החל מה-1 באוגוסט מדינת ישראל תחייב כל אזרח שמסיע ילדים עד גיל ארבע להתקין ברכבו מערכת נגד שכחת ילדים. המשמעות היא שלא רק ההורים יהיו חייבים להתקין את המערכת, גם מי שמסייע להורים להוציא את הילד מהגן, סבא וסבתא, כולם יהיו חייבים.
אכיפת החוק תחל בינואר 2022, אז נהגים שיסיעו ילד מושב שלא תותקן בו אחת מהמהערכות יהיו חשופים לקנס של 250 שקלים ולצבירת 4 נקודות חובה.
המשמעות, על פי גורמים במשרד התחבורה, היא שלמעלה ממיליון מערכות נגד שכחת ילדים ברכב יותקנו ברכבים של הישראלים, בסכום של מאות שקלים, לא כולל עלות התקנה. אין ספק שמדובר במערכת חשובה אולם באופן מעניין דווקא שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', יוצא נגד המהלך שהובילה השרה הנוכחית מירי רגב, עם טענות קשות עד כדי טענות ל"שחיתות" שלדבריו "חייבת להחקר".
הטענות של סמוטריץ' הן לא נגד ההתקנה, כי אם נגד ההחלטה של משרד התחבורה לאשר בישראל רק שלוש מערכות קיימות מתוצרת איטליה שהעלות שלהן לפני התקנה נעות בין 400 ל-500 שקלים. "רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שיכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי", צייץ סמוטריץ' שגם הזכיר כי עוד לפני ההחלטה על אותן מערכות, הוא ביצע בעצמו יחד עם צוות היועצים שלו סקר שוק, שם נמצא כי ישנן מערכות מוכחות בעלות של 25 שקלים בלבד ומערכות "יקרות יותר" במחיר של מאה שקלים בלבד.
העלות להורים גבוה יותר ממה שנדמה. אמנם קיימות מערכות שמסוגלות להתאים ליותר מילד אחד, אך המערכות שאושרו על ידי משרד התחבורה מבוססות על חיישן במושב הילד. כלומר, נהגים שירצו להסיע כמה ילדים מתחת לגיל ארבע בו זמנית יצטרכו להתקין יותר ממערכת אחת. כך גם לגבי משפחות שבבעלותן יותר מרכב אחד.
סמוטריץ' ניסה לשנות את החלטה ולהגיש רביזיה, אולם זו נדחתה ע"י ח"כ יעקוב מרגי מש"ס ויו"ר וועדת הכלכלה. לטענת השר לשעבר ההבטחה הייתה שדחיית הרביזיה תהיה בתנאי לתחרות מוצרים, מה שכמובן לא קרה. "השחיתות הזו, שעולה עכשיו לכל משפחה עם ילדים אלפי שקלים, חייבת להיחקר", זועק סמוטריץ'.
מקורביו של סמוטריץ', הנתמכים על די לא מעט בכירים במשרד התחבורה, טוענים שאנשי מקצוע רבים תומכים בדעתו בדבר מערכות זולות יותר ומוכחות שפועלות בכל העולם. "לא ברור מדוע המשרד בהובלה של רגב החלט דווקא על אותן מערכות", אמר אחד מאנשי משרד התחבורה. הוא נזהר במילים אבל הוסיף "מכיוון שאתה מחייב את האזרח לעשות מהלך בחקיקה, אתה אמור לתת לו את האפשרות לתחרות ובטיחות. מדובר בסכום משמעותי".
כלומר, לדברי הגורם המקצועי ניתן לפתוח את השוק לתחרות שבהכרח תוריד את המחירים כאשר כל מוצר שירצו לייבא יהיה מחויב לעמוד בתו תקן. "אין סיבה שזה לא יקרה", אמר.
סוטריץ' חריף יותר בטענות שלו. "אם אחזור בע"ה למשרד התחבורה אחת ההחלטות הראשונות שאקבל תהיה לבטל את התקנה השערורייתית הזו. עד אז דרוש תחקירן רציני שיחפש את נתיב הכסף והאינטרסים שדחפו לתקנות האלה", כשהוא מכוון בעיקר לשרה הנוכחית מירי רגב.
לא פחות מקומם, כפי שהוא מציין בעצמו, זה המחיר שנקבע לאותן שלושת המערכות בישראל. בעוד שפה הן ימכרו בסכום של 400 עד 500 שקלים, באירופה הן נמכרות בסכום ממוצע של 110 שקלים. הדבר אינו מפתיע, משום שהיבואנים והמוכרים יודעים שאין להם תחרות משמעותית ולכן המחיר גבוה יותר. "ככה נראה כשל שוק כתוצאה מהתנהלות רגולטורית נוראה של הממשלה. אל תהיו פראיירים ואל תקנו במחיר העושק הזה", אמר סמוטריץ'.
הטענות נגד אישור המערכות מזכירות את חיובם של נהגים בשנת 2006 להחזיר במכוניתם אפוד זוהר לשם עצירת חירום ותיקון תקלות. התקנות אושרו בכנסת לאחר מסכת לחצים של יצרנים האפודים האירופית M3, ששכרה את שירותיה של חברת הלובינג גלעד. משרד הממשלה שונים הזהירו מפני האישור החפוז של המערכות החדשות למניעת שכחת ילדים, אולם במצב הפוליטי הנתון, לא ברור אם תקום ממשלה שתהפוך את ההחלטה.