אם גם אתם נתקלתם לאחרונה במרצים, מומחים מסוגים שונים ובעלי מקצוע שפשוט קמו יום אחד והוציאו ספר, בין אם זה דרך הוצאת ספרים, הוצאה עצמית או גיוס המונים - אל תתפלאו. עוד ועוד אנשים מגלים את הפוטנציאל הכלכלי שיש בספרים ורצים לפרסם את כל מה שיש להם להגיד.

מומחים המרצים בנושאים שונים, בין אם מדובר על הרצאות פרונטליות או על הרצאות אונליין (עוד הזדמנות להכנסה פאסיבית), לוקחים את התחום צעד קדימה ומוציאים ספרים בנושאים שהם מתמחים בהם.

כתיבת הספר עצמו אורכת זמן מועט כי הרי החומרים לספר, רובם ככולם, כבר מועברים בהרצאות או בכיתות לימוד שונות. כל מה שצריך לעשות הוא לארגן הוכל בצורה סכמתית ומסודרת. אבל האם זה קל באמת? ומה המטרה האמיתית של הוצאת ספר?

"ספר הוא הכל חוץ מכזה שלא צריך לעבוד בשבילו או אפילו הכנסה נוספת", קובע גיל פרץ, מומחה בתחומי מנהיגות, פרזנטציה ומכירות. פרץ כתב חמישה ספרים ביניהם "סודות השכנוע של אובמה". הוא מעביר הרצאה המבוססת על ממצאי המחקר המשותף שלו ושל נילי פרץ, ומדברת על הסודות, הכלים והדוגמאות מנאומיו של אובמה שהביאו אותו לאן שהגיע.


"במקביל להרצאות התחלנו נילי ואני לעקוב אחרי הנאומים שלו וניתחנו איך הוא משפיע על הקהל ומעביר מסרים. את כל החומר שאספנו איגדנו בספר שהפך לרב מכר בעברית בהוצאת מטר ואחרי שתורגם לאנגלית הוא הגיע עד הבית הלבן ואתו אישור לגרין קארד והצעה לעבור לארה"ב", הוא מספר.

פרץ ורבים מהאחרים שדיברנו עמם מסכימים על דבר אחד: ספר הוא כלי שיווקי נהדר אבל הוא לא משתלם כלכלית בפני עצמו. "אין כזה דבר הכנסה פאסיבית", אומרת נחמה שור, מומחית לשיווק אונליין ומחברת הספר: "קורס מהכורסא". "ספר זה כלי שיווקי לכל דבר. גם בנדל"ן אם אני אקנה דירה אני אעבוד קשה קודם כל בשביל הכסף אבל גם עבור מאות שעות בהן אסתובב לבדוק ולהשוות נכסים, לערב עורך דין ולמצוא שוכרים. צריך להבדיל בין הכנסה שלא תלויה בזמן שלך לבין לשבת על חוף הים ולהרוויח כסף בלי להתאמץ עבורו".

"ספר תפקדו לייצר לך הרצאות נוספות  או כדי שאנשים יזמינו אותך לייעץ להם. כתיבת ספר היא חלק מקרדיבליות, התדמית הפורמלית שאתה יוצר לעצמך", אומר שגיא מלמד, מחבר הספר "גיוס תרומות- המדריך הישראלי המעשי" שיצא לא מזמן בהוצאת מטר.

"ספר בעולם המקצועי, בעיקר בדרגים הגבוהים ממצב אותך כאוטוריטה ומשמש ככרטיס הביקור הכי טוב ומכובד שיכול להיות לך ביחוד אם אתם בעסקי יעוץ והרצאות", אומר מלמד. "אתה לא צריך להציג את עצמך או לשכנע אנשים למה צריך להקשיב דווקא לך אם יש לך ספר שממתג אותך כמומחה". 

מה עשיתי היום כדי לקדם את הספר?

"כאשר אדם מרגיש שהגיע הרגע להפוך את כל הידע שהוא צבר לכדי ספר הוא קודם כל צריך לשבת ולכתוב תכנית שיווקית שהספר ישקף אותה", קובע פרץ, "אנשים רצים לכתוב את התוכן מבלי שהם בונים לעצמם מערך מסודר של מה הם רוצים שיהיה כתוב בפנים כדי להעביר לקורא בצורה הכי ברורה שעומד פה מומחה שכדאי להם להקשיב לו".

"הדבר השני שחייבים לחשוב עליו הוא האם הוא הספר יהיה ברמה מספיק גבוהה? כיום הבעיה היא שהמון ספרים שיוצאים בארץ ובעולם נכתבים ברמה נמוכה מאוד וזה פוגע בכותב הרבה יותר מכפי שהוא משער. המטרה של ספר היא  כדי לשווק את הכותב כאוטוריטה, אבל מי שקורא בפועל את הספר הוא זה שיקבע האם חידשת לו מספיק כדי שהוא יתפוס ממך מומחה", מזהיר פרץ.

