רמי לוי מציע את הסל הנמוך ביותר לחג, כך מעלה בדיקה של 55 מוצרים לקראת החגים הכוללים דבש, יין, שערכה המועצה לצרכנות. לפי ההשוואה, סל לחג הכולל דבש, יין, תפוחים, גפילטע פיש, טונה, פילה סלומון ועוד מוצרים לחג יעלה אצל רמי לוי 671 שקל, ולעומת זאת בטיב טעם אותו הסל יעלה 954 שקל - 42% יותר. 

המועצה לצרכנות בדקה מחירים ב-18 רשתות, והנתונים מראים כי הפערים בין הרשתות מגיעים למאות שקלים בין הרשתות הזולות ליקרות, מה שמביא למסקנה כי רצוי מאוד להשוות בעיקר לפני הקניות הגדולות לקראת החגים. הרשתות ששומרות על מחירים נמוכים ומציעות את הסלים המשתלמים ביותר, מלבד רמי לוי, הן: אושר עד, מחסני השוק ויוחננוף. בין הרשתות היקרות ביותר אפשר למצוא את שופרסל שלי, פרש מרקט, מגה בעיר ומעל כולם נמצאת טיב טעם.

אם בוחנים מוצרים בודדים ניתן למצוא פערים גבוהים אף יותר. כך למשל, דבש טהור 500 גרם של יד מרדכי עולה על פי הבדיקה אצל רמי לוי בממוצע 16.7 שקל, לעומת זאת בטיב טעם הוא יעלה 82% יותר ומחירו יעמוד על 30.41 שקל שקל בממוצע.

 יין אדום יבש הר חרמון יקבי רמת הגולן 750 מ"ל נמכר ביוחננוף ב27.75 שקל בממוצע, ואילו בטיב טעם הוא נמכר ב-45.9 שקל - 65% יותר.

סופרמרקט (צילום:  George Rudy, shutterstock)
סופרמרקט | צילום: George Rudy, shutterstock

גפילטע פיש בצנצנת דלידג 520 גרם נמכר במגה בעיר ב-15.9 שקל בממוצע - גבוה ב-90% מהמחיר המוצע באושר עד - שם נמכר המוצר ב-8.35 שקל בממוצע.

הממצאים לא מפתיעים לאור העובדה כי גם בבדיקות צרכניות שנערכו בעבר הציע רמי לוי באופן עקבי את הסלים הזולים ביותר. בדיקת TheMarker, שהשוותה בין מחירים של סדרת מוצרים בפסח האחרון מצאה כי רמי לוי היה הזול ביותר - גם בסל של המותגים המובילים (ברנדים) וגם בסל של מוצרי המותג הפרטי. בדיקה שנערכה לגבי מוצרי טואלטיקה גם כן מצאה כי הסל של רמי לוי היה זול ב–141 שקל (18%) מהסל הגבוה ביותר שנמצא במגה בעיר.

מדובר בחלק מאסטרטגיה שחרט רמי לוי להיות הזול ביותר בכל מקום שבו הוא פותח סניף. מתחריו לעומת זאת מתרצים את המחירים הגבוהים יותר בחוויית קנייה ושירות טובה יותר. 

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, ג'וש גולדשמיד מציע לא להתעצל ולהשוות לפני הקנייה: "ש לנו הצרכנים חופש בחירה. תכנון נבון של הקניות לחגים עשוי להוזיל לכם את הקניות לחגים במאות שקלים. החופש שלנו לבחור מתחיל מבחירה מושכלת של הסניף המתאים לנו- לאו דווקא הסניף הקרוב לביתנו, אשר לעיתים מתגלה כיקר יותר; ממשיך דרך שימוש באפליקציות עדכניות המשקפות ונותנות מידע רב על מחירי המזון ברשתות השונות;  עבור לבחירת המוצרים והאריזות המשתלמים לנו ביותר; השוואת מחיר המוצר על-גבי המדף לעומת מחירו בפועל בקופה וכמובן בדיקת חשבוניות הקנייה - כל אלה עשויים להוזיל באופן משמעותי את העלויות שלנו".

על פי החוק מחויבות רשתות הסופרמרקטים ורשתות הפארם הגדולות לפרסם את מחירי מוצריהן אונליין, לרבות המבצעים שהן מציעות ללקוחות. חובת הפרסום מקורה בפרק שקיפות המחירים בחוק המזון, והרעיון שמאחוריה הוא להקל על הצרכנים להשוות מחירים. כיום בשוק פועלות מספר  אפליקציות השוואות מחירים שונות, דוגמת פריסייז, זאפ מרקט, CHP ו-MySupermarket, אך מספר המשתמשים באפליקציות ובאתרים הללו הוא לא גדול במיוחד ולכן הכריזו השבוע הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה על תחרות נושאת פרסים בין האפליקציות שייעודו שימוש נרחב יותר על ידי הצרכנים.

 

חלב (אילוסטרציה: Lerner Vadim, Shutterstock)
חלב על מדף של סופרמרקט באשדוד | אילוסטרציה: Lerner Vadim, Shutterstock

גולדשמיד אף מסביר: "על אותו סל מוצרים בדיוק, אנו מגלים במועצה לצרכנות מידי שבוע פערים של עשרות אחוזים בין רשתות שונות ואף בין סניפים שונים של אותה רשת.על ידי מעט מחשבה מקדימה, ואולי גם גמילה מהרגלים ישנים, תחסכו מאות שקלים בקניות לחגים ותקלו על עצמכם  בהתמודדות עם יוקר המחיה".

בנוסף להשוואה בין הרשתות, המועצה אף ערכה השוואה בין המחירים של 2016 לעומת 2017 ומצאה כי ברוב המקרים המחיר הממוצע של הסל לחג ירד במעט השנה ברמה של כ-4% בממוצע בין הרשתות. נתון זה מעט מפתיע שכן על פי נתוני סטורנקסט במחצית הראשונה של 2017 חלה דווקא עלייה במדד המחירים בסופרמרקטים בשיעור של-0.3%, לעומת 2016. כאשר מדד מחירי המזון עלה ב-0.6%, מדד המשקאות לא רשם כל שינוי ומדדי מוצרי הטואלטיקה והניקיון רשמו ירידה.

במועצה מסבירים כי אין סתירה בין הנתונים של סטורנקסט לבין הממצאים שמראים כי עלות הסל ירדה לקראת החג: "בכל שנה לפני החג ובסמוך לו הרשתות מוזילות את המחירים. השנה החליטו הרשתות להעמיק את המבצעים כי התחרות גוברת, ומי שרוצה לשמור על הלקוחות מוריד מחירים".