפסד מאפשר למשקיעים ליצור תחזיות, וראינו עד כמה שינוי קטן באחוזים באחד מהסעיפים של ההכנסות או ההוצאות יכול להשפיע באופן דרמטי על השורה התחתונה של הדוח – כלומר, הרווח או ההפסד הנקי.