ספרייה ניידת בחוף תל אביב (אילוסטרציה: Shutterstock)
הספר לא יגיע בעצמו לקוראים. ספרייה ניידת בחוף תל אביב | אילוסטרציה: Shutterstock

כדי להצליח לשווק את הספר ממליץ פרץ קודם כל להיות מסוגלים לעמוד מול קהל על מנת לתרגם את הידע לכסף. "כשאתם מרצים מול קהל אתם מגדילים באופן משמעותי את שווי המותג שלכם וגם במקביל את החשיפה לספר שכתבתם", הוא מסביר.

"בנוסף", הוא ממשיך, "אתם חייבים לדחוף ולהופיע במדיה כי אם בתקשורת מגדירים אתכם כמומחים לתחום מסוים ואם קיבלתם חשיפה עקבית וטובה לאורך זמן - אתם תהפכו בעיני הקהל לאותם מומחים.

"תשאלו את עצמיכם כל יום אילו חמש פעולות אתם עושים היום כדי לקדם את הספר", ממליץ פרץ, "בין אם זה מאמר אורח באיזה בלוג, לפנות לתחקירן בתוכנית טלוויזיה, לשלוח עשרים מיילים ללקוחות פוטנציאלים לחברות שיקנו את הספר במכירה כמותית. בממוצע יוצאים בישראל בין 3,500-5,000 ספרים חדשים בשנה, שזה אומר בין 10-15 ביום. מי שהספר שלו לא מוכר יורד מהמדף בחנויות ספרים ואז הסיכוי שהוא יצליח למכור עותקים יורדת משמעותית".

כולם צודקים

 כיום, פרץ ואישתו מתגוררים בעמק הסיליקון ובמקביל להרצאות הוא עומל כרגע על ספר חדש שנקרא "WOW". את הספר הוא בחר הפעם להוציא בדרך שונה ולא להשתמש בשרותיה של הוצאת ספרים. "החלטתי הפעם להוציא את הספר בדרך של מימון המונים דרך אתר jumpstarter. הרעיון היה להוציא ספר שמשלב סיפורים של אנשים שיחליטו לתמוך בפרויקט וזה היה אקט שיווי שמטרתו לגייס סיפורים ומודעות לספר החדש יותר מגיוס הכסף עצמו, אולם לא היינו מוכנים למה שקרה רגע אחרי שפרסמנו בקשה לתמיכה", מספר פרץ.

פרץ ביקש תמיכה של 33,333 אלף שקלים כדי להוציא את ספרו החדש לאור וקיבל תוך יממה את הסכום המבוקש. וזה לא הכל- במשך הזמן עד לסיום הפרוייקט פרץ הצליח לגייס  413,690 שקלים שהם 1241 אחוזים מהתקציב ההתחלתי שקודמו על ידי 467 מקדמים - שיא חדש נשבר בארץ.

לפני שאתם רצים לכתוב את ספר ההדרכה שלכם, חשוב להבהיר שההצלחה של פרץ היא משהו שלא רואים כל יום. ההפך הוא הנכון - יש הרבה מגייסים שמתקשים להגיע ליעד. "רק אדם שיש מאחוריו קהילה מאוד חזקה שרגילה לקנות ממנו מוצרים יכול להצליח ולגייס את הכסף עבור הספר", מספרת ליאת רוקח זמרוני, מרצה ומנחת הורים ידועה שגייסה ממש בימים אלו את הכסף לספרה "אומנות ההורות".

גבר כותב במחברת (אילוסטרציה: Shutterstock)
לפני שכותבים את השורה הראשונה, דרושה תכנית מפורטת | אילוסטרציה: Shutterstock

"יש המון משתנים שצריך לקחת בחשבון כאשר הולכים למהלך של גיוס המונים", היא מסבירה, "קמפיין כזה מוציא אותך החוצה חשוף לחלוטין ויכול לשקף את חסרונותיך ויתרונותיך. אני למדתי שהרבה דברים שצריך היה לעשות לא עשיתי, כמו הכנה מראש מול ספקים, לקוחות, והמון המון עבודה מאחורי הקלעים הרבה לפני הנעת הפרויקט החוצה. בזמן הפרויקט צריך להבין שאתה נדרש לשווק יום יום עד לסיומו כי אם לא תגייס את כל הסכום - לא תקבל גם את מה שגייסת".

כאשר רוקח זמרוני הבינה את כל המידע המקדים שפספסה, היא נכנסה  לסוג של קיפאון שכמעט עצר את הגיוס והצלחת הפרויקט. "כשאתה נכנס לפרויקט גיוס המונים אין לך זמן לחשוב, להרגיש או להתלבט אלא צריך ללכת בכל הכוח. יש אנשים שהצליחו ויש המון שלא השיגו מימון מלא, צריך להבין שמה שמתאים לאחד לאישיות שלו ולסגנון שלו, לא בהכרח מתאים לאחר". היא מסבירה.

"רגע לפני סוף, שממש ראיתי כבר שהגיוס לא הולך להתממש - עצרתי, נשמתי עמוק ואמרתי לעצמי שאם ממש חשוב לי שיראו שהצלחתי לגייס את הסכום אני אשלים כמה שצריך מכספי", היא מספרת, "ואז החלטתי להתאבד על זה. התחלתי לפנות לאנשים ישירות, בלי פחד ולספר על הספר ועל כמה שאני מאמינה בו ומה הערך שהם יקבלו אם יקראו אותו. כנות מאוד חשובה כאן וחיבור אמיתי לעצמך. הרמתי טלפונים ללקוחת מהעבר וביצעתי שיחות מכירה ובמקביל נעזרתי באנשים הקרובים אלי גם לתמיכה נפשית אבל גם שיפרסמו וידברו על הספר בחוגים שלהם. בסוף לא הייתי צריכה להשלים שקל ואף גייסתי קצת יותר אבל לא בטוח שאכנס לזה שוב. זה הרגיש כמו חידה ענקית שצריך לפתור אבל במקביל היה מאתגר ומרגש ומסע התפתחות אישית ומקצועית מטורף".

"ישנם שני סוגים של אנשים שיכול להצליח בפרויקטים לגיוס כספים. או כאלו שהם מותג חזק ומנצח - שהקהל יודע בדיוק מי הם ומה הערך שהם יכול לתת לו והכי חשוב - שאפשר לסמוך עליכם שתמיד תספקו את הערך מעבר לציפיות של הקהל. מנגד, מישהו לא מוכר, שידע לפרוט נכונה על מיתרי הרגש של האנשים יכול גם הוא להצליח לגייס סכומים מרשימים", מסביר פרץ.

פרץ נותן טיפים מרכזיים להצלחת גיוס המונים וקובע כי בראש ובראשונה אסור להשוות את עצמכם למגייסים אחרים. יש לבנות תוכנית שיווקית לכל יום ומומלץ לפתוח פרויקט גיוס ללא יותר מ-30-40 ימים. "הטיפ החשוב ביותר למגייס הוא כתיבה חזקה ואפקטיבית. תכנסו לפרויקטים מצליחים דומים לשלכם ותראו איך הם בונים את הבקשה לגיוס הכספים, אילו מתנות ובונוסים הם מציעים לקהילה התומכת שלהם ואיך הם מוצאים עדכונים", הוא ממליץ

רוקח זמרוני מצידה אומרת כי אם הייתה יודעת  בדיעבד כמה אנרגיה יש להשקיע בעבודת ההכנה לגיוס ועבודת השיווק במהלך הפרויקט האמצעי הזה דורש אולי הייתה פונה להוצאת ספרים מולא בוחרת באמצעי של גיוס המונים על מנת להוציא את ספרה לאור.

בשביל כסף עדיף כבר לשטוף כלים

הוצאת ספרים מעניקה שקט מערכתי מכיוון שהיא לוקחת על עצמה הכול: שיווק הספר, הדפסה הפצה ויחסי הציבור לסופר. מנגד, זכויות היוצרים על הספר הופכות להיות בלעדיות שלה וכך הסופר רואה במקרה הטוב שמינית מההכנסות מתוך כל ספר שנמכר.

"אם הוצאת ספרים מוכרת עשרת אלפים עותקים (אין הרבה ספרים שמגיעים למכירות של חמש ספרות) ב-80/90 שקלים הסופר במקרה הטוב יקבל 8-10 שקלים לספר במקרה שזוהי הוצאת ספרים גדולה והוגנת. לכאורה הרווחת מהמהלך 100 אלף שקלים אבל בחלוקה למאות שעות עבודה שהשקעת כדי לכתוב את הספר המשוואה יוצאת לא כלכלית", אומר פרץ.

גיל פרץ (צילום: אלבום פרטי)
השקעה אדירה. גיל פרץ | צילום: אלבום פרטי

"ממכירות ספרים מעטים עושים כסף" מסכים מלמד. "מאות השעות שהשקעתי בזה אם אתה מכמת את זה לכסף עדיף כבר ללכת לשטוף כלים. לי אישית לקח שנתיים לכתוב את תוכן העניינים כדי לוודא באמת שאני מעביר את מי שאני רוצה להיות בתור מומחה. אתה חייב שתהיה תשוקה ורצון אמתי לקדם את עצמך אחרת אל תכתוב".

מלמד מספר כי הוא בחר להוציא את ספרו לאור בהוצאת ספרים משתי סיבות עיקריות - האחת היא לפטור את עצמו מהתעסקות בשיווק ובהפצה ולהתמקד בתוכן בלבד והדבר השני הוא שהוצאת ספרים היא מעין תעודת אחראיות כי הספר באמת איכותי.

"כשאתה מוציא ספר בהוצאה מובילה, אחרי שעברו על התוכן עוד כמה עיניים מקצועיות והחליטו להוציא זאת לאור וששווה לקחת את הסיכון, במיוחד כי מדובר בשוק חדש ויכול להיות שלא יהיה לו שוק זו תעודת אחריות שמונחת על הספר שלך", הוא אומר, "כמו הבחירה שעשיתי ללכת ללמוד בהרווארד כי זה מותג מפורסם, כך גם הבחירה בהוצאת ספרים שמתמחה בספרים מקצועיים היא בחירה שיווקית לכל דבר".

רק קהילה מובילה לעצמאות

פתרון ביניים בין לבקש מזרים להכניס כסף מכיסם הפרטי כדי לממן את החלום שלך ובין לוותר זכויות היוצרים וחלק נכבד מאוד מהסכום שעשוי להשתלשל לכיסך הוא הוצאה עצמית.

"הוצאה עצמית היא קודם כל בניית מערך שיווקי שלם שצריך לבנות הרבה לפני שבכלל כותבים את המילה הראשונה בספר במהלך ולאחר שהוא יוצא לאור", אומרת נחמה שור.

כמי שמשווקת הדרכות איך למכור קורסים אונליין ומעודדת הכנסה פאסיבית, הספר עבורה הוא השלמת תמונה למה שהיא מלמדת. " אנשים לומדים בצורות שונות - יש כאלה שמתחברים לספר פיזי, יש כאלה שדווקא לדיגיטלי ויש אנשים שצריכים להקשיב אז הם צריכים קורס אונליין. לא משנה איך בחרתי להעביר את הידע שאני מלמדת זה חלק ממערך אסטרטגיה יותר גדולה", היא אומרת.

"הספר נולד אצלי במהלך סמינר שהעברתי. הבנתי שיש לי עוד המון ידע להעביר אבל אין לי את הזמן הנדרש בהרצאה כדי להעביר את כל הידע הזה. כמי שיש מאחוריה כבר קהל שהולך עמי דרך ארוכה, עשיתי סקר ושאלתי אותם האם הם ירצו לקבל עוד תכנים בנוגע קורסים אונליין שאין באפשרותי להעביר בהרצאה מכיוון שמדובר בירידה לרזולוציות מאוד קטנות", כשנענתה בחיוב התחילה שור לפתח את הסמינר לספר.

שור מסבירה כי את עלויות ההדפסה היא כיסתה עוד לפני שהדפיסה את הספר פיזית במכירה שערכה בין קהל קוראיה בבלוג שהיא כותבת." בשורה התחתונה הוצאתי יותר כסף  מאשר אם הייתי מוציאה את הספר להוצאה לאור אבל הזכויות נשארות שלי. בגלל שיש מאחורי קהילה שקוראת את התכנים שלי לא מאתמול ומכירה אותי כיסיתי את עלויות הדפסה. למעשה אם יודעים איך לשווק את זה האנשים היחידים שצריכים להיות מעורבים בתהליך חוץ ממני הם עורך, גרפיקאי וכמובן עורך לשוני".

"גם אחרי ההשקה הראשונית של הספר אני ממשיכה לשווק אותו באתר שלי וכחלק ממערך הקורסים וההרצאות שאני מציעה", היא אומרת. "אני מדפיסה לפי ביקוש ומתקנת גרסאות אם צריך לתקן בין הדפסות. אם יש עדכונים חשובים שהוספתי הם יהיו זמינים לאנשים שקנו ממני את הספר בעבר".

"כתיבת הספר לקחה שנות עבודה ומחקר במקביל לתפקיד לי כסגן נשיא לגיוס משאבים במכללת עמק יזרעאל", מסכם מלמד את החוויה, "כתבתי אותו אחרי שהבנתי שזה ישפר את היכולת שלי להיתפס כמומחה בעיניי ארגונים שונים להם אני מייעץ כיצד לגייס תרומות ומשאבים".

"ספר זו השקעה אדירה כי זה אומר למעשה לשבת ולכתוב במקום לתת הרצאות או במקום שעות ייעוץ מה שאומר להפסיד עשרות שקלים. בשורה התחתונה אם אנשים רוצים לשפר את היכולות להיתפס כמומחים ספר זה הוא כלי מעולה אבל קחו בחשבון שזה דורש השקעה ענקית של זמן ואנרגיה וזה דורש תשוקה אמתית והרגשת שליחות